به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۴:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۳ ساعت ۱۹:۰۴
کد مطلب : ۳۶۲۰۳۸

پیشروی اوکراین در مناطق اشغالی روسیه

پیشروی اوکراین در مناطق اشغالی روسیه
گروه بین الملل: نیروهای اوکراینی قلمروهای بیشتری را در مناطقی که به طور غیرقانونی به روسیه ضمیمه شده‌اند، پس گرفته‌اند؛ این نیروها در حال پیشروی در نزدیکی شهر جنوبی «خرسون» و تحکیم دستاوردهایشان در شرق این کشور هستند.
مقامات منصوب شده روسیه در خرسون این پیشروی را تایید کرده‌اند، اما می‌گویند که نیروهای روس در حال سنگرگیری و مقاومت هستند.
در شرق هم، نیروهای اوکراینی در منطقه لوهانسک تحت کنترل روسیه پیشروی کرده‌اند؛ ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، گفته است: «مناطق و شهرک‌های جدیدی در چندین منطقه آزاد شده‌اند.» زلنسکی گفت: «درگیری‌های شدید در بسیاری از مناطق ادامه دارد»، اما او جزئیاتی ارائه نکرد. اطلاعات درمورد جزئیات پیشروی‌های اوکراین در ضدحملاتش با دقت حفاظت می‌شوند و خبرنگاران تا حد زیادی از خط مقدم دور نگه داشته شده‌اند.
اما در جنوب، ولادیمیر سالدو، فرمانده منصوب شده روسیه در منطقه خرسون، تائید کرده که نیروهای اوکراینی در نزدیکی دودچانی، شهری در رودخانه «دٍنیپرو» در حدود ۳۰ کیلومتری جنوب خط مقدم قبلی، نفوذ کرده‌اند. سالدو گفت: «مناطق و شهرک‌هایی هستند که نیروهای اوکراینی آنها را اشغال کرده‌اند.»بعضی گزارش‌های روسیه می‌گویند که اوکراینی‌ها اکنون دودچانی را تصرف کرده‌اند.ایگور کوناشنکوف، از سخنگویان وزارت دفاع روسیه، گفته است که تانک‌های اوکراینی «با تعداد برتر» در جنوب زولوتا بالکا، روستایی که خط مقدم قبلی در دنیپرو بود، «خط عمیق نظامی» ایجاد کرده‌اند.
به گفته سالدو، دو گردان اوکراینی تلاش کردند تا به نیروگاه آبی «کاخوفکا» در حدود ۷۰ کیلومتری شرق خرسون برسند؛ این نیروگاه در شهر بندری نوا کاخوفکا قرار دارد.
 این عملیات پیشروی اوکراین خطوط تدارکاتی ۲۵ هزار سرباز روسی در کرانه غربی دنیپرو را هدف قرار داده است.در همین حال در شرق، نیروهای اوکراین به پیشروی خود ادامه داده‌اند به طوری که به آرامی به لوهانسک نفوذ می‌کنند، استانی که هفته گذشته به مسکو ضمیمه شد و قبلا هم تحت کنترل تقریبا کامل روسیه بود.شنبه پیش(اول اکتبر) نیروهای اوکراینی شهر مهم و مرکزی لیمان در شرق واقع در نزدیکی مرز منطقه‌ای لوهانسک را پس گرفتند.ارتش روسیه لیمان را به پایگاه لجستیکی خود تبدیل کرده بود.نیروهای نیابتی روسیه در لوهانسک گفتند که نیروهای اوکراینی چند کیلومتری به داخل منطقه لوهانسک پیشروی کرده‌اند. گزارش‌ها حاکی است که اوکراینی‌ها به سمت شهرهای کرمنا و سواتوو در لوهانسک تحت کنترل روسیه، در حال حرکت هستند.بعضی از وبلاگ‌نویسان طرفدار کرملین هم گفته‌اند که دوباره به نیروهای روسی دستور عقب‌نشینی داده شده است.
خرسون و لوهانسک ازجمله چهار منطقه‌ای هستند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، پس از «به اصطلاح» همه‌پرسی، آنها را به عنوان بخشی از روسیه اعلام کرد.
اوکراین و متحدان غربی‌اش مدعی تقلب در آن همه‌پرسی هستند.روسیه بر هیچ یک از این چهار منطقه کنترل کامل ندارد.
 نقشه‌های منتشر شده وزارت دفاع روسیه حاکی از تلفات سنگین و عقب‌نشینی سربازان روس است.نیروهای مسلح اوکراین در مجموع از آزادی هشت شهرک در شب سه‌شنبه خبر دادند. زلنسکی ابراز امیدواری کرد که "به زودی اوکراینی‌ها اشغال‌گران روس را از کل قلمرو کشورشان بیرون خواهند راند."
اوضاع در مناطق الحاقی با حملات متداوم اوکراینی‌ها به مخاطره افتاده است. استرموسوف، معاون رئیس منطقه خرسون که توسط مسکو منصوب شده از مردم خواست تا آرامش خود را حفظ کنند.
این مقام محلی اطمینان داد: «هیچ دلیلی برای وحشت وجود ندارد، حتی اگر صدای انفجار از دور شنیده شود.»
نقشه‌هایی که توسط وزارت دفاع روسیه منتشر شده نیز حاکی از عقب‌نشینی و تلفات سنگین نیروهای روس بوده است. طبق این نقشه‌ نیروهای روسیه کنترل خود را در روستای "دوجانی" در ساحل غربی دنیپر از دست دادند.در منطقه شمال شرقی خارکیف نیز نیروهای روسی مواضع خود را در ساحل شرقی رودخانه "اسکول" رها کرده‌اند. در این منطقه ارتش اوکراین یک ضد حمله انجام داده بود.پس از الحاق غیرقانونی چهار منطقه اوکراین به روسیه، ارتش اوکراین بارها موفقیت‌هایی را در ضد حمله خود گزارش کرده است. پیشروی این نیروها مشکلات زیادی برای واحدهای روسی در جبهه‌های جنگ فراهم کرده طوی که روسیه اخیرا سربازان خود را برای شکستن محاصره اوکراینی‌ها از منطقه خارج کرد.
ارتش روسیه اکنون تلاش می‌کند به طور نمایشی هم که شده، موفقیت‌های خود را در بسیج عمومی برای پیوستن شهروندان به ارتش نشان دهد. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، گفته است تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار نفر به ارتش پیوسته‌اند.هم‌زمان با بسیج عمومی بسیاری از شهروندان روسیه به کشورهای همسایه از جمله قزاقستان گریختند.مرات احمدجانوف، وزیر کشور قزاقستان،  گفت که در دو هفته اخیر تا کنون ۲۰۰ هزار روس به قزاقستان گریختند.
همچنین دولت ایالات متحده از فروش ۶۲۵ میلیون دلار تسلیحات جدید به اوکراین خبر داد. کاخ سفید اعلام کرد، این بسته کمکی جدید شامل موشک‌اندازهای "هیمارس"، سیستم‌های توپخانه، مهمات و خودروهای زرهی است.جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز در تماس تلفنی با زلنسکی تاکید کرد که واشنگتن هرگز الحاق غیرقانونی بخش‌هایی از شرق اوکراین به روسیه را به رسمیت نمی‌شناسد.
بایدن همچنین از تمایل دولت آمریکا برای تحمیل "هزینه‌های سنگین" بر هر کشوری که از الحاق سرزمین‌های اوکراین به روسیه حمایت کند، خبر داد. بایدن قول داد تا هر زمانی که لازم باشد به اوکراین کمک خواهد کرد تا از خود دفاع کند.
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها