به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۵:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۰۷ ساعت ۱۵:۱۹
کد مطلب : ۳۳۷۱۷

عرضه سیب پاکستانی در آستانه نوروز

گروه اقتصادي: در حالیکه تولید سیب امسال دو برابر نیاز داخلی بود و بیش از 150 هزار تن از این محصول صادر‌ شده است بازار میوه و تره‌بار در آستانه ایام نوروز شاهد عرضه سیب سبز پاکستانی است که به گفته‌ مسئولان وزارت جهاد کشاورزی مجوز واردات نداشته است.
عرضه سیب پاکستانی در آستانه نوروز
تولید سیب در سال جاری به حدود دو میلیون و 800 هزار تن رسید که گرچه نسبت به سال گذشته‌اش با کاهش تولید همراه است اما این میزان تولید دو برابر نیاز داخلی بود و تاکنون بیش از 153 هزار تن از این محصول به ارزش بالغ بر 87 میلیون دلار به کشور‌های مختلف صادر شده است. اما جالب این‌که علی‌رغم اعلام مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در دولت گذشته مبنی بر " صادر نشدن مجوز واردات میوه به دلیل حمایت از تولید مناسب داخلی" و تاکید وزیر کنونی جهاد کشاورزی و معاونانش بر بی‌نیازی از واردات میوه به ویژه سیب و مرکبات برای بازار شب عید، از هم‌اکنون و در آستانه فرا رسیدن ایام نوروز سیب سبز پاکستانی که کیفیت چندانی هم ندارد، در بازار و میادین میوه و تره‌بار شهرداری عرضه می‌شود.

و بازهم مثل همیشه اعلام می‌شود این محصولات بدون مجوز وارد شده است که البته براساس آمار واردات 10 ماهه‌ گمرک جمهوری اسلامی ایران هیچ محموله‌ وارداتی سیب در مبادی رسمی ثبت نشده است. طبق تاکید حجتی، وزیر جهاد کشاورزی دولت یازدهم نیز در حال حاضر تولید انواع محصولات کشاورزی به ویژه میوه شب عید مانند سیب و مرکبات مناسب است و با توجه به بررسی کارشناسان بخش کشاورزی به نظر نمی‌رسد با وجود آغاز ذخیره‌سازی میوه شب عید نیازی به واردات آن باشد.

در این زمینه پیگیری‌های ایسنا از مسئولان فعلی جهاد کشاورزی مبنی بر علت واردات و راه‌های مقابله با محصولات وارداتی غیر مجاز نتیجه‌ای نداشت. با توجه به تاکید مسئولان دولت بر بی‌نیازی از واردات میوه و تره‌بار برای بازار شب عید به دلیل تولید مناسب این محصولات، باید دید واردات میوه‌هایی مانند سیب پاکستانی از کدام مبادی رسمی یا غیررسمی صورت گرفته و چرا با این تخلف آشکار و سرپیچی از قانون مقابله نمی‌شود؟
مرجع : ايسنا