به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۲۱:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۱۶ ساعت ۱۳:۱۱
کد مطلب : ۳۹۵۸۶۵

کشف سیاره‌ ای با امید وجود امکان سکونت

کشف سیاره‌ ای با امید وجود امکان سکونت
گروه علمی:سیگنال رادیویی منسجم از یک سیاره بیگانه در فاصله 12 سال نوری از ما تشخیص داده شده که دانشمندان را در مورد قابل سکونت بودن آن امیدوار کرده است. دانشمندان سیگنال‌ های رادیویی منسجم را از سیاره‌ای در فاصله ۱۲ سال نوری از زمین دریافت کرده‌اند که نشان می‌دهد این سیاره دارای میدان مغناطیسی است.

میدان های مغناطیسی برای یک سیاره قابل سکونت ضروری هستند، زیرا از هر حیاتی که در آن وجود دارد در برابر بمباران تشعشعات کیهانی و ذرات باردار محافظت می کنند.محققان بنیاد ملی علوم ایالات متحده (NSF) می گویند سیگنال رادیویی از یک سیاره سنگی به نام YZ Ceti b که به دور ستاره کوتوله قرمز کوچک YZ Ceti می چرخد، آمده است.

احتمالاً این سیگنال از تعامل بین میدان مغناطیسی سیاره و ستاره ای که به دور آن می چرخد، (شبیه به شفق قطبی روی زمین) نشات گرفته است.جو پسس، مدیر برنامه NSF اعلام کرد جستجو برای جهان های بالقوه قابل سکونت یا حیات در سایر منظومه های خورشیدی تا حدی به توانایی تعیین اینکه آیا سیارات فراخورشیدی صخره ای و زمین مانند واقعاً دارای میدان مغناطیسی هستند، بستگی دارد.

میدان مغناطیسی علاوه بر اینکه به قطب‌نماها اجازه کار می‌دهد، ذرات باردار پرتاب شده از خورشید و همچنین تشعشعات کیهانی از فضای بیرونی را منحرف می‌کند. بدون این لایه محافظ، این ذرات احتمالاً لایه اوزون را که تنها خط دفاعی ما در برابر تشعشعات مضر فرابنفش است، از بین خواهند برد.

بنابراین، تصور می‌شود که میدان مغناطیسی یکی از عناصر ضروری برای قابل سکونت کردن روی یک سیاره است. هنگامی که دانشمندان سیگنال رادیویی مکرر را با تلسکوپ آرایه بسیار بزرگ شناسایی کردند امیدوارند که این سیاره بتواند حیات را حفظ کند.این تحقیق نه تنها نشان می‌دهد که این سیاره فراخورشیدی خاص احتمالاً دارای میدان مغناطیسی است، بلکه روشی امیدوارکننده برای یافتن موارد بیشتر ارائه می‌کند.
 
برچسب ها: کشف سیاره
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها