به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۲۱:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۲۴ ساعت ۱۷:۱۰
کد مطلب : ۳۲۶۶۸۳

ماهواره‌هواشناسی آمریکا‌به مدار زمین ثابت رسید

ماهواره‌هواشناسی آمریکا‌به مدار زمین ثابت رسید
گروه علمی: ماهواره پیشرفته هواشناسی جدید ناسا موسوم به "GOES-T" در تاریخ اول مارس سال ۲۰۲۲ پرتاب شد و حال که به مدار زمین ثابت رسیده است، با نام "GOES-۱۸" شناخته می‌شود. در ۱۴ مارس ۲۰۲۲ این ماهواره به مدار زمین ثابت در فاصله ۲۲ هزار و ۲۳۶ مایلی از زمین رسید.
 
به گزارش ایسنا، این ماهواره پیشرفته هواشناسی جدید ایالات متحده از مجموعه پرتاب فضایی ۴۱ با موشک "اطلس ۵"(Atlas V) چندی پیش به مدار زمین پرتاب شد و حال به مدار زمین ثابت رسیده است. گفتنی است که عبارت "GOES" در نام این ماهواره‌ها، مخفف عبارت "ماهواره محیطی عملیاتی زمین‌ثابت" است.مدیران ماموریت GOES-T تایید کردند که آرایه‌های خورشیدی آن ۱۴ مارس در ساعت ۸:۲۸ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی با موفقیت مستقر شدند. اکنون ماهواره با قدرت تمام کار می‌کند. این ماهواره به اندازه یک اتوبوس مدرسه است و بیش از شش هزار پوند وزن دارد. این ماهواره بر آتش‌سوزی‌های ویرانگر، رعد و برق، طوفان‌های مبتنی بر اقیانوس آرام، مه غلیظ و سایر خطراتی که ساحل غربی، هاوایی و آلاسکا را تهدید می‌کنند و فعالیت خورشیدی و آب و هوای فضا نظارت خواهد کرد.

این ماهواره توسط شرکت "لاکهید مارتین" ساخته شده است. ماهواره یاد شده سومین از چهار ماهواره پیشرفته آب و هوایی است که برای برآورده کردن نیازهای پیش‌بینی هواشناسی ایالات متحده تا سال ۲۰۳۶ طراحی شده است. آنها بخشی از مجموعه ماهواره‌های ۱۱.۷ میلیارد دلاری اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده هستند که ابتدا ماهواره هواشناسی "GOES-۱۶" را در سال ۲۰۱۶ به فضا پرتاب کرد و سپس ماهواره "GOES-۱۷" را در سال ۲۰۱۸ پرتاب کرد و اکنون نیز ماهواره "GOES-۱۸" پرتاب شده است.

ابزار اصلی این ماهواره، تصویربردار پیشرفته آن است که دوربینی برای ردیابی آب و هوا، اقیانوس‌ها و محیط زیست زمین است. این ماهواره جدید همچنین دارای اولین ابزار در نوع خود به نام "نقشه‌بردار صاعقه زمین‌ثابت" است تا رعد و برق‌های شدید را زودتر و قبل از ایجاد بادهای مخرب، تگرگ یا حتی گردباد شناسایی کند.

این ماهواره همچنین دارای چهار ابزار دیگر برای نظارت بر آب و هوای فضا است. یک تصویربردار فرابنفش خورشیدی تصاویری از خورشید می‌گیرد در حالی که یک حسگر فرابنفش و یک حسگر اشعه ایکس، شراره‌های خورشیدی را تشخیص می‌دهند. همچنین یک مغناطیس‌سنج و ابزاری برای ردیابی ذرات پرانرژی و تغییرات میدان مغناطیسی زمین بر اثر رویدادهای آب و هوای فضا در این ماهواره تعبیه شده است.

این مشاهدات به هواشناسان کمک خواهد کرد تا پیش بینی‌ها را توسعه دهند و شکل‌گیری، رشد، شدت و حرکت سیستم‌های آب و هوایی خطرناک را پیش‌بینی کنند.GOES-۱۸ همراه با GOES-۱۶، اولین ماهواره سری جدید زمین ثابت اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا، در موقعیت GOES شرقی کار خواهند کرد. هر دو ماهواره، با کمک یکدیگر بیش از نیمی از کره زمین (از سواحل غربی آفریقا تا نیوزیلند و از آلاسکا تا قطب جنوب) را رصد خواهند کرد.
برچسب ها: ناسا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها