به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۲ ساعت ۱۵:۳۷
کد مطلب : ۳۳۸۰۷۳
شمار آوارگان در جهان از صد میلیون نفر گذشت

تجاوز روسیه به اوكراین عامل افزایش آوارگی

تجاوز روسیه به اوكراین عامل افزایش آوارگی
گروه بین الملل: برای اولین بار تعداد آوارگان در سراسر دنیا از مرز صد میلیون نفر گذشت. آژانس پناهندگان سازمان ملل ضمن اعلام این خبر گفت جنگ در اوکراین به تنهایی ۱۴ میلیون نفر به تعداد آوارگان جهان اضافه کرده است.
به گزارش آژانس پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) در ژنو، برای نخستین بار در جهان بیش از صد میلیون نفر به دلیل درگیری، خشونت، نقض حقوق بشر و تعقیب مجبور به فرار از خانه و کاشانه‌شان شده‌اند. فیلیپو گراندی، کمیسر عالی آژانس پناهندگان سازمان ملل، این آمار را "دلسردکننده و هم‌زمان هشداردهنده" دانسته و گفت: «این رکوردی است که هرگز نباید به دست می‌آمد.»
بر اساس داده‌های این نهاد تعداد آوارگان در جهان در پایان سال ۲۰۲۱ به ۹۰ میلیون نفر رسیده بود. این افراد بیش از همه به دلیل درگیری‌های جدید یا ادامه درگیری‌های قبلی در کشورهایی مانند اتیوپی، بورکینافاسو، میانمار، نیجریه، افغانستان و کنگو مجبور به فرار شده‌اند.
حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال جاری باعث آواره شدن هشت میلیون نفر داخل مرزهای اوکراین و فرار شش میلیون اوکراینی دیگر به خارج از این کشور شد.
رییس آژانس پناهندگان سازمان ملل از کمک‌رسانی به پناهندگان اوکراینی در سراسر دنیا تقدیر کرد. فیلیپو گراندی در عین حال گفت کمک‌رسانی‌های بشردوستانه تنها یک تسکین است. به گفته او برای کاهش تعداد آوارگان و فراریان تنها یک راه وجود دارد: «صلح و ثبات، تا انسان‌ها مجبور نباشند میان خطر زندگی کردن در کشورشان یا فرار خطرناک و تبعید یکی را انتخاب کنند.»
بیش از ۱۰۰ میلیون آواره در سراسر جهان، هم شامل کسانی است که در کشورشان مجبور به فرار شده‌اند و هم کسانی که به ناچار وطن‌شان را ترک کرده‌اند. کسانی که داخل مرزهای کشورشان مجبور به فرار شده‌اند، ۵۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برآورد شده‌اند.
آژانس پناهندگان سازمان ملل قرار است گزارش سالانه خود با نام "گرایش‌های جهانی را روز ۱۶ ژوئن منتشر کند.


 
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها