به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۱ - ۰۱:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۳۰ ساعت ۱۲:۱۳
کد مطلب : ۳۲۲۰۱۳

بررسی رخدادهای لرزه‌ای هفته گذشته

بررسی رخدادهای لرزه‌ای هفته گذشته
گروه جامعه: زلزله‌ای به بزرگای ۴ ریشتر بندر عباس استان هرمزگان را در هفته گذشته لرزاند و مناطق "رویدر" زلزله ۳.۳ و "بندر خمیر "این استان نیز دو زلزله ۳.۷ و ۳.۵ ریشتری را تجربه کردند.به گزارش ایسنا، در روز چهارشنبه ۲۷ بهمن ماه زلزله‌ای با بزرگی ۴ ریشتر در ۲۸ کیلومتری شمال شهر بندرعباس استان هرمزگان رخ داد و به اعتقاد دکتر علی بیت‌اللهی مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی رومرکز این زلزله در مجاورت سگمنت‌هایی از گسل طویل و کاری "پیشانی کوهستان" بوده و احتمالا جنبائی قطعه‌ای از این گسل، موجب رخداد این زلزله شد.
 
زلزله‌های ۳.۷ و ۳.۶ ریشتری در بندر خمیر و ۳.۳ ریشتر در منطقه رویدر از دیگر زلزله‌های مهم در استان هرمزگان بوده است.وقوع زلزله ۳ ریشتری در "ملاثانی" و زلزله ۳.۴ ریشتری در "حسینیه" از رخدادهای لرزه‌ای مهم استان خوزستان در هفته گذشته است.جزئیات زلزله‌های هفته گذشته به این شرح است: 

شنبه ۲۳ بهمن
در "اهرم" استان بوشهر زلزله ۲.۹ریشتری، در "سفیدسنگ" استان خراسان رضوی زلزله‌های ۲.۷ و ۲.۶ ریشتری و در "دمق" استان همدان زلزله ۲.۹ ریشتری به ثبت رسید.

یکشنبه ۲۴ بهمن
در "بروجرد" استان لرستان زلزله ۲.۷ ریشتری،در "سنگان" استان خراسان رضوی زلزله ۲.۵ ریشتری، در "سیه چشمه" استان آذربایجان غربی زلزله 2.7 ریشتری، در "مهران" استان ایلام زلزله ۲.۸ریشتری، در "خوی" استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۷ ریشتری رخ داد.

دوشنبه ۲۵ بهمن
در "فریدون شهر"‌ استان اصفهان زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۴ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۲۲ کیلومتری فریدون شهر و ۳۰ کیلومتری افوس استان اصفهان و ۳۵ کیلومتری چلگرد استان چهارمحال وبختیاری بوده است.در "فراشبند" استان فارس زلزله ۲.۹ریشتری،در "مهربان" استان آذربایجان شرقی زلزله ۲.۶ریشتری،در "فین" استان هرمزگان زلزله ۲.۶ ریشتری به ثبت رسید.در این روز همچنین، "بابامنیر" استان فارس با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۳ ریشتر در عمق ۶ کیلومتری زمین لرزید و کانون آن در ۱۱ کیلومتری بابامنیر و ۴۰ کیلومتری نورآباد استان فارس و ۴۱ کیلومتری باشت استان کهگیلویه وبویر احمد به ثبت رسید.

سه شنبه ۲۶ بهمن
در "چورزق" استان زنجان زلزله ۲.۶ریشتری، در "سفیدسنگ" استان خراسان رضوی زلزله ۲.۹ ریشتری رخ داد.
همچنین، "کوهبنان" استان کرمان با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۱ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین لرزید و کانون آن در ۲۲ کیلومتری کوهبنان و ۵۳ کیلومتری کیانشهر استان کرمان و ۳۵ کیلومتری بهاباد استان یزد گزارش شد."سرو" استان آذربایجان غربی زلزله‌ای به بزرگای ۳ ریشتر در عمق ۷ کیلومتری زمین را تجربه کرد و رومرکز این زلزله در۱۵کیلومتری سرو، ۲۴ کیلومتری نوشین و ۲۶ کیلومتری سیلوانه این استان بوده است.

چهارشنبه ۲۷ بهمن
"ملاثانی" استان خوزستان با زلزله‌ای به بزرگای ۳ ریشتر در عمق ۱۹ کیلومتری زمین لرزید و کانون آن در ۲۲ کیلومتری ملاثانی، ۲۹ کیلومتری ویس و ۳۷ کیلومتری مسجد سلیمان این استان بوده است.در "بندر خمیر" استان هرمزگان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۷ ریشتر در عمق ۸ کیلومتری زمین به ثبت رسید و کانون آن در۳۳  کیلومتری بندر خمیر، ۳۵ کیلومتری لافت و ۴۳ کیلومتری رویدر این استان گزارش شد."بندر عباس" استان هرمزگان با زلزله‌ای به بزرگای ۴ ریشتر در عمق ۸ کیلومتری زمین لرزید و کانون آن در ۲۹ کیلومتری بندرعباس، ۳۰ کیلومتری قلعه قاضی و ۳۹ کیلومتری تخت این استان به ثبت رسید.

در این روز همچنین، در "آستارا" استان گیلان زلزله ۲.۵ ریشتری و در "مسجد سلیمان" استان خوزستان زلزله ۲.۷ به ثبت رسید."رویدر" استان هرمزگان زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۳ ریشتر در عمق ۸ کیلومتری زمین را تجربه کرد و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۲۹ کیلومتری رویدر، ۳۹ کیلومتری فین و ۴۴ کیلومتری بندر خمیر این استان بوده است.
زلزله ۳.۶ ریشتری در عمق ۲۰ کیلومتری زمین از دیگر رخدادهای لرزه‌ای روز ۲۷ بهمن است که در "ریز" استان بوشهر رخ داد. کانون این زلزله در ۲۲ کیلومتری ریز و ۳۶ کیلومتری شنبه استان بوشهر و ۳۴ کیلومتری دهرم استان فارس بوده است. وقوع زلزله ۳.۵ ریشتری در عمق ۱۸ کیلومتری زمین نیز از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

پنج شنبه ۲۸ بهمن
در "بروجرد" استان لرستان زلزله ۲.۷ریشتری، در "حسن آباد" لائین نو استان خراسان رضوی زلزله ۲.۶ ریشتری و در "قصرشیرین" استان کرمانشاه زلزله ۲.۵ ریشتری به ثبت رسید."حسینیه" استان خوزستان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۴ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین لرزید و کانون آن در ۱۷ کیلومتری حسینیه و ۴۴ کیلومتری اندیمشک استان خوزستان و ۵۱ کیلومتری مورموری استان ایلام بوده است.در "بندر خمیر" استان هرمزگان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵ رخ داد که عمق آن در ۲۸ کیلومتری زمین و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۲۵ کیلومتری بندر خمیر، ۳۵ کیلومتری رویدر و ۴۱ کیلومتری لافت این استان بوده است.

جمعه ۲۹ بهمن
"بالاده" استان فارس با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۲ ریشتر در عمق ۹ کیلومتری زمین لرزید و کانون آن در ۱۵ کیلومتری بالاده، ۳۵ کیلومتری خانه زنیان و ۴۹ کیلومتری کازرون این استان گزارش شد.
برچسب ها: زلزله
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها