به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۰۹ ساعت ۱۰:۱۷
کد مطلب : ۴۰۰۵۵۳

جایگاه 102 ایران در شاخص پیشرفت اجتماعی

جایگاه 102 ایران در شاخص پیشرفت اجتماعی
گروه جامعه: سازمان Social Progress Imperative، شاخص‌های پیشرفت اجتماعی سال 2022 را منتشر کرده که بر اساس آن ایران در جایگاه 102 قرار گرفته است.به گزارش تجارت نیوز، آن‌طور که در گزارش این سازمان آمده، شاخص پیشرفت اجتماعی، چارچوبی برای اندازه‌گیری ابعاد چندگانه پیشرفت اجتماعی، موفقیت و رفاه بیشتر انسان ارائه می‌دهد.برای مثال این شاخص تعیین می‌کند که مردم یک جامعه سالم و ایمن هستند؟ مسکن دارند؟ به آب بهداشتی دسترسی دارند؟ آیا مردم دسترسی آزاد به اطلاعات دارند؟ اینها بخشی از مواردی است که با شاخص پیشرفت اجتماعی می‌توان به آن پی برد.

ایران در جایگاه 102 شاخص پیشرفت اجتماعی
شاخص پیشرفت اجتماعی سال 2022، 169 کشور را از این نظر دسته‌بندی می‌کند. سازمان Social Progress Imperative برای محاسبه امتیاز کلی برای این 169 کشور، 60 شاخص پیامد اجتماعی و زیست‌محیطی را بر اساس سطوح رتبه‌بندی که شامل معیارهایی در بهداشت، آموزش، فناوری و موارد دیگر است، ترکیب کرده است.
بر اساس این رتبه‌بندی ایران در جایگاه 102 قرار گرفته است. از میان کشورهای همسایه، عمان، ترکیه، قطر و عربستان به ترتیب در جایگاه‌های 80، 88، 90 و 100 و پیش از ایران قرار گرفته‌اند.

کدام کشورها در ابتدا و انتهای لیست هستند؟
کشورهای نروژ، دانمارک، فنلاند و سوئیس به ترتیب در جایگاه اول تا چهارم قرار دارند. همچنین سودان جنوبی، آفریقای مرکزی، چاد و اریتره نیز به ترتیب در جایگاه‌های 169، 168، 167 و 166 قرار دارند؛ به عبارتی در انتهای لیست.بنابر گزارش سازمان Social Progress Imperative، این شاخص برخی از جنبه‌های پیشرفت اجتماعی را در بیش از 99.97 درصد از جمعیت جهان اندازه‌گیری می‌کند.

در ادامه این گزارش آمده است که شاخص پیشرفت اجتماعی، منحصرا بر اساس شاخص‌های پیامدهای اجتماعی و زیست‌محیطی، تصویری واضح از سطح توسعه در کشورهای مختلف ارائه می‌کند.این شاخص نشان می‌دهد که کشورهای با درآمد بالا نسبت به کشورهای کم‌درآمد، دسترسی بالاتری به پیشرفت اجتماعی دارند. کشورها می‌توانند در تمام سطوح از این داده‌ها برای ارزیابی عملکرد خود و تعیین اولویت‌هایی برای بهبود استفاده کنند.

کره شمالی، بدترین عملکرد در حقوق شخصی
در گزارش دیگری، این سازمان به بررسی حقوق شخصی در شاخص پیشرفت اجتماعی پرداخته است. حقوق شخصی یکی از 12 مولفه اساسی در این شاخص است که افراد را قادر می‌سازد آزادانه در جامعه مشارکت داشته باشند. این حقوق شامل حقوق سیاسی، اجتماعی، بیان و حق مالکیت است. این حقوق به افراد در ساختن جامعه‌ای آزاد کمک می‌کند.بر اساس گزارش Social Progress Imperative، دانمارک بهترین عملکرد حقوق شخصی و کره شمالی بدترین عملکرد را دارد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها