به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۷:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۰۴ ساعت ۱۸:۲۲
کد مطلب : ۳۶۵۸۷۱

خواب خوب چگونه بر سلامت روان تاثیر می گذارد؟

خواب خوب چگونه بر سلامت روان تاثیر می گذارد؟
گروه سلامت: یکی از مسائل مهمی که در زندگی همه وجود دارد و نبود آن می‌تواند تمام روح و روان و زندگی فرد را مختل کند خواب است. داشتن خواب خوب حتی می‌تواند میزان رضایت از زندگی را هم بالا برد و بر کیفیت آن تاثیر زیادی داشته باشد.داشتن خوابی خوب و با کیفیت در زندگی همه تاثیر بسیار زیادی دارد و نداشتن خواب کافی و عمیق می‌تواند فرد را در کوتاه‌مدت دچار ناراحتی و بدخلقی و در درازمدت از زندگی ساقط کند و بر کیفیت و رضایت از زندگی او تاثیر زیادی بگذارد.

هنگامی‌که می‌خوابیم و در مرحله عمیق آن قرار می‌گیریم سلول‌ها بازسازی می‌شوند و هر آن‎چه در بدن از جسم و روح نیاز به تعمیر داشته باشد مورد توجه قرار می‌گیرد.بدن افراد با هم متفاوت است، اما متخصصین براین باورند که بزرگ‌سالان به ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه نیاز دارند تا بدنشان بتواند در روز بعد سرحال و با انرژی کار جسمی و فکری داشته باشد.تاکنون برای شما پیش آمده است که نتوانسته باشید خوب بخوابید؟ فردای آن شب چه حسی دارید؟ خواب خوب و باکیفیت تا چه اندازه بر سلامت افراد تاثیر می‌گذارد؟

خواب خوب چگونه بر سلامت روان تاثیر می گذارد؟
حتما لازم نیست پزشک باشیم تا بتوانیم تشخیص دهیم داشتن خواب خوب و باکیفیت تاچه اندازه در روند کاری و حتی خلق‌وخوی ما در روز پس از آن تاثیر دارد و خواب خوب روز پرانرژی‌تر و بهتری را برای ما به‌وجود می‌آورد و فراهم می‌کند.مسلما همه به یک شکلند که اگر خواب خوبی نداشته باشند فردای آن روز بی‌قرار و حواس‌پرت است و نمی‌تواند از عهده کار‌های روزمره خود به‌درستی برآید.

باید بدانید خواب نقش مهمی بر خلق‌وخو و عملکرد شما در درازای روز دارد.امروز دانشمندان و پژوهشگران هم‌چنان درحال مطالعه بر روی آن‌چه هنگام خواب در مغز و بدن رخ می‌دهد هستند، اما چیزی که امروز همه روی آن اتفاق نظر دارند این است که خواب برروی سلامت روان تاثیر مستقیم دارد. بدن و مغز هنگام خواب به ترمیم خود می‌پردازند، سیستم ایمنی را (که پیوند نزدیکی با سلامت روان دارد) تقویت می‌کنند، واکنش به استرس را بالا می­‌برند و سیستم­‌هایی را که به تنظیم احساسات، یکپارچه کردن خاطرات و افکار، تمرکز و ارتباط با دیگران کمک می‌کنند، از نو شارژ می‌کنند.

خواب به‌طورکلی برروی کیفیت زندگی فرد و حتی میزان رضایت او از آن تاثیر زیادی دارد.در دانشگاه پنسیلوانیا پژوهشی انجام شد که طی آن و در درازای یک هفته به شرکت‌کنندگان اجازه ندادند بیش‌ از ۴ ساعت بخوابند پس از یک هفته آن‌ها بیان می‌کردند که افکار منفی آن‌ها زیاد شده و از دید ذهنی بسیار خسته‌اند.براساس این پژوهش ۱۵ تا ۲۰ درصد از کسانی‌که دچار کم‌خوابی هستند به افسردگی جدی مبتلا می‌شوند. باید بدانید نتایج این پژوهش کاملا نشان می‌دهد ارتباطی جدی میان کم‌خوابی و ابتلا به افسردگی وجود دارد.

تاثیر خواب بر روی شادی
همان‌گونه‌که اشاره کردیم درباره خواب و ارتباط آن با عوامل مربوط به انسان و زندگی او، پژوهش‌های فراوانی انجام شده است که یکی از آن‌ها ارتباط میان خواب و میزان شادی در انسان را بررسی کرده است. براساس این پژوهش میان شادی و خواب رابطه بسیار نزدیک و تنگاتنگی وجود دارد.افرادی که مثبت‌گراتر و شادترند خواب بهتری دارند و این موضوع اثبات شده است. در مقابل، به نظر می‌رسد خواب بهتر روحیه مثبت را تقویت می‌کند جالب این‌جاست که حتی کودکان و نوجوانانی که خواب بهتر و باکیفیت‌تری داشتند به زندگی با دید مثبت‌تری نگاه می‌کردند و در کل شادتر از دیگر هم‌سن و سالان خود بودند.

رابطه میان خواب و قدرت یادگیری
باید بدانید افزون‌ بر این‌که خواب بر روی خلق‌وخوی شما تاثیر دارد روی تمرکز و میزان و قدرت یادگیری شما هم موثر است. اگر خواب ناکافی باشد، توانایی درست فکر کردن ندارید و اگر نتوانید خوب بیندیشید و روی چیزی که می‌خوانید تمرکز کنید مسلما قدرت یادگیری شما هم پایین می‌آید، چون خواب کافی نداشته‌اید مدام حواستان پرت است و نمی‌توانید حتی خوب بشنوید.داشتن خواب کافی شبانه با شیوه‌های گوناگون سبب تقویت عملکرد شناختی می‌شود و این موضوع به‌ویژه برای دانش‌آموزان یا بزرگسالانی که در شغل خود به استفاده از منابع ذهنی نیاز دارند، اهمیت دارد.

اگر دانشجو و یا دانش‌آموزید باید بدانید نداشتن خواب کافی به‌ویژه به هنگام امتحانات و آزمون‌هایتان نه تنها موفقیت شما را بالا نمی‌برد بلکه سبب می‌شود تاثیر منفی روی آن داشته باشد پس تلاش کنید در درازای ترم درس بخوانید تا ناچار نشوید یک شب تا صبح آن هم به شکلی ناقص درس‌های خود را مرور کنید.

بالابردن کیفیت خواب با این راه‌کار‌ها
همه دوست دارند خواب خوب و عمیق داشته باشند، اما برای آن نمی‌دانند باید چه کنند. اگر احساس ناراحتی و افسردگی می‌کنید پیش از هر اقدامی وضعیت خوابتان را بررسی کنید که آیا خواب خوبی دارید یا خیر چراکه همان‌گونه‌که اشاره کردیم خواب بر روی تمامی ابعاد زندگی شما تاثیر مستقیم دارد پس نخست آن را بررسی کنید تا بتوانید نتیجه خوبی به دست آورید.برای پیش از خواب خود برنامه و روتین همیشگی داشته باشید تا ذهنتان هم آماده خواب شود و بداند با این کار‌ها به هنگام خواب نزدیک می‌شود. گوشی و تلویزیون را از خود دور کنید این‌گونه به ذهنتان این پالس را می‌دهید که به هنگام خواب نزدیک می‌شوید و آرامش پیش از آن را به دست می‌آورید.

فراموش نکنید وضعیت جای خوابتان هم تاثیر مستقیمی روی وضعیت و کیفیت خوابتان دارد. وضعیت تشک و نور و وسایل و رنگی که در اتاق خوابتان وجود دارد همگی تاثیر زیادی برروی خواب و کیفیت آن دارد. اگر در اتاق خوابتان آرامش چندانی ندارید و از بیرون صدا‌های مزاحم به داخل اتاق می‌آید می‌تواند از یک موسیقی آرامش‌بخش و صدای باران یا رودخانه استفاده کنید.

کمبود خواب، استرس و بیماری روانی
نداشتن خواب کافی و خوب سبب بالارفتن استرس و اضطراب در افراد می‌شود. نداشتن خواب خوب و دچار اختلال‌بودن در آن به شکل مستقیم روی سلامت روان ما تاثیر می‌گذارد و سبب بروز افسردگی و استرس زیادی در ما می‌شود که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند ناچار باید برای درمان به متخصص مراجعه کرد.

سخن پایانی
کیفیت خواب خوب شما بر روی میزان استرس و توانایی شما در یادگیری و افزایش اضطراب و ابتلا به افسردگی تاثیر زیادی دارد. برای داشتن یک خواب خوب و باکیفیت بهتر است برای خود روتینی شبانه درنظر بگیرید و آن را پیش برید تا ذهن و جسمتان هر دو با هم برای خواب آماده شوند ضمن این‌که وضعیت اتاق خوابتان را هم بررسی کنید و هر آن‌چه سبب ناراحتی و استرس شما می‌شود را حذف کنید. از رنگ‌های آرامش‌بخش در آن بهره بگیرید و تلاش کنید فضا را برای یک خواب راحت فراهم کنید.
برچسب ها: سلامت روان خواب
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها