به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۱۶:۲۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۱۴ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب : ۳۹۵۳۴۷

دعوت عربستان از بشار اسد 

دعوت عربستان از بشار اسد 
گروه بین الملل: به گفته منابع آگاه عربستان قصد دارد بشار اسد، رهبر سوریه را به نشست آینده سران اتحادیه عرب در ریاض دعوت کند. عضویت سوریه در این اتحادیه از سال ۲۰۱۱ به دلیل سرکوب خونین معترضان سوری تعلیق شده است.
پس از بیش از یک دهه تنش، روند عادی‌سازی روابط سوریه با کشورهای عربی از مدتی پیش آغاز شده و بنابر گزارش‌ها وارد مرحله جدیدی می‌شود.همچنین، شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان در هفته‌های آینده به دمشق می‌رود و دعوت‌نامه شرکت در نشست سران اتحادیه را به بشار اسد تحویل می‌دهد.
نشست آینده سران اتحادیه عرب ۱۹ ماه مه در ریاض برگزار خواهد شد. وزارت خارجه عربستان و سوریه در تائید یا تکذیب خبر دعوت از اسد واکنشی نشان نداده‌اند.عضویت سوریه در اتحادیه عرب سال ۲۰۱۱ و با آغاز سرکوب خونین معترضان و مخالفان سوری توسط رژیم اسد به حال تعلیق درآمد.اگر بشار اسد به نشست ریاض دعوت شود این مهم‌ترین موفقیت دمشق در تلاش برای عادی‌سازی مناسبات با کشورهای عربی خواهد بود.
به نوشته رویترز حضور احتمالی اسد در نشست سران اتحادیه عرب بیشتر جنبه نمادین خواهد داشت و در عین حال بیانگر تغییر در رویکرد منطقه‌ای نسبت به جنگ داخلی فرسایشی سوریه خواهد بود.برخی ناظران معتقدند، یکی از انگیزه‌های نزدیکی برخی کشورهای عربی به سوریه می‌تواند دور کردن دمشق از تهران و تضعیف موقعیت منطقه‌ای جمهوری اسلامی باشد.در سال‌های گذشته مناسبات جمهوری اسلامی با عربستان و اغلب کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بر سر بسیاری از مسائل با چالش‌های جدی روبرو بوده است.
یک منبع آگاه به رویترز می‌گوید، از بیش از یک سال پیش گفت‌وگوهایی میان ریاض و دمشق بر سر شرط‌های عربستان برای عادی‌سازی روابط میان دو کشور، از جمله درباره امنیت مرزی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر در جریان است.به گفته او قرار بود دیداری میان وزیران خارجه دو کشور انجام شود که به دلیل وقوع زلزله مهیب اخیر در جنوب ترکیه و شمال سوریه به تعویق افتاد.
به تازگی مصر، به عنوان یکی از کشورهای قدرتمند اتحادیه عرب نیز روند عادی‌سازی روابط با دمشق را آغاز کرد که قرار است به سفر وزیر خارجه سوریه به قاهره پس از یک دهه منجر شود.
کشورهایی مانند قطر و ایالات متحده آمریکا نسبت به عادی‌سازی روابط با دمشق هشدار داده و بر ضرورت تلاش برای یافتن یک راه‌حل دیپلماتیک برای حل مناقشه داخلی در سوریه تاکید کرده‌اند.
برچسب ها: سوریه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها