به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ساعت ۱۷:۴۶
کد مطلب : ۳۶۱۸۶۷

رشد ۲تا ۲۰میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی

رشد ۲تا ۲۰میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی
گروه اقتصادی: بررسی‌ها از بازار خودرو پایتخت حاکی است در دوهفته اخیر قیمت خودروهای داخلی با افزایش از ۲ تا بیش از ۲۰ میلیون‌تومانی مواجه شده است. این افزایش قیمت در دسته خودروهای مونتاژی بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان بوده است و در بخش خودروهای خارجی قیمت‌های عجیب‌وغریبی را شاهد هستیم. بااین‌حال خریدوفروش‌ها در بازار در حداقل خود است و بازار در رکود کامل به سر می‌برد.کارشناسان از افزایش قیمت ارز و همچنین محدودیت عرضه خودرو از سوی خودروسازان به‌عنوان مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت‌ها یاد می‌کنند.
 
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت در این زمینه به ایرنا گفت: باتوجه‌به اینکه گفت‌وگوهای سیاسی پیرامون برجام تاکنون به نتیجه خاصی منجر نشده، همچنین عرضه خودروها کاهش‌یافته و مبحث واردات خودرو نیز در حد حرف است، همه این عوامل در کنار رشد چندکاناله نرخ ارز سبب شده شاهد افزایش قیمت خودروها باشیم."سعید مؤتمنی" افزود: باید عرضه خودرو در بازار پاسخگوی نیازها و تقاضاهای موجود باشد و تنها در این حالت می‌توان از ثبات قیمت‌ها صحبت کرد.
 
این مقام صنفی ادامه داد: وقتی بازار خودرو انحصاری بوده و خودروسازان رقیبی برای خود احساس نکنند، با مدیریت عرضه و تولید کم، افزایش قیمت‌ها در بازار رقم خواهد خورد.وی همچنین با اشاره به قیمت خودروهای مونتاژی و خارجی، تصریح کرد: در این بازارها نیز هیچ خبر خاصی نیست و هیچ مشتری صف نکشیده و در عمل قفل است، اما درعین‌حال قیمت‌های اعلامی از سوی فروشندگان بالا است، زیرا وقتی ریال ارزش خود را از دست می‌دهد فروشندگان خودرو برای این کالای سرمایه خود قیمت‌های بالاتری مطالبه می‌کنند.
 
مؤتمنی معتقد است: حل این مشکل فقط با رقیب تراشیدن برای خودروسازان داخلی میسر می‌شود، زیرا تا رقابتی وجود نداشته باشد هیچ‌کس حریف انحصارگران نخواهد شد. به گزارش ایرنا، در روز جاری نسبت به دوهفته پیش قیمت هر دستگاه پراید ۱۳۱ از ۱۸۲ میلیون تومان به ۱۸۹ میلیون تومان و پراید ۱۱۱ از ۲۰۲ میلیون تومان به ۲۰۸ میلیون تومان افزایش‌یافته است. همچنین پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۲۰۲ میلیون تومان در دوهفته گذشته به ۳۱۰ میلیون تومان و پژو پارس از ۳۰۷ به ۳۱۹ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.
 
در همین مدت خودروهای تیبا و ساینا رشد ۲ تا سه میلیون‌تومانی، انواع کوییک رشد سه تا چهار میلیون‌تومانی تجربه کرده است. پژو ۲۰۷ اتوماتیک از ۴۶۰ به ۴۸۰ میلیون تومان، دنا ساده ۴۰۲ میلیون تومان، رانا ۳۱۴ میلیون تومان، تارا اتوماتیک از ۵۷۰ به ۵۹۰ میلیون تومان، دنا پلاس معمولی ۴۳۵ میلیون تومان و دنا پلاس اتوماتیک توربو شارژ از ۵۰۵ به ۵۱۳ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است."کوروش طواحن" نمایشگاه‌دار خودروهای خارجی در مرکز تهران  اظهار داشت: نسبت به دوهفته قبل به دلیل افزایش نرخ دلار قیمت خودروهای خارجی بالاتر رفته است، اما درعین‌حال رکود بسیار سنگینی در بازار وجود دارد.
 
 وی بیان داشت: مباحث مطرح شده تاکنون در خصوص واردات خودرو و اجازه دادن ورود خودروهای ۱۰ تا ۲۰ هزاردلاری، تحرک خاصی در بازار خودروهای خارجی ایجاد نکرده است.طواحن یادآور شد: کارشناسان معتقدند حتی در صورت واردات خودرو، نه رقابت خاصی ایجاد خواهد شد و نه تأثیری بر قیمت خودروها و تنظیم بازار خواهد داشت.
 
این فعال بازار خودروهای خارجی گفت: اکنون شاهد حضور آخرین خودروهای صفرکیلومتر مدل‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در بازار هستیم که به دلیل تعداد اندک آنها با قیمت‌های بالایی نیز نرخ‌گذاری می‌شوند؛ به طور مثال هر دستگاه لکسوس ان ایکس صفر کیلومتر مدل ۲۰۱۷ حدود ۵.۷ میلیارد تومان و کم‌کار کردهای آن ۴.۸ میلیارد تومان قیمت دارند، این در حالی است که هر دستگاه تیگوان صفر کیلومتر مدل ۲۰۱۸ نزدیک به ۴.۸ میلیارد تومان و خودروی دیگنیتی گروه بهمن تا چند روز قبل یک میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود امروز به حدود یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان ارزش‌گذاری می‌شود.
برچسب ها: بازار خودرو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها