به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۰۵ ساعت ۱۳:۴۳
کد مطلب : ۳۹۴۰۱۸

درخواست حمله به پالایشگاه‌های ایران

درخواست حمله به پالایشگاه‌های ایران
گروه بین الملل: لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی، در واکنش به حملات نیروهای وابسته به ایران به پایگاه‌های آمریکا در سوریه گفت:ایران بیش از هر چیز نگران پالایشگاه‌های خود است. ایالات‌متحده باید در ازای هر حمله به آمریکایی‌ها، یک پالایشگاه ایران و زیرساخت‌های نفت و گاز این کشور را هدف قرار دهد.
این در حالی است كه در پی حمله تلافی‌جویانه آمریکا علیه مواضع گروه‌های نزدیک به ایران، تنش در سوریه میان گروه‌های نزدیک به ایران و نیروهای آمریکایی شدت گرفته است.
خبرگزاری رویترز می‌گوید یک گروه حامی ایران در سوریه اعلام کرده است که برای پاسخ به حمله اخیر آمریکا علیه مواضع این گروه «بازوی بلندی دارد.»
این بیانیه که از سوی «کمیته مشاوره ایرانی در سوریه» آمده است حملات آمریکا چندین نیروی مسلح را کشته و مجروح کرده اما از تابعیت تلفات خود اطلاعاتی نداده است.
این گروه گفته‌است: «اگر مراکز و نیروهای ما در سوریه هدف قرار بگیرند ما توانایی پاسخ‌گویی داریم.»
همزمان گزارش‌هایی از پرتاب راکت به سوی دست کم دو پایگاه آمریکایی در سوریه منتشر شده است. شبکه خبری فاکس در آمریکا و خبرگزاری ایرنا در ایران این خبر را منتشر کرده‌اند.
فاکس به نقل از یک مقام ارشد دفاعی آمریکا نوشته حملات در دیرالزور بوده و عده‌ای در آن مجروح شده‌اند. از تعداد مجروحان و میزان آسیب جزئیاتی منتشر نشده است. همین مقام گفته پنتاگون در حال بررسی واکنش مناسب است.لوید آستین وزیر دفاع آمریکا گفت که در پی فرمان جو بایدن، این کشور «تاسیسات گروه‌های مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هدف حمله هوایی دقیق قرار داده است.»
به گفته یک گروه ناظر تحولات سوریه ۱۴ شبه‌نظامی حامی ایران در این حمله کشته شده‌اند.‌
 روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش کرد سیستم اصلی دفاع هوایی آمریکا در پایگاه ائتلاف در شمال شرق سوریه هنگام حمله این پهپاد «کاملا عملیاتی» نبوده است.
این روزنامه نوشته مشخص نیست چرا این سیستم دفاع هوایی درست کار نمی‌کرده و این موضوع در دفع حمله پهپادی چه نقشی ایفا کرده است.
دو مقام آمریکایی که بدون ذکر نام با روزنامه نیویورک تایمز گفتگو کرده‌اند می‌گویند مشخص نیست که عاملان حمله متوجه این ضعف بوده‌اند و یا از سر اتفاق همزمان با آن دست به حمله پهپادی زده‌اند.دو مقام ارشد نظامی آمریکا به نیویورک تایمز گفته‌اند دو جت جنگی «اف پانزده ای» آمریکا یک انبار مهمات و ساختمان نگهبانی مجاور آن را در کنار یک مرکز جمع‌آوری اطلاعات در شرق سوریه هدف قرار داده‌اند.
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها