به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۲۶ ساعت ۱۴:۵۳
کد مطلب : ۳۸۱۶۶۸

شکست پوتین در باج‌گیری گازی از اروپا

شکست پوتین در باج‌گیری گازی از اروپا
گروه بین‌الملل: روسیه دیگر نمی‌تواند از گاز طبیعی خود برای باج خواهی از برلین استفاده کند. آلمان انبارهای خود را بدون کمک گازپروم روسیه پر کرده و برای زمستان آینده نیز آماده است.
به گزارش دویچه وله، صحبت درباره شکست نظامی روسیه در اوکراین زود به نظر می‌رسد. با این وجود، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در جنگ گازی علیه آلمان شکست خورده است و این حقیقت را می‌توان با قطعیت بیان کرد. آلمان بزرگترین ظرفیت ذخیره‌سازی گاز طبیعی را در کل اتحادیه اروپا دارد. در نتیجه، اگر در اواسط ژانویه هنوز بیش از ۹۰ درصد ذخایر گازی آلمان تکمیل است این بدان معناست که از دست دادن منابع گازی روسیه دیگر تهدیدی برای آلمان محسوب نمی‌شود.
زمانی که روسیه تقریبا ۱۱ ماه پیش به اوکراین حمله کرد آلمان بیش از نیمی از گاز طبیعی خود را از روسیه وارد می‌کرد. بنابراین، باج خواهی از آلمان محور فشار اقتصادی مسکو بر اتحادیه اروپا بود که هدف از آن تضعیف حمایت اروپا از مردم اوکراین و ارتش آن کشور محسوب می‌شد.
آلمان در پنجمین ماه خود بدون گازپروم است
با این وجود، طرح پوتین شکست خورده است. آلمانی‌ها در خانه‌های خود یخ نمی‌زنند. آلمانی‌ها مجبور به تعطیلی کارخانه های‌شان نشده‌اند. سیاستمداران در برلین دیگر نمی‌ترسند که مسکو بتواند از آلمان انتقام بگیرد و کشور را به بن بست برساند. آلمان خود از زغال سنگ و نفت خام روسیه به عنوان بخشی از تحریم‌های اتحادیه اروپا صرفنظر کرد و از اواخر ماه آگوست نیز گاز طبیعی‌ای از گازپروم دریافت نکرده است.
به عبارت دیگر، اکنون پنج ماه است که آلمانی‌ها بدون گاز از خط لوله به ظاهر ضروری روسیه زندگی می‌کنند و به نظر می‌رسد بزرگترین اقتصاد اروپا به خوبی از عهده این امر بر می‌آید. بله، رکود اقتصادی همچنان پیش‌بینی می‌شود. با توجه به فروپاشی چندین دهه‌ای زنجیره تامین و انفجار قیمت انرژی این موضوعی تعجب‌آور نخواهد بود. با این وجود، شاخص‌ها به طور فزاینده‌ای نشان می‌دهند که رکود احتمالا نسبتا ملایم خواهد بود. حتی رکورد تورمی نیز در حال کاهش است.
در همین حال، برلین در حال گسترش حمایت نظامی خود از کی‌یف است که می‌تواند به عنوان یکی از شواهد غیر مستقیم از شکست «عملیات ویژه گاز» پوتین تلقی شود. در اوایل ژانویه، زمانی که آلمان برای سومین هفته متوالی گاز ذخیره می‌کرد دولت آن کشور موضع خود را تغییر داد و در نهایت متقاعد شد که نفربرهای زرهی را به اوکراین تحویل دهد. در ادامه راه ممکن است آلمان تانک‌های جنگی سنگین را به کی یف تحویل دهد و بحث در این باره در حال حاضر در برلین در جریان است.
شواهد بیش‌تری مبنی بر شکست پوتین در جنگ گازی دیده می‌شود. اقتصاد و جمعیت آلمان به طور همزمان از سوی دو منبع کاملا واضح و روشن شواهد را نشان می‌دهند: مرجع نظارتی دولتی و یک انجمن صنعتی. ابتدا آژانس شبکه فدرال انرژی آلمان به طور رسمی اعلام کرد که «کمبود گاز در زمستان امسال بعید به نظر می‌رسد».
«کلاوس مولر» رئیس آن نهاد در مصاحبه‌ای گفته بود که انتظار دارد نوسانات قیمت گاز متوقف شده و در حدود سطح فعلی تثبیت شود. البته سطح قیمت هنوز به طور قابل توجهی بالاتر از سطح پیشین است اما بسیار کم‌تر از سطوح رکورد قیمتی است که در تابستان مشاهده شد. مولر می‌گوید با این قیمت‌ها بخش‌های انرژی‌بر صنعت آلمان در نهایت می‌توانند دوباره برای کسب جایگاه خود کار کنند.
اندکی پس از آن انجمن اپراتورهای ذخیره سازی گاز و هیدروژن آلمان (INES) سناریوهایی را برای سال ۲۰۲۳ میلادی در کنفرانس مطبوعاتی ماهانه خود ارائه کرد. این انجمن اعلام کرد: «با فرض نرمال بودن هوا و دمای هوا میزان پر شدن در پایان زمستان امسال ۶۵ درصد خواهد بود. این یک نقطه آغاز بسیار راحت برای ذخیره‌سازی گاز در طول ماه‌های تابستان و برای کسب اطمینان از سطح پر شدن ذخایر گازی به میزان ۱۰۰ درصد در اوایل سپتامبر خواهد بود».
به عبارت دیگر، کارشناسان صنعت آلمان به مشاغل و خانوارهای آلمانی اطمینان دادند که مشکلی در مورد ذخایر گاز وجود نخواهد داشت چه در زمستان سال جاری و چه در آینده مشروط بر آن که کاهش شدید مصرف فعلی حفظ شود.
گازپروم بزرگترین بازار فروش خود را از دست داده است
با این وجود، کارشناسان انجمن اپراتورهای ذخیره سازی گاز و هیدروژن آلمان بدترین سناریو را نیز مدل‌سازی کرده و در نظر گرفتند: هوا به طور خاص سرد می‌شود در نتیجه تقاضای ناگهانی و بسیار زیاد آسیا دسترسی به گاز طبیعی مایع به شدت کاهش می‌یابد و روسیه به طور همزمان کل عرضه گاز به اروپا را متوقف می‌کند و آلمان ذخایر خود را در همبستگی با دیگر کشورهای اتحادیه اروپا به اشتراک خواهد گذاشت. با این وجود، حتی در چنین سناریوی فرضی‌ای نیز آلمان نیازی به نگرانی درباره کمبود گاز در دوره گرمایش فعلی یا دوره بعدی نداشت.
اساسا این شواهد نشان می‌دهند که پوتین واقعا در جنگ گازی خود شکست خورده است. آلمان سال ۲۰۲۳ میلادی را بدون گاز روسیه آغاز می‌کند و نیازی به نگرانی در مورد از دست دادن آن ندارد. این دقیقا شکست کرملین است. گاز طبیعی روسیه دیگر یک سلاح موثر علیه آلمان نیست. این ضرر پیامدهای گسترده‌تری دارد: شرکت دولتی گازپروم مهم‌ترین بازار فروش خارجی خود را از دست داده است. تنها یک سال پیش، یک چهارم کل صادرات گازپروم به آلمان فروخته شده بود.
برچسب ها: روسیه

عاذل
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۰/۲۷ ۱۱:۲۶
باج خواهی پوتین
و
ایران (415634)
عارفه
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۰/۲۹ ۱۳:۴۵
بهارجان ما نمی گیم روسیه خوبه ولی اروپا و آمریکا مارا تحریم کرده‌اند و در داخل ایران توطئه می کنند اینهمه طرفداری از اروپا خوب نیست (415903)
۱۴۰۱/۱۰/۲۹ ۲۰:۳۳
اینکه خبر شکست یک متجاوز رو منتشر کنند میشه طرفداری از اروپا!!؟ واقعا موندم شماها چی میزنید. (415954)
۱۴۰۱/۱۰/۲۹ ۲۰:۳۵
تحریم کردند!!؟ برجام مگه آماده نبود برای امضا و حتی قرار بود اسم سپاه از لیست سیاه آمریکا بیاد بیرون. چی شد!!؟ به امید گرفتن امتیاز بیشتر از غرب و با تحلیل های بی سوادهایی مثل ... که گفتند زمستان سخت، امضاء برجام رو به تاخیر انداختند و مردم رو بدبخت کردند (415955)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها