به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۲۲ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب : ۴۰۳۲۹۸

 ارسال اسلحه از آفریقای جنوبی به  روسیه 

 ارسال اسلحه از آفریقای جنوبی به  روسیه 
گروه بین الملل: سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی این کشور را متهم کرد که به رغم اعلام بی‌طرفی در جنگ اوکراین برای روسیه جنگ‌افزار تامین کرده است.
روبن بریگتی، سفیر آمریکا،گفت که یک کشتی روسیه که در دسامبر گذشته در کیپ تاون پهلو گرفته بود، با محموله مهمات و سلاح بارگیری کرده بود.سیریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، به پارلمان این کشور گفت که دولتش این ادعاها را بررسی می‌کند.
دفتر ریاست جمهوری آفریقای جنوبی گفته مستندات و شواهدی برای این ادعا ارائه نشده است.آفریقای جنوبی درباره جنگ اوکراین اعلام بی‌طرفی کرده است.
روبن بریگتی گفته آمریکا نگران ادامه بی‌طرفی آفریقای جنوبی نسبت به تهاجم روسیه به اوکراین است. او می‌گوید «اطمینان» دارد که یک کشتی روسیه که دسامبر گذشته در بزرگترین قرارگاه دریایی آفریقای جنوبی پهلو گرفته بود با محموله «تسلیحات و مهمات» بارگیری کرده بود.حضور کشتی لیدی آر در آفریقای جنوبی در همان مقطع هم مساله‌برانگیز بود و سیاستمداران محلی سوال‌هایی درباره آن طرح کردند.
سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی گفت: «سلاح دادن به روسیه بسیار جدی است و این مساله از نظر ما حل‌شده نیست.»
دولت آفریقای جنوبی گفته یک هیات تحقیق مستقل تشکیل داده تا اتهام ارائه جنگ‌افزار را بررسی کند. بنا به اعلام سخنگوی دفتر ریاست جمهوری یک قاضی بازنشسته هدایت این هیات را به عهده دارد.آمریکا پیش از این نیز از تداوم روابط نزدیک آفریقای جنوبی و روسیه انتقاد کرده است. از جمله مشارکت آفریقای جنوبی در مانورهای نظامی مشترک روسیه و چین در سالگرد اشغال اوکراین انتقاد آمریکا را به دنبال داشت.
مانور دریایی مشترک با روسیه ده روز به طول انجامید و مخالفان دولت آفریقای جنوبی از آن انتقاد کردند و می‌گفتند چنین کاری می‌تواند به معنی حمایت از حمله روسیه به اوکراین قلمداد شود.
مقام‌های دولت داشتن پیام سیاسی زمانبندی مانور با روسیه را رد کردند و گفتند آفریقای جنوبی مانورهای مشابهی با فرانسه و آمریکا هم برگزار کرده است.آفریقای جنوبی در یک رای‌گیری سازمان ملل برای محکومیت حمله روسیه به اوکراین رای ممتنع داد. این کشور همچنین با آمریکا و اروپا در تحریم روسیه همراه نشده است.برخی از دیگر کشورهایی که با آمریکا رابطه نزدیک تجاری و سیاسی داشته‌اند هم در جنگ اوکراین با آمریکا و اروپا همراه نشده‌اند.
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها