به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۲۱:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۲۴ ساعت ۱۴:۳۳
کد مطلب : ۳۶۳۸۴۶

محمدرضا دیانی، پرچمدار صنعت لوازم خانگی دانش‌بنیان

گروه کسب و کار : امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فناوری‎های نوین در لوازم خانگی کلیه شرکت‎ها سعی دارند بهترین فناوری‎های خود را به کار بگیرند تا بتوانند خرید و فروش محصولات بیشتری را تجربه کنند. گروه صنعتی انتخاب، به عنوان گروه تولیدی پیشرفته و پرچم‌دار لوازم خانگی در ایران به مدیریت محمدرضا دیانی که برخی از وی با نام حاجی دیانی یاد می کنند، پای تکنولوژی‌های جدید را به عرصه تولید لوازم خانگی باز کرد.
محمدرضا دیانی، پرچمدار صنعت لوازم خانگی دانش‌بنیان
امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فناوری‎های نوین در لوازم خانگی کلیه شرکت‎ها سعی دارند بهترین فناوری‎های خود را به کار بگیرند تا بتوانند خرید و فروش محصولات بیشتری را تجربه کنند. گروه صنعتی انتخاب، به عنوان گروه تولیدی پیشرفته و پرچم‌دار لوازم خانگی در ایران به مدیریت محمدرضا دیانی که برخی از وی با نام حاجی دیانی یاد می کنند، پای تکنولوژی‌های جدید را به عرصه تولید لوازم خانگی باز کرد.
شرکت‌های دانش بنیان با تولید علم و راه حل برای مشکلات و چالش‌ها، می‌توانند نخستین گام را برای باز مهندسی یک محصول، فیس لیفت آن و یا حتی تولید یک دستگاه کاملاً جدید بردارند. بعد از این گام، نوبت تجاری‌سازی آن طرح و یا ایده می‌شود تا یک شرکت در نهایت به خواسته خود برسد. شرکت‌های دانش بنیان لوازم خانگی در ایران و جهان به عنوان یک واحد تحقیق و توسعه برای برندهای فعال در این حوزه شناخته می‌شوند. انتخاب و مالک آن محمدرضا دیانی به خوبی از پس این ایده برآمده‌اند.

انتخاب الکترونیک

انتخاب الکترونیک چگونه دانش‌بنیان شد؟
توان ملی کشور برای بومی سازی لوازم خانگی و کشف تکنولوژی‌های جدید برای پیشرفته‌تر کردن آن‌ها، نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده‌ است. پیشرفتگی انتخاب به عنوان یک شرکت فعال در زمینه تولید لوازم خانگی را می‌توان به سرمایه‌گذاری عظیم محمدرضا دیانی بر روی شرکت‌های دانش بنیان و واحد تحقیق و توسعه آن نسبت داد.
انتخاب الکترونیک با ثبت ۸۰ طرح و اختراع در ۱۰ سال گذشته، طراحی و به‌کارگیری هشت فناوری پیشرفته، همکاری برای ثبت بیش از ۲۵ طرح و اختراع دیگر و همچنین همکاری با مراکز علمی و تحقیقاتی کشور، افق جدیدی پیش روی آینده تولید لوازم‌خانگی ایرانی در کشور گشوده است.
مالک هلدینگ صنعتی و دانش محور انتخاب با توسعه مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی تخصصی منحصربه‌فرد، جذب دانش‌آموختگان نخبه و کارآمد، ثبت اختراع، ایجاد کسب‌ وکارهای مبتنی بر مزیت رقابتی دانش‌محور و حمایت از پژوهش‌ها و فعالیت‌های علمی تحقیقاتی موفق شد یکی از فصل‌های توسعه پایدار در این گروه صنعتی را باز کند.
 ثبت ۸۰ طرح و اختراع از سال ۸۸ تاکنون، محصول ارتباط بخش‌های مختلف این گروه با مراکزعلمی-تخصصی و دانشگاه‌های مهم کشور است. در راستای راهبری کلان گروه انتخاب بر توسعه ارتباط و همکاری با کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و دانشجویی، ۲۵ طرح و اختراع با همکاری این شرکت‌ها نیز در دست ثبت و تجاری شدن است.
انتخاب در سنوات گذشته، با برنامه‌ریزی هدفمند، رصد رقبای بین‌المللی و افزایش پرشتاب‌ بودجه تحقیق و توسعه، یک مجموعه منحصربه‌فرد در صنعت لوازم‌خانگی را به وجود آورده است. پیشرو بودن با ارائه محصولات جدید رقابتی و استفاده از تکنولوژی‌های روز در راستای کسب رضایتمندی مشتریان و پاسخ به نیاز آن‌ها، یکی از مهم‌ترین چالش اصلی بسیاری از تولیدکنندگان، جلب اعتماد و اطمینان جامعه است. دستیابی به بیش از ۸ فناوری جدید، نمونه‌ای از دستاوردهای تحقیق و توسعه این مجموعه است و در گام‌های بعدی، کاهش هزینه محصولات با به‌کارگیری از فناوری‌های هوشمند خطوط تولید است.

اسنواتک

آشتی صنعت و دانشگاه
سیاست‌های توسعه‌ محور گروه انتخاب، هزینه کردن برای تحقیق و توسعه در جهت بهبود خدمات و کالاهای عرضه‌شده در بازار را نوعی سرمایه‌گذاری اجتماعی-اقتصادی می‌داند. توسعه‌ی زیرساخت‌های منحصربه‌فرد همچون راه‌اندازی و تجهیز آزمایشگاه‌ شیمی و مواد، آزمایشگاه الکترونیک و ایمنی الکتریکی، آزمایشگاه‌های آکوستیک تخصصی، کارگاه نمونه‌سازی و... بستری را برای جذب نخبگان و به‌کارگیری دانش و خلاقیت آن‌ها فراهم کرده است. دانش و تکنولوژی بومی‌شده در این صنعت می‌تواند ضمن ارتقاء جایگاه بین‌المللی، باعث افزایش سرمایه اجتماعی و سطح اعتماد عمومی به انتخاب الکترونیک شود.
بدون شک سرمایه گذاری آینده نگرانه در تحقیق و توسعه (R&D)، پارامتری کلیدی محسوب می‌شود و انتخاب الکترونیک به عنوان موفق‌ترین برند لوازم خانگی ایرانی، با درک این مسیر تا کنون بیش از چند ده میلیون دلار در تحقیق و توسعه خود هزینه کرده است. از آنجایی که رقبای بین‌المللی در ایران از رهبران بازارهای جهانی هستند، دوم بودن نمی‌تواند جایگاه مناسبی برای رقابت در چنین بازاری باشد و لازم است مزیت‌های منحصربه‌فردی ارائه شود. از این رو، محمدرضا دیانی از همان ابتدا تمرکز اصلی خود را بر شکل‌دهی یک تیم تحقیق و توسعه قرار داد و برخی دفاتر تحقیقات تکنولوژیک در آسیا و اروپا را نیز به صورت شبکه به آن متصل نمود. در نتیجه توانست دیدگاه دقیقی برای روندها و فناوری‌های روز در کلاس جهانی ایجاد کند که طبیعتاً بر روی فرآیندهای طراحی، تولید و ارتقا محصولات اثرگذار است.
از سوی دیگر، انتخاب الکترونیک همواره بر مدیریت دانش درون سازمان خود تأکید داشته و دانش و سرمایه انسانی دانش محور را در اولویت بالاتری نسبت به سایر اجزای تولید قرار داده است. بر همین اساس، در حال سرمایه گذاری روی مراکز فناوری و کارخانجات نوآوری با نام اسنوا تک «SnowaTec» است تا ضمن تقویت شبکه علمی درون کشور، سطح دانش و فناوری خود را با سرعت بالاتری افزایش دهد.
تاسیس مرکز اسنوا تک در دانشگاه اصفهان، ایده مهم آشتی صنعت و دانشگاه را عملی کرد. این مرکز که خرداد سال گذشته و در روند توسعه‌ی ناحیه نوآوری دانشگاه اصفهان افتتاح شد، می‌تواند از ایده‌های دانشجویان و اساتید صنایع برای تولید محصولات مورد نیاز این صنعت استفاده کند و حتی برخی دانشجویان با گذراندن دوره‌های کارآموزی یا اجرای پروژه‌های دانشگاهی زمینه نزدیک شدن دانشگاه به صنعت را هم فراهم آورند.

همچنین راه‌اندازی آزمایشگاه‌های تخصصی نظیر آزمایشگاه‌های تخصصی گرید انرژی، صوت، قابلیت اطمینان، الکترونیک و ... نیز به شتاب در تعمیق دانش اسنوا نیز کمک کرده تا محدودیت‌های ایجاد شده ناشی از تغییرات روابط خارجی و حتی سیاسی-اقتصادی داخلی را نیز مدیریت نماید. البته مسیر انتقال تکنولوژی مرحله به مرحله بوده است که از تولید تحت لیسانس آغاز و سپس وارد فاز مهندسی معکوس و با توسعه زیر ساخت‌ها و رشد و توسعه نیروهای متخصص وارد فاز طراحی اصلاحی، طراحی پایه و درنهایت تولید دانش شد.
انتخاب الکترونیک و هوشمندسازی
 با آغاز موج همه‌گیری پلتفرم‌ها در رونق کسب و کار و حضور موفق پلتفرم‌های هوشمندی مانند اسنپ و دیجی کالا در بازار کار که مورد اقبال مردم نیز قرار گرفت؛ ایده استفاده از پلتفرم‌های هوشمندسازی لوازم خانگی نیز قوت گرفت.
 انتخاب که در چند سال اخیر بر روی پلتفرم‌های مختلف هوشمندسازی تمرکز داشته و با طراحی الگوریتم عملکردی محصولات به صورت داخلی و انحصاری در داخل مجموعه، به‌نحوی هوشمندی کافی در عملکرد محصول و در ارتباط با کاربر، را به روز کرده است؛ پلتفرم اختصاصی خود با نام Snowa Boom را طراحی و پیاده‌سازی کرد. به لطف این پلتفرم، لوازم و دستگاه‌های خانگی می‌توانند در بستری هوشمند و با عملکردی قابل اطمینان به صورت بی‌سیم با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و با استفاده از اپلیکیشن اختصاصی طراحی شده برای آن، عمل یکسان‌سازی اعلان‌ها و کنترل دستگاه‌های درون منزل محقق و فرمت داده‌ها نیز برای پشتیبانی از آنها حفظ می‌شود.
همچنین سال گذشته تکنولوژی تولیدی به نام Smart Factory در تمامی خطوط اسنوا پیاده‌سازی شد که هوشمندسازی کارخانه را دنبال کرده و باعث افزایش دقت به وسیله قابلیت ردیابی قطعات و شیوه تولید شده است.

 توسعه تکنولوژیک این امکان را فراهم ساخته که دانش طراحی، مهندسی و تولید عمق بالایی داشته باشد. هر چند در حال حاضر بسیاری از قطعات از جمله قطعات استراتژیک و بزرگ در خود این مجموعه تولید می‌شود اما برخی قطعات غیر استراتژیک نیز به کمک سایر مجموعه‌های تولیدی در ایران، تأمین می‌شوند. برخی قطعات نیز مانند پنل‌های تلویزیون یا کمپرسورهای یخچال، به دلیل عدم صرفه اقتصادی سرمایه‌گذاری تولید نمی‌شود و وارداتی است که در آینده با توجه به مسیر رشد تقاضای بازارهای هدف، ایجاد خواهد شد.
 محمدرضا دیانی تاکنون بیش از چند ده میلیون دلار در تحقیق و توسعه مجموعه انتخاب هزینه و آزمایشگاه‌های تخصصی مصرف انرژی، عملکرد، قابلیت اطمینان، صوت، شیمی و موتور را ایجاد کرده است که تمامی آن‌ها در ایران منحصربه‌فرد بوده و جزء مرجع‌های استاندارد کشور به شمار می‌روند. همچنین این آزمایشگاه‌ها صرفاً در حوزه سخت افزار قرار نداشته و آزمایشگاه‌های حیطه‌های نرم افزاری و بازاریابی نیز مد نظر قرار گرفته‌اند مانند آزمایشگاه اختصاصی IOT و آزمایشگاه رفتار مصرف‌کننده که در مزر راه‌اندازی قرار دارند.

 ماموریت مهم انتخاب الکترونیک
 صنایعی که تولید را عمق بخشیده‌اند، در بسیاری از حوزه‌های رشد و توسعه علمی پیشگام شده‌اند و موفقیت خود را نیز مدیون نگرش توسعه‌گرای علمی با تکیه بر توانمندی‌ داخلی هستند. انتخاب الکترونیک از برندهایی است که از چنین تفکری برآمده است. این مجموعه تا کنون همکاری‌های مستمری را با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سایر مراکز علمی داشته است.
 تلاش برای دستیابی به تکنولوژی‌های روز دنیا و بهبود سطح فناوری محصولات لوازم خانگی برندهای وابسته به انتخاب الکترونیک، یک ماموریت مهم برای تیم نخبگان تحقیق و توسعه در این گروه صنعتی است و انطباق فناوری محصولات لوازم خانگی برندهای وابسته با نیاز مشتریان همواره یک اولویت مهم برای مجموعه بوده است.
 ورود دانش به عرصه تولید لوازم خانگی طی چندسال اخیر به طور کاملاً محسوسی در تولیدات نهایی تأثیر گذار بوده است. صنعت لوازم خانگی جزء صنایع های‌تک محسوب می‌شود و به دلیل تغییر مداوم سلیقه مشتریان، به طرح‌ها و ابزارهای شیک و پیشرفته نیاز دارد. بر این اساس انتخاب الکترونیک توانسته پا به پای تحولات روز دنیا، از نظر تکنولوژی خود را هم‌سطح برندهای معتبر جهانی نگه دارد.
پشت پرده‌ی این توسعه و پیشرفت پرشتاب، واحد تحقیق و توسعه (R&D) قرار دارد که دانش لازم برای ابداع روش‌های نوین توسط این غول لوازم خانگی ایرانی را فراهم آورده است. ماندن در سطح بالای تکنولوژی، هزینه‌آور است اما محمدرضا دیانی با اختصاص سرمایه گذاری بسیار در تحقیق و توسعه و اشتغال حدود پانزده هزار نفر توانست بخش بزرگی از بازار لوازم خانگی کشور را تأمین کرده و رتبه اول را میان تولیدکنندگان این صنعت در ایران کسب نماید.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها