به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۷:۳۴
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۱۰ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب : ۴۱۳۱۴۱
افشای رانت بزرگ در بورس، تأکیدی بر ناکارآمدی نظام اداره کشور است

دخالت مسئولان رده بالای دولتی در رانت بورس، نگران کننده است

دخالت مسئولان رده بالای دولتی در رانت بورس، نگران کننده است
گروه اقتصادی: دولت روز ۱۷ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ طی نامه‌ای که ۵۰ روز بعد منتشر شد! نرخ خوراک گاز صنایع را از ۵ هزار تومان به ۷ هزار تومان افزایش داد. بعد از این نامه و موافقت دولت بود که بورس روز تاریکی به خود دید و یکی از بی‌سابقه‌ترین ریزش‌های تاریخ خود را تجربه کرد. 

به گزارش اقتصاد 24، همزمان با افشای این نامه قریب به دو ماه بعد، شاخص بورس ۱۵۰ هزار واحد ریزش کرد و تأخیر ۵۰ روزه در رسیدن این مصوبه به دست سهامداران موجب شد سهامداران حقوقی با استفاده از رانت اطلاعاتی به سود‌های کلان دست یابند و سهامداران خُرد ۴۰ درصد ضرر کنند.

افشای نامه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بعد از دو ماه موید این قضیه است که گروهی که در این مدت از رانت اطلاعاتی برخوردار بودند، شروع به عرضه آبشاری سهام در روز‌های ۱۷ تا ۲۰ اردیبهشت در بازار سرمایه کرده و به عبارتی از سهامداران خرد دزدی کردند.

این فاجعه به قدری هزینه ساز است که بسیاری از اقتصاددانان معتقدند نظام حکمرانی و به ویژه دستگاه قضایی به هیچ وجه نباید از کنارش به سادگی بگذرد. این نامه به قدری تألم‌برانگیز است که بعد از افشا شدنش بازار سرمایه را به کُما برد و شاخص کل بورس با افت‌های پیاپی همراه شد.در همین رابطه اقتصاد ۲۴ به سراغ آلبرت بغزیان و مهدی پازوکی رفته است تا نقطه نظرات آن‌ها را درباره این رسوایی «رانت بورسی» جویا شود.

آلبرت بغزیان در این باره اظهار داشت: افشای این موضوع در شرایطی است که مردم هزار و یک مشکل بزرگ در زندگی شان دارند و وقتی می‌بینند، دولتی‌ها به جای کمرنگ کردن مشکلات، فضا را برای سوءاستفاده رانت خواران آماده کرده اند، طبیعی است که بی اعتمای به مسئولان و همچنین ناامیدی نسبت به آنچه قرار است در آینده اتفاق بیفتد، به بیشترین حالت ممکن خود برسد.

تحلیلگر مسائل اقتصادی در ادامه گفت: این مسئله‌ای که فاش شده است، مصداق بارز حق الناس است و به همین دلیل دستگاه قضایی به عنوان مدعی العوم باید به طور جدی به این قضیه ورود کرده و با مسببان سوءاستفاده از بیت المال آنطور که باید برخورد کند تا بلکه عبرتی برای دیگران باشند. به هرحال در این موضوع معلوم شد، رانت خواران بازار را از حالت رقابتی بودن خارج کرده اند تا شرایط برای منفعت طلبی شان آماده شود که تشخیص اینکه «ایجاد انحصار جرم است یا نیست» با قوه قضائیه است.

وی ادامه داد: اینکه معاون اول رئیس جمهوری یا رئیس سازمان بورس در مظان اتهام قرار گرفته اند، نشانه بدی برای آحاد مختلف جامعه به شمار می‌آید چرا که وقتی کسی فرصت حضور در مناصب رده بالای مدیریتی و اجرایی را به دست می‌آورد، به هیچ وجه نباید کوچکترین حرکت یا تصمیمی در راستای منافع شخصی یا منفعت گروه یا گروه‌هایی خاصی داشته باشند تا از این طریق از منافع ملی نگهداری و مراقبت کنند.

افشای رانت بزرگ در بورس، تأکیدی بر ناکارآمدی نظام اداره کشور است
بغزیان توضیح داد: البته این را هم باید در نظر داشت، دولت‌ها شامل افراد می‌شوند و چون افراد ربات نیستند، می‌توانند به سمت گروه یا سلیقه‌هایی گرایش داشته باشند. حالا هم که تخلف محرز شده است قوه قضائیه باید بدون هیچ قید و شریطی متخلفان را پای میز محاکمه بنشاند. همچنین مجلس می‌تواند با ساز و کاری «سوءاستفاده» از «موقعیت» را برای مسئولان و دست اندرکارادن همه ارگان‌ها و دستگاه‌ها غیرممکن یا حداقل دشوار کند تا شاهد تکرار فرصت طلبی و رانت خواری‌هایی که بحران را تشدید می‌کنند، نباشیم.

این اقتصاددان در پایان گفت: افشای این رانت بزرگ در بورس، تأکیدی بر شلختگی و ناکارآمدی نظام اداره کشور است، آن هم در شرایطی که ارگان‌هایی که می‌توانند در ترمیم فضای فعلی موثر باشند، ترجیح شان بی تفاوتی است که این «بی تفاوتی» ریشه در ترجیحِ مصالح سیاسی و جناحی نسبت به منافع عمومی دارد.

دخالت مسئولان رده بالای دولتی در رانت بورس، نگران کننده است
مهدی پازوکی، اقتصاددان هم درباره رسوایی رانت در بورس  گفت: فساد در اقتصاد و بخش‌های دیگر امری هزینه ساز است که تبعات منفی زیادی به همراه دارد، به خصوص فساد اقتصادی که به مثابه آفت همه چیز را به هم می‌ریزد و هم خسارت مالی دارد و هم خسارت معنوی!

تحلیلگر اقتصادی در ادامه گفت: اینکه در موضوعی که رانت به حساب می‌آید، مسئولان رده بالای دولتی به نوعی دخیل باشند، واقعیتی بسیار تلخ و نگران کننده است که می‌تواند اثراتی مضر داشته باشد. در واقع مردمی که محدودیت‌های زیادی را تجربه می‌کنند و برای تأمین نیاز‌های اولیه هم به چه کنم چه کنم می‌افتند، وقتی اعتمادشان به دولت را هم خدشه دار می‌بینند، نمی‌توانند حتی امیدی حداقلی برای رفع مشکلات داشته باشند که این به طور آشکاری زمینه ساز جامعه‌ای سرخورده است.

وی افزود: ادعای آقای رئیسی از روز‌های انتخاباتی تا به امروز که ۲ سال از عمر دولتش می‌گذرد، این است که دولتش دولتِ محرومان است. حالا در حالی که تخلفی آشکار در بدنه دولت زمینه را برای منتفع کردن رانت خواران فراهم کرده است، به قاعده باید واکنشی لازم به این موضوع نشان بدهد تا ثابت شود، دولت سیزدهم در قبال متضرر شدن قشر آسیب پذیر با هیچ دلیل و توجیهی نمی‌تواند بی تفاوت باشد. به همین دلیل افکار عمومی در انتظار واکنش دولت و به ویژه شخص رئیس دولت با رانت خواری در بورس است.

پازوکی در پایان گفت: برخورد دستگاه قضایی با متخلفان بدون در نظر گرفتن موقعیت و جایگاه افراد نکته‌ای است که اگر به هر دلیل نادیده گرفته شود، جامعه را نسبت به کل نظام اجرایی کشور بی اعتماد خواهد کرد؛ بنابراین کمترین توقع از قوه قضاییه چیزی جز این نیست که بدون در نظر گرفتن مصالح سیاسی و ... مسببین این تخلف آشکار در بورس را به مردم معرفی کنند و پاسخی قانونی به آن‌ها بدهند.

سیروس منصوری
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۴/۱۰ ۱۶:۰۹
بسه دیکرببینیددرکشورهای مخطلاف دنیا قوقضای انها شاید در روز یایک ماه ده پروندهمانندماندارندچون مدیران ومسولین ارشدکارخود روبه دورستی وبابرنامه ریزی بلند مودت انجام میدهند اینقدرقوقضای کشور رونرنجانیدپس اکراینجوراست تمام مدیران ارشد وزیرمجموع انهاچه شرکتهادولتی وغیربازاربورس مسولین مدیران بیاینداستفای خودروبه ریس کل قوقضای محترم بدهندکه دیکر تمام مسولیتهای ان به دست ریس کل محترم قوقضای کشورباشدکه خودشان مدیران ومسولین جهت اداران ادارت ووو من سوب دارند (433180)
سید امیر
United Arab Emirates
۱۴۰۲/۰۴/۱۰ ۱۸:۲۵
از قدیم گفتن از بزغاله توقع دمبه داشتن فقط توهم هست. فساد مثل واگن قطار خیلی ها رو بهم متصل میکنه و بعداز این همه مدت و رخنه در اعماق نظام، دیگه براحتی نمیشه با فساد برخورد کرد، بنظرم نهایتا با کسی که نامه رو منتشر کرد و گفت فساد صورت گرفته برخورد میشه. مثال هم زیاده متاسفانه. (433188)
مصطفی نایبی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۴/۱۰ ۱۹:۱۷
سلام
با احترام خدمت همه هم وطن های عزیز
قوه قضایی محترم جمهوری اسلامی عزیز بنا به حکم اینکه ما کشور مسلمان و پیرو دین اسلام بخصوص مذهب شیعه هستیم
دقت و رسیدگی ان قوه در مورد رانت و دزدی های اقتصادی که به مردم و معیشت مردم و امنیت جامعه و اقتصاد خانوار باشه در هر قسمت از بازار های مالی باید با جدیت برخورد شود
خواهشنمدم ان قوه در رسیدگی در مورد رانت جدید که در ۱۷ اردیبهشت در بورس اتفاق افتاده به صورت قاطع برخورد کرده حتی با مسئولین مقام اولی کشور که موجب دلسردی مردم عزیز از نظام نشود (433189)
۱۴۰۲/۰۴/۱۱ ۰۷:۴۹
اگه به دزدی های سال ۹۹ که در بورس صورت گرفت ، رسیدگی شده ، به این دزدی ها ، رانت ها و دستکاریهای بورس که توسط عشقی ، خاندوزی ، ناظرين و حقوقی ها صورت گرفته ، رسیدگی خواهد شد. مطمئن باشید که آبی از دستگاه قضا در این مورد گرم نخواهد شد. این خط و این نشان. (433206)
سید
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۴/۱۰ ۱۹:۱۹
همه با همند
ما سر کاریم
شک داری میتونی از اون یارو میرسلیم بپرسی (433190)
علی کرمیان
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۴/۱۰ ۲۱:۰۵
ازنیمه دوم سال ۹۹ واردبورس شده ام هم سرمایه ام نابودشدوهم کل اعصاب وروانم داغون وکاملاً افسرده شده ام واین اتفاق فقط به خاطر اعتمادکورکورانه من به مسئولین کشورم است (433195)
۱۴۰۲/۰۴/۱۱ ۱۰:۲۷
وای به اون روزی که اون اندک
انسان ساده ومذهبی دزد
بودن وناکارامدی این نظام ثابت بشه
براشون
که تواین دوره داره میشه

ما که سالهاست ناامیدیم به این نظام (433224)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۴/۱۱ ۰۷:۱۳
سال ۹۹ صد میلیون تومن ضرر دادم و امسال که فقط صندوق سهامی خریدیم صد و سی میلیون تومن ضرر دادم تمام پاداش بازنشستگی‌ام رفت لعنت بر مسئولین دزد و فاسد (433202)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۴/۱۱ ۱۰:۲۱
همه مردم فهمیدن بورس دستوری است و دخالت دولت صد در صد است،ولی کسی کاری نمیکند برای نجات مردم گرفتار شده در بورس و پول و سرمایه یک عمر را گروگان گرفته اند،کسی کاری از دستش بر نمیاد و همه از مسئولان متنفر شده اند و این خیلی برای آینده بد است (433223)
۱۴۰۲/۰۴/۱۱ ۱۰:۳۹
فقط کافیه که دنیا طلب باشی بی وجدان
از طریق بسیج باچهره موجه وارد
دستگاه حکومت شو وبعد در بهشت
رانت ودزدی برات باز میشه

ولی در عوضش به هر قیمتی از این دستگاه
حمایت کنی (433226)
کیوان
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۴/۱۱ ۱۱:۴۹
استثمار استثمار استثمار (433231)
۱۴۰۲/۰۴/۱۱ ۱۸:۰۶
سلام آقای مرتضوی وزیرکارایران .مادر من خانه ندارد و نمی‌تواند که در پارک بخوابدواینکه ماده 41قانون کار را چرا اجرا نمیکنیدواصل 31و43قانون اساسی را واینکه لعنت خدا بر آنها که به زن ظلم میکنند (433248)
پویان
United Arab Emirates
۱۴۰۲/۰۴/۱۱ ۱۸:۰۸
درود بر جناب پازوکی
من هرگز از این اقدام مسئولین رده بالا بر خلاف جنابعالی شوکه نشدم.. طی این چهل و چند سال بارها شاهد تشکیل آرام آرام و چراغ خاموش طبقه جدید بودم. آن جائیکه بتدریج موسسات دولتی و خدماتی و صنعتی به تصرف این طبقه درحال تشکیل در آمد. تا جائیکه مدتی است تقریبا فرزندان و اقوام مسئولین وارد بورس شده و هر روزه با استفاده از رانت های اینچنینی، صاحب ثروت های بادآورده شده اند. رد پای بالاترین مسئولین اقتصادی ،سیاسی ،نظامی و تصمیم گیر در این بورس گیت مشهود است. (433249)
ملت ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۴/۱۱ ۲۱:۲۰
کمترین خواسته ی ملت ایران در بورس سهام ، برگرداندن سرمایه ی ملت ، در همه ی سهام ها هست..چون که تاثیر این رانت در همه ی سهام ها بوده است و باز پس گیری ثروت نا حق ، رانت حفاران و حکم اعدام برای همه ی مسببین این خیانت بزگ میباشد تا درس عبرتی برای ، خائنین باشد و تا شاید ملت ایران به دولت و آقای رئیسی اعتماد کنن (433255)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۴/۱۱ ۲۲:۰۵
بله...منتظر باشید که عشقی یا مخبر بازخواست شوند، چنین اتفاقی نخواهد افتاد .دست دولت همواره در جیب ملت بوده و بی اجازه به آن دست درازی می‌کند. (433256)
موسی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۴/۱۱ ۲۳:۴۰
شما از کی داری شکایت میکنی مسعولان طوری رفتار میکنند که انگاری هیچ اتفاقی نیفتاده بعد هم خود آقای معاون اول و وزیر اقتصاد ورئیس بورس جزع متهمان اصلی بعد این آقایان میخوان دنبال کی بگردن دنبال خودشان (433261)
۱۴۰۲/۰۴/۱۲ ۰۱:۲۳
به زودی به همه پستهای بالاتر میدن با نشان افتخار وپاداس و اضافه کاری هم میدن که تشویق بشن.. (433264)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها