به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۳۰ ساعت ۱۶:۲۸
کد مطلب : ۳۲۲۰۹۱

ادامه فعالیت كار رآکتور هسته‌ای کره‌شمالی

ادامه فعالیت كار رآکتور هسته‌ای کره‌شمالی
گروه بین الملل: دو وب‌سایت نظارتی آمریکا با استناد به تصاویر ماهواره‌ای جدید گزارش دادند، به نظر می‌رسد رآکتور هسته‌ای تولید پلوتونیوم کره‌شمالی، با توجه به ذوب شدن برف در این تاسیسات، در حال فعالیت باشد.
 پروژه «بیاند پَرِلل» در مرکز مستقر در واشنگتن موسوم به مطالعات استراتژیک و بین‌المللی گزارش داد که تصاویر ماهواره‌ای مادون قرمز حرارتی از ۲۷ ژانویه و ۴ فوریه تخلیه آب گرم را از رآکتور ۵ مگاواتی در مجتمع هسته‌ای یونگ‌بیون نشان داد و این نشان می‌دهد که رآکتور و سیستم خنک‌کننده آن در حال کار هستند.کره‌شمالی قبلاً میله‌های سوختی مصرف شده رآکتور را برای تولید پلوتونیوم با درجه تسلیحاتی بازفرآوری کرده بود.در این گزارش آمده است: لوله تخلیه خنک‌کننده رآکتور بدون یخ است و دمای آبی که از رآکتور تخلیه می‌شود گرم‌تر از آب رودخانه "کوریونگ" است که در کنار این تاسیسات جریان دارد. به دلیل این اختلاف دما، قسمتی که آب رآکتور به رودخانه می‌ریزد، یخ نبسته است. در مقابل، مناطق عمیق‌تر رودخانه یخ زده باقی مانده‌اند.
با این حال در گزارش این وب‌سایت آمده است که تجزیه و تحلیل حرارتی تنها به این موضوع اشاره دارد که رآکتور، آزمایشگاه رادیوشیمی و دستگاه سانتریفیوژ "اشغال" هستند، نه "عملیاتی" به این معنا که فعالیت‌های مهم خاصی در حال انجام باشد.  این گزارش می‌گوید: اگر آنها در فاز عملیاتی بودند، ذوب شدن برف بسیار سریع‌تر و گسترده‌تر از آنچه در تصاویر حرارتی و چندطیفی فعلی مشاهده می‌شود، دیده می‌شد و الگوهای حرارتی قوی‌تری را نشان می‌داد.یک وب‌سایت نظارتی دیگر موسوم به "۳۸ نورث" تحلیل‌های مشابهی را بر پایه تصاویر ماهواره‌ای اول فوریه از ذوب شدن برف‌ها در بخشی از ساختمان این تاسیسات و ساختمان‌های مجاور آن گزارش کرد. این وبسایت همچنین اشاره کرد که تخلیه آب گرم از اواخر دسامبر مشاهده شده است.
این وب‌سایت می‌گوید، گرچه در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم، ذوب شدن برف روی سقف سالن‌های سانتریفیوژ دیده نمی‌شود اما این بدان معنا نیست که سانتریفیوژها عملیاتی نبوده‌اند چون این منطقه به شدت کنترل می‌شود تا گرمای تولید شده که موجب ذوب شدن برف میشود، به بیرون سرایت نکند.در همین حال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اوت گذشته در گزارش سالانه خود اعلام کرد که به نظر می‌رسد رآکتور یونگ‌بیون از ماه ژوئیه در حال استفاده باشد.کره‌شمالی شش آزمایش هسته‌ای داشته که آخرین مورد آن در سپتامبر ۲۰۱۷ بوده است. مذاکرات هسته‌ای میان آمریکا و کره‌شمالی از زمان برگزاری نشست سال ۲۰۱۹ در هانوی میان دو طرف که بدون حصول توافق به پایان رسید، متوقف شده است.





 
برچسب ها: کره‌ شمالی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها