به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۵:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۱۰ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب : ۳۳۹۳۸۶

توافق ۱۰۰ میلیاردی برای تجهیز ارتش آلمان

توافق ۱۰۰ میلیاردی برای تجهیز ارتش آلمان
گروه بین الملل: با توافق صورت گرفته میان دولت ائتلافی در آلمان و احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی ارتش می‌تواند در سال‌های آینده برای تجهیز و بازسازی، ۱۰۰ میلیارد یورو بودجه بیشتر در اختیارداشته باشد.سه ماه پس از اعلام خبر اختصاص صندوق ویژه ۱۰۰ میلیارد یورویی به ارتش آلمان از سوی اولاف شولتس، صدراعظم این کشور، دولت ائتلافی آلمان و اتحادیه احزاب متحد مسیحی بر سر خطوط اصلی این برنامه و صندوق به توافق رسیدند.
این توافق از جمله اصلاحی در قانون اساسی را در برمی‌گیرد.بر پایه این توافق، ترمز بدهی آلمان برای این صندوق ۱۰۰ میلیاردی اعمال نخواهد شد. مذاکره‌کنندگان بر سر این مسئله که بودجه دفاعی از موانع و محدودیت‌های میزان بدهی در قانون اساسی (ترمز بدهی) مستنثنی شود هم به توافق رسیدند.از صندوق ویژه ۱۰۰ میلیاردی قرار است برای افزایش بودجه نظامی حدود ۵۰ میلیارد یورویی آلمان در طی پنج سال استفاده شود. به این ترتیب و با این توافق آلمان می‌تواند به الزام و هدف ناتو مبنی بر اختصاص دو درصد تولید ناخالص ملی به هزینه‌های نظامی هم دست پیدا کند. این رقم در حال حاضر تقریبا ۷۰ میلیارد یورو است.وب سایت "تاگس شاو" می‌نویسد، البته هدف دو درصدی ناتو باید " به طور متوسط ظرف چند سال" محقق شود؛ این مسئله یکی از نکته‌های تعیین کننده در طی مذاکرات احزاب بر سر این صندوق بود.کریستیان لیندنر، وزیر دارایی آلمان در اکانت توییتری خود با اشاره به توافق به دست آمده در مورد تضمین سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد یورویی برای ارتش، تأکید کرد: «در عین حال ترمز بدهی برای همه دیگر پروژه‌ها و برنامه‌ها [در قانون اساسی] به قوت خود باقی خواهد ماند.»
فراکسیون‌های سه حزب سوسیال دموکرات، سبزها و دموکرات‌های آزاد به همراه اپوزیسیون متشکل از أحزاب متحد مسیحی، مشترکا از اکثریت دو سوم لازم در مجلس و شورای فدرال برای درج و تثبیت صندوق مالی ویژه در قانون اساسی برخوردارند.
به این ترتیب اگر وزیر دارایی آلمان بخواهد از سال ۲۰۲۳ دوباره آنگونه که اعلام شده، ترمز بدهی (موانع و محدودیت‌های میزان بدهی) را اعمال کند، باز هم پول برای این صندوق در دسترس خواهد بود. این صندوق قرار است از طریق وام‌های اضافی تأمین مالی شود که ترمز بدهی شامل حال آنها نمی‌شود.
در مذاکرات و اختلافات مطرح شده بر سر موارد استفاده از این پول، بر سر لزوم اقداماتی در حوزه امنیت سایبری، دفاع مدنی (حفاظت شهری) و کمک به ایجاد ثبات در کشورهای متحد نیز توافق شد؛ با این تآکید که این اقدامات از بودجه فدرال تأمین مالی شوند و نه از این صندوق ویژه. صندوق ویژه تنها برای حمایت مالی، تجهیز و مدرن‌سازی ارتش آلمان در نظر گرفته شده است.
دولت ائتلافی و اتحادیه‌های سوسیال مسیحی و دموکرات مسیحی آلمان همچنین توافق کردند که با قانون پیش‌بینی شده برای ایجاد صندوق ویژه، یک برنامه و نقشه راه اقتصادی به همراه فهرستی مشخص از تسلیحات و پروژه‌هایی که قصد تهیه و کلید خوردن آنها وجود دارد، تهیه شود.
در آینده نزدیک قرار است تسلیحات جنگی در مقیاسی وسیع سفارش داده شوند. آنگونه که مذاکره کنندگان نوشته اند، "بدون اتلاف وقت و پیش از تعطیلات تابستانی مجلس" ابتکاری عملی برای سرعت بخشیدن به تدارکات در این زمینه و تهیه تجهیزات در حال پیگیری است. هنوز جزییاتی در این باره که چه پروژه‌های تسلیحاتی چه میزان بودجه دریافت خواهند کرد، منتشر نشده است.
 آنچه مشخص است این است که از صندوق ۱۰۰ میلیاردی برای تأمین مالی جایگزین جنگنده‌های جت‌ تورنادوی قدیمی ارتش بهره گرفته خواهد شد. در این زمینه وزارت دفاع آلمان هم اکنون از تهیه ۳۵ جت شناساگریز اف ۳۵ آمریکایی خبر داده است.بوندستاگ باید در صورت امکان، قانون مربوط به صندوق ویژه و به تبع آن اصلاحیه مربوط به قانون اساسی را در هفته جاری به تصویب برساند.

 
برچسب ها: آلمان
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها