به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۶:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۲۴ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب : ۳۹۷۴۱۳

توافق قطر و بحرین برای احیای روابط

توافق قطر و بحرین برای احیای روابط
گروه بین الملل: وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد قطر و بحرین تصمیم گرفتند تا روابط دیپلماتیک خود را "طبق اصول منشور سازمان ملل" از سر بگیرند. بحرین به همراه عربستان، امارات و مصر دو سال پیش به تحریم‌‌ها علیه قطر پایان داده بود.
قطر و بحرین اعلام کردند که بر سر پایان دادن به اختلافات دیپلماتیک و برقراری مجدد روابط با یکدیگر به توافق رسیده‌اند. به گفته وزارت خارجه قطر توافق بر سر مصالحه و از سرگیری روابط میان دو کشور در جریان مذاکراتی در مقر شورای همکاری خلیج فارس در عربستان به دست آمده است.
در بیانیه‌ای که این وزارتخانه منتشر کرد ذکر شده که دو کشور همسایه "تصمیم گرفتند تا روابط دیپلماتیک بین دو کشور را بر اساس اصول منشور سازمان ملل متحد احیا کنند."
بحرین در سال ۲۰۱۷ با عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مصر برای قطع روابط سیاسی با قطر همراه شد. این کشورها در آن زمان قطر را به حمایت از گروه‌ها و سازمان‌های افراطی در منطقه نظیر اخوان‌المسلین و حزب‌الله و همچنین نزدیکی بیش از حد به ایران متهم کردند. در همین راستا عربستان، امارات، بحرین و مصر علاوه بر قطع تمامی روابط دیپلماتیک و تجاری، حریم دریایی و هوایی خود را نیز به روی هواپیماها و کشتی‌های متعلق به قطر بستند.
این چهار کشور با ارائه فهرستی شامل ۱۳ درخواست به قطر، از جمله از این کشور خواستند تا پخش برنامه‌های شبکه تلویزیونی الجزیره را متوقف و سربازان ترکیه را از خاک خود اخراج کند. قطر با تکذیب اتهامات وارده از اجرای این خواسته‌ها سرباز زد و کشورهای همسایه را به نقض حاکمیت ملی خود متهم کرد.
حدود سه سال و نیم بعد در ژانویه سال ۲۰۲۱ در جریان نشستی آشتی‌جویانه در عربستان سعودی، چهار کشور به تحریم‌ها علیه قطر پایان دادند و همگی به جز بحرین روابط تجاری و سیاسی خود را با قطر از سر گرفتند. مقامات امارات متحده عربی و قطر هفته گذشته آخرین نشست دو جانبه خود برای آشتی میان دو کشور را برگزار کردند که سخنگوی وزارت خارجه قطر "فضای" آن را "مثبت" توصیف کرد.
احیای روابط میان بحرین و قطر تا کنون به دلیل برخی مسائل از جمله مرزهای دریایی با دشواری روبرو بوده است از جمله اینکه دو کشور مرتبا یکدیگر را به بازداشت غیرقانونی ماهیگیران دیگری متهم می‌کنند. با این حال وزارت خارجه قطر در بیانیه خود اعلام کرده که هر دو طرف "بر این امر صحه گذاشتند که این گام ناشی از تمایل متقابل برای توسعه روابط دو جانبه و تقویت وحدت و یکپارچگی خلیج" فارس است.
آشتی قطر و بحرین پس از آن صورت می‌گیرد که عربستان سعودی و ایران نیز ماه گذشته با میانجی‌گری چین با یکدیگر برای احیای روابط دیپلماتیک، پس از هفت سال قطع رابطه، به توافق رسیدند.
برچسب ها: قطر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها