به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۰ - ۱۹:۴۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۱ ساعت ۱۳:۵۲
کد مطلب : ۳۷۰۹۴۳

کاربردهای نقشه برداری ملکی با مهندس سعید صادق پور

گروه کسب و کار: خدمات نقشه برداری در تمام پروژه های ساختمانی و ملکی مورد نیاز کارفرمایان و سازندگان ملک می باشد. از نقطه شروع ساخت بنا گرفته تا دریافت مجوز ساخت و تعیین مساحت زیربنا، در تمام موارد به یک مهندس نقشه بردار نیاز پیدا خواهیم کرد. پس بهتر است با خدمات نقشه برداری آشنایی کامل داشته باشیم و بدانیم که در چه مواقعی به یک مهندس نقشه بردار نیاز پیدا میکنیم.
کاربردهای نقشه برداری ملکی با مهندس سعید صادق پور
نقشه برداری اولین گام برای شروع یک پروژه ساختمانی و ملکی است. اگر قصد ساخت یک آپارتمان را داشته باشید و یا برای دریافت مجوز و استعلام های گوناگون به ادارت دولتی مراجعه کنید، در موارد بسیاری به تهیه نقشه ملک خود نیاز پیدا خواهید کرد.
تهیه نقشه علاوه بر افزایش دقت و کیفیت روند پروژه، هر گونه نقص یا اشتباه در هر مرحله از کار را سریعا مشخص  می کند و از ضرر و زیان های احتمالی آتی، جلوگیری می کند.
مهندسان نقشه بردار امروزه به وسیله دستگاه های پیشرفته و به روز نقشه برداری، خدمات مورد نیاز مالکین و خریداران زمین را با دقت بالا و در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می دهند.
در این مطلب، مهندس سعید صادق پور، مهندس نقشه بردار و عضو نظام مهندسی استان البرز، شاخه های نقشه برداری ملکی را برایمان شرح می دهد و توضیح می دهد که در چه مواردی به یک مهندس نقشه بردار نیاز پیدا می کنیم.

تعیین مساحت زمین
یکی از مهم ترین کاربردهای نقشه برداری ملکی، تعیین ابعاد و مساحت زمین است. در بسیاری از مواقع ممکن است شما از ابعاد و مساحت زمین یا باغ خود اطلاع نداشته باشید و بخواهید از مساحت واقعی آن مطلع شوید.
در این حالت باید از یک مهندس نقشه بردار بخواهید تا ابعاد و مساحت زمین مورد نظرتان را اندازه گیری کند. مهندس نقشه بردار با حضور در محل و پس از اطلاع از مرزها و حدود ملک شما با مجاورین، به وسیله دستگاه های پیشرفته نقشه برداری، وضع موجود ملک را برداشت می کند.
اگر هم  قصد خرید زمین یا باغ در منطقه ای مثل استان البرز را داشته باشید، برای اطلاع از مساحت واقعی آن و قبل از واریز هرگونه مبلغی به فروشنده، باید به یک دفتر نقشه برداری در کرج مراجعه کنید و نقشه مساحت ملک مورد نظر را تهیه کنید.
 
نقشه برداری ازبیلت
نقشه ازبیلت یا وضع موجود، یکی از نقشه های کاربردی ملکی است که معمولا به منظور طراحی محوطه و نمای ساختمان تهیه می شود. اگر بخواهید طراحی محوطه ملک خود را به یک شرکت طراحی یا یک مهندس طراح بسپارید، در اولین قدم باید نقشه ازبیلت ملک تان را توسط یک مهندس نقشه بردار تهیه کنید.
برای تهیه نقشه ازبیلت کافیست از یک مهندس نقشه بردار بخواهید تا با ابزارهای پیشرفته نقشه برداری، نقشه وضع موجود ملک که شامل دیوارها، درختان کهن، محل ساختمان، استخر، درب ورودی و هرآن چه که مورد نیاز است را تهیه کند و فایل نهایی را در اختیار شما قرار دهد.
نقشه ازبیلت همچنین برای طراحی نمای ساختمان نیز تهیه می شود. در این حالت باید محل قرار گیری ستون ها و شکل دقیق کنسول ها در هر طبقه جداگانه برداشت شود و فایل آن در اختیار مهندس طراح قرار بگیرد.
 
تهیه نقشه utm
اگر برای تهیه جواز ساخت یا درخواست سند به ادارت دولتی مراجعه کرده باشید، حتما نام نقشه UTM را شنیده اید. نقشه UTM یکی از کاربردی ترین نقشه های ملکی در سراسر کشور است و در بسیاری از موارد برای دریافت مجوزهای مختلف از ادارت دولتی به آن نیاز پیدا خواهید کرد.
سیستم مختصات UTM یک سیستم جهانی است که در آن، هر نقطه روی کره زمین دارای مختصات X و Y منحصر به فرد خودش است. در نقشه UTM علاوه بر اینکه ابعاد زمین برداشت می شود و مساحت کل عرصه تعیین می شود، مختصات UTM گوشه های ملک نیز مشخص می شود.
به عنوان مثال اگر قصد دریافت مجوز دیوار کشی زمین خود در منطقه سهیلیه استان البرز را داشته باشید، باید به یک دفتر نقشه برداری در سهیلیه مراجعه کنید و نقشه UTM زمین خود را تهیه کرده و به اداره جهاد کشاورزی منطقه ارائه دهید.
نقشه UTM در موارد بسیاری به کار می آید. برای دریافت دستور نقشه شهرداری باید نقشه UTM ملک را تهیه کنید.  همچنین برای دریافت استعلام از جهادکشاورزی و منابع طبیعی نیز نیاز به تهیه نقشه UTM زمین خود خواهید داشت.
مطابق قوانین جدید اداره ثبت اسناد و املاک، برای درخواست سند تک برگ ابتدا باید مرز و حدود زمین را مشخص کنید، سپس نقشه UTM عرصه ملک را توسط یکی از مهندسان نقشه بردار عضو نظام مهندسی تهیه کنید.
پس از تهیه نقشه UTM، با مراجعه به سامانه درخواست صدور سند مالکیت اداره ثبت، نقشه تهیه شده را آپلود می کنید.

تهیه نقشه utm
 
نحوه تهیه نقشه UTM
برای تهیه نقشه UTM ملک خود باید به یکی از شرکت ها نقشه برداری استانی که ملک تان در آن قرار دارد، مراجعه کنید. به عنوان مثال برای نقشه برداری و تهیه نقشه UTM در کردان بهتر است به یکی از شرکت های نقشه برداری استان البرز و شهر کرج مراجعه کنید و درخواست تهیه نقشه UTM کنید.
مهندس نقشه بردار با حضور در محل و اطلاع از حدود و مرز زمین شما با قطعات مجاور، به وسیله جی پی اس سه فرکانسه اقدام به برداشت وضع موجود می کند. تمامی دیوارها و مرزها برداشت می شود و عرض معبر مجاور ملک نیز مشخص می شود.
پس از پایان عملیات نقشه برداری، 2 تا 3 روز کاری زمان می برد تا اطلاعات برداشت شده پردازش شود و نقشه UTM ملک شما تهیه شود. در نهایت نقشه پرینت شده به همراه یه حلقه CD تحویل مالک می شود.
 
تعیین حجم عملیات خاکی
یکی دیگر از کاربردهای نقشه برداری، تعیین حجم خاکبرداری و خاکریزی در پروژه های ساختمانی است.
مهندس نقشه بردار با حضور در محل و برداشت دقیق نقاط خاکبرداری و یا خاکریزی شده و همچنین برداشت نقاط زمین طبیعی قبل از شروع عملیات خاکی، به کمک نرم افزارهای نقشه برداری حجم دقیق میزان خاکبرداری یا خاکریزی را تعیین و مشخص می کند.
تعیین حجم عملیات خاکی به خصوص در مواردی که مالک و پیمانکار خاکبرداری روی میزان حجم خاک جابجا شده به توافق نمی رسند، بسیار کاربرد دارد.
همچنین بسیاری از کارخانه های تولید و عرضه ماسه و سیمان، برای اطلاع از حجم مخروط های خاک و شن نیاز به تعیین حجم به کمک یک مهندس نقشه بردار می باشند.
 
تعیین مساحت آپارتمان مسکونی
یکی از مهم ترین کاربردهای نقشه برداری ملکی، تعیین مساحت آپارتمان ها و محاسبه متراژ کلی زیربنای ساخته شده می باشد. هنگامی که ملکی ساخته می شود، برای اطلاع از مساحت دقیق زیربنا باید از یک مهندس نقشه بردار بخواهید تا متراژ دقیق زیربنای ساخته شده را محاسبه کند.
همچنین برای ارائه نقشه به کمیسیون ماده 100 شهرداری، دریافت پایان کار از شهرداری و دریافت سند آپارتمان، باید نقشه ملک شما توسط یک مهندس نقشه بردار تعیین شود.
تعیین مساحت آپارتمان مسکونی قوانین و چالش های خاص خود را دارد. اطلاع از نحوه مالکیت دیوارهای مشترک، دیوارهای راه پله و نما، نیاز به دانش تخصصی و تجربه کافی نقشه برداری ملکی می باشد.
مهندس نقشه بردار به وسیله دوربین توتال استیشن و متر لیزری، تمامی جزئیات ساختمان را برداشت میکند و پس از ترسیم کروکی، ابعاد راه پله و راهرو، آسانسور، دیوارهای داخلی و خارجی، انباری ها و پارکینگ ها را مترکشی میکند.
پس از پایان عملیات نقشه برداری، تمامی اطلاعات در نرم افزار اتوکد ترسیم میشود و مساحت دقیق هر آپارتمان مشخص می شود.
 
مانیتورینگ دیواره گود
یکی از حساس ترین شاخه های نقشه برداری، مانیتورنگ و پردازش جابجایی های دیواره های گود می باشد. در بسیاری از گودبرداری ها احتمال جابجایی ساختمان های مجاور و خطر ریزش آنها وجود دارد.
در این حالت باید هر کدام از دیوارهای مجاور در طول هفته و ماه توسط مهندس نقشه بردار مانیتورینگ شود تا هرگونه جابجایی جزئی در ساختمان های مجاور سریعا مشخص شود و از ادامه خاکبرداری و عملیات ساختمانی، جلوگیری به عمل بیاید و ساختمان های مجاور برای ادامه عملیاتف به طور مناسبی ایمن سازی شوند.
مانیتورینگ دیواره های گود توسط دوربین های پیشرفته نقشه برداری انجام میشود و جابجایی های تا حد 1 میلی متر نیز مشخص می شود.
 
نقشه برداری ملکی یکی از حساس ترین و مهم ترین شاخه های نقشه برداری می باشد. برای دریافت خدمات نقشه برداری باید از مهندسان نقشه بردار با تجربه و متخصص این حوزه خدمات بگیرید.
یکی از شرکت های نقشه برداری معتبر که در زمینه نقشه برداری و تهیه نقشه UTM فعالیت میکند، شرکت یک یو تی ام می باشد. برای مشاهده مقالات آموزشی، مشاوره و دریافت خدمات نقشه برداری می توانید به سایت شرکت به آدرس https://1utm.com مراجعه فرمایید.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها