به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۶:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۹ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب : ۳۳۹۱۵۷

هزینه تمام شده محصولات در ایران کمتر است

هزینه تمام شده محصولات در ایران کمتر است
گروه اقتصادی:حذف ارز ترجیحی موضوعی که همواره مورد بحث بوده و مناقشانی را به دنبال داشته است این موضوع تا جایی پیش رفته که روز گذشته کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران گفت« حذف ارز ترجیحی امتحانی الهی است.» البته موضوع به همین جا ختم نمی‌شود و موافقان و مخالفان استدلال‌های گوناگونی داشته اند، موافقان این موضوع بر این باور تکیه زده‌اند که حذف ارز ترجیحی می‌تواند باری از دوش دولت بردارد و با همین هزینه اقداماتی در راستای ساماندهی و اشتغال کشور انجام داد. اکنون سوالی که وجود دارد، آنکه با حذف ارز ترجیحی چگونه می توان ظرفیت های اشتغالزایی را افزایش داد؟ آیا این امر منجر به ورشکستگی تولیدکنندگان نمی‌شود؟

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مجلس سیزدهم در رابطه با این موضوع می‌گوید: حذف ارز ترجیحی واژه صحیحی نیست؛ در واقع جابه جایی اتفاق می‌افتد، حذف ارز ارزان به جای آنکه به وارد‌کننده پرداخت شود به افراد داده می‌شود تا بتوانند آن را مدیریت کنند.


 وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی کشور ما به شفافیت اقتصادی نیاز دارد، در این زمینه توضیح داد: به عقیده من این تغییر نحوه پرداخت ما به ازای ارز ترجیحی باعث شفاف‌تر شدن وضعیت اقتصادی و اشتغال کشور می‌شود. چنین موقعیتی شرایطی را برای افراد فراهم میکند تا  کسانی که در تولید فعالیت دارند، هنر مدیریتی خود را با تولیدات مشابه خارجی به نمایش  گذاشته و ایجاد رقابت کنند.

 رقابت واقعی  بین تولیدکنندگان
دلیگانی  با اشاره به اینکه یکی از ملزومات اشتغال ،رقابت بین تولید کنندگان است، اضافه کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی که در اختیار وارد‌کنندگان قرار می‌گرفت همگی به ضرر تولیدکننده تمام می‌شد. زیرا زمانی که کالایی ارزان وارد کشور شود کالای داخلی توان رقابت با آن کالا وارداتی را نخواهد داشت. لذا اشتغال تحت الشعاع آن قرار می‌گیرد. اکنون با حرف ارز ترجیحی برآورد می‌شود که وضعیت اشتغال تقویت خواهد شد و شرایط رقابتی واقعی را برای تولیدکنندگان فراهم کند.

هزینه تمام شده محصولات در ایران کمتر است
اگرچه  تولید کنندگان همواره از گرانی مواد اولیه رضایت چندانی ندارند و گرانی دلار را به گرانی اجناس گره زده‌اند، نماینده مجلس یازدهم در رابطه با این موضوع می گوید: علی الرغم آزاد‌سازی ارز  در کشور ما شرایط به شکلی است که هزینه تمام شده تولید در ایران بسیار کمتر از سایر کشور هاست، زیرا قیمت  انرژی در کشور ما بسیار ارزان‌تر است  که همین امر بر کاهش دستمزد کارگران نیز تاثیرگذار است. به همین دلیل تولید‌کنندگان باید بتوانند با شیوه‌های جدید و به کار گیری امکانات و ماشین‌آلات روز، خود را به سطح رقابت‌های جهانی برسانند، باید این سوال را با خود تکرار کنیم تا چه زمانی قرار است که تولیدی‌ها را با ارز ارزان نرخ سرپا نگه داریم؟

دلیگانی با اشاره به اینکه در چنین شرایطی نه تنها اشتغال از بین نمی‌رود بلکه اشتغالزایی به دنبال دارد، در این راستا ادامه داد:  با حذف ارز ترجیحی، اشتغال از بین نمی‌رود، زیرا درصورتی که تولید کننده عزم واردات کالایی را داشته باشد، باید آن را به وسیله ارز آزاد تهیه کند که قیمت تمام شده آن برای وارد کننده بسیار بالا است. برای همین چنین کالایی قدرت رقابت با کالاهای تولید داخل را نخواهد داشت.

وی  در پاسخ به این سوال که حذف ارز ترجیحی می‌تواند تولیدی‌ها را به تعطیلی بکشاند، توضیح داد: افرادی که با استفاده از ارز ترجیحی خود را سر پا نگه داشته بودند ممکن است نتوانند خود را با شرایط جدید وفق دهند، ولی واقعیت این است که یک تولید‌کننده باید بتواند بر اساس نرخ روز خود را سرپا نگه دارد نه بر اساس امتیاز‌های جانبی.

تولید کننده نیاز به حمایت دارد
دلیگانی در خاتمه یادآور شد: البته  باید در نظر داشت در بحث مالیات ، تامین اجتماعی و بیمه باید تدابیری اتخاذ شود تا از این طریق به کمک تولید‌کننده رفت. یعنی به جای آنکه بخشی از یارانه‌ها را به صورت مستقیم پرداخت کنیم، آن  را به همه سهم بیمه افراد یا سهم بیمه کار فرما تخصیص دهیم . اقدامی که می تواند در حفظ اشتغال موثر واقع شود. این مسئله جز مباحثی است در مجلس مطرح شده وپیگیر آن هستیم. این نوع کمک و یارانه برای سقف بیمه هم تعداد اشتغال را افزایش می‌دهد و هم باعث می‌شود پول پر قدرت در جامعه توزیع نشود.
مرجع : گسترش نیوز
برچسب ها: حذف ارز ترجیحی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها