به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۵:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۱۱ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب : ۴۱۳۳۷۳
برای نجات ایران نگاه‌های حذفی را کنار بگذاریم

خیلی از نخبگان و متخصصان اقتصادی، امروز خارج از گود هستند

خیلی از نخبگان و متخصصان اقتصادی، امروز خارج از گود هستند
گروه اقتصادی: کمتر کسی است که در ایران زندگی کند و اوضاع و احوال پیچیده اقتصادی، گریبانش را نگرفته باشد. با این حال، دولت سیزدهم همچنان تلاش دارد که به جامعه القاء کند، بازارهای اقتصادی تحت کنترل است و در آینده اخبار خوبی در راه است، ولی عملکرد دو ساله دولت نشان می‌دهد، نه بازار ثبات دارد و نه خیلی خبری از خبر خوب است.

به گزارش اقتصاد 24، در همین رابطه، محمدعلی محسنی‌بندپی، نماینده نوشهر و چالوس در مجلس در ارزیابی عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم،  گفت: خیلی از اقتصاددانان و کارشناسان بر این باورند که مشکلات اقتصادی در ایران، بیشتر از آنکه دلایل اقتصادی داشته باشد، علت‌های سیاسی دارد. برخی از چهره‌های برجسته دولت سیزدهم، پیش از آنکه در راس کار قرار بگیرند، فکر می‌کردند می‌توانند با تصوراتی که دارند و بدون توجه ویژه به همکاری با دیگر کشورها، شرایط اقتصادی مملکت را به نفع مردم تغییر دهند که این‌طور نشد.

وی افزود: به باور من، دولت سیزدهم دیر متوجه شد که برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور و به تبع آن معیشتی مردم، باید سیاست خارجی و روابط بین‌الملل را به یک نقطه مطلوب برساند. از این‌رو، مدتی است که دولت سیزدهم با اعتقاد به این موضوع، کار‌های خوبی را شروع کرده و سفر‌هایی در این رابطه هم شکل گرفته که عادی‌سازی روابط با عربستان را باید یکی از آن‌ها نامید.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: من نمی‌خواهم همه مشکلات اقتصادی کشور را گردن شرایط نامناسب سیاست خارجی که از سال‌ها قبل بر کشور حاکم بوده، بیندازم، اما شک ندارم تلطیف این فضا و ثبات و امنیت بین‌المللی در منطقه، تا حد قابل ملاحظه‌ای بهبود روند اقتصادی کشور که در ادامه به بهتر شدن معیشت مردم هم منجر می‌شود، را به دنبال خواهد داشت و دولت باید روی این موضوع تمرکز جدی داشته باشد و از همه ظرفیت‌های داخلی و خارجی خود به نحو احسن استفاده کند.

محسنی‌بندپی اظهار داشت: از طرفی یکی از مشکلات اقتصادی در ایران، ضعف مدیریتی است. یعنی مدیران باید هم خوب کار کنند و هم کار‌های خوب انجام دهند. گاهی یک مدیر ساعت‌ها وقت می‌گذارد، اما کاری را انجام می‌دهد که یا خروجی درستی ندارد یا در گذشته صورت گرفته و نتیجه مثبت چندانی را به بار نیاورده است. کار خوب، یعنی کار به موقع. اینکه یک تصمیم در زمان خودش گرفته نشود و وقتی که به بحران تبدیل شد و نارضایتی اجتماعی را به بار آورد تازه برویم به سراغ حل چالش، واقعاً جای تاسف و تامل دارد.

وی یادآور شد: آفتی که مدیریت کشور را می‌رنجاند، تقابل توسعه و سیاست است. متاسفانه هر جناح و گروهی که در کشور قدرت می‌گیرد، خیلی از بهترین کارشناسان که حتی نگاه جناحی هم نداشتند را از قطار خدمت به کشور و مردم پیاده کردند. این موضوع در دولت سیزدهم وجود داشته است، ولی باید بگویم فقط این دولت به آن مبتلا نبوده و رک باید گفت این چالش در دولت‌های پیش هم به چشم آمده است.

نماینده نوشهر و چالوس در مجلس گفت: اقتصاد، علم است و اگر بنا داریم ایران را نجات دهیم باید هرچه زودتر نگاه‌های سلیقه‌ای، جناحی، حزبی، حذفی و تنگ‌نظرانه را کنار بگذاریم. خیلی از نخبگان، اندیشمندان، صاحب‌نظران و متخصصان امر اقتصاد، امروز خارج از گود هستند و این دولت است که باید علم، دانش و مدیریت این افراد را به کار بگیرد، زیرا دیگر نمی‌توان با روش‌های سنتی و بدون خروجی، کشور را اداره کرد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها