به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۶:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۲۱ ساعت ۱۴:۰۸
کد مطلب : ۴۱۵۴۸۴

علل شیوع این سرطان خطرناک در بین جوانان

علل شیوع این سرطان خطرناک در بین جوانان
گروه سلامت: در حال حاضر سرطان روده بزرگ سومین سرطان شایع و دومین عامل مرگ و میر ناشی از این بیماری در سراسر جهان است. اگرچه سرطان روده بزرگ بیشتر افراد مسن را تحت تاثیر قرار می دهد، اما ممکن است در هر سنی رخ دهد و آمارهای جدید گویای این واقعیت است که سرطان روده طی سال های اخیر در بین جوانان شایع شده است.

به گزارش ایسنا، مطالعات جدید انجام شده توسط محققان نشان می دهد،سرطان روده بزرگ در جوانان در سطح جهان در حال افزایش است. رژیم غذایی نامناسب و کمبود فعالیت بدنی تا حدودی عامل افزایش موارد سرطان روده بزرگ در میان افراد جوان است.

سرطان روده به طور معمول، به عنوان پولیپ (توده های کوچک خوش خیم سلولی) در پوشش داخلی روده بزرگ شروع می شود. با گذشت زمان، برخی از این پولیپ ها می توانند رشد کرده و به سرطان روده بزرگ تبدیل شوند. دکتر ساچین مردا، مشاور ارشد انکولوژیست و جراح روباتیک، عواملی که در ایجاد سرطان روده بزرگ در جوانان و علائم اولیه این بیماری نقش دارند را به شرح زیر معرفی می کند.

عوامل خطر سرطان روده بزرگ
سن: خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ با افزایش سن افزایش می یابد. به همین دلیل، پزشکان غربالگری را برای افراد در معرض خطر یا بالای ۵۰ سال توصیه می کنند.
جنسیت: مردان نسبت به زنان بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.
سابقه خانوادگی: افراد با سابقه خانوادگی سرطان کولورکتال در معرض خطر بیشتری هستند.
 بیماری التهابی روده : افراد مبتلا به IBD ممکن است دچار التهاب مزمن روده بزرگ شوند.
سایر عوامل خطر عبارتند از: رژیم غذایی کم فیبر و پرچرب، یا رژیم غذایی سرشار از گوشت های فرآوری شده، چاقی، عدم تحرک بدنی، مصرف الکل و مصرف دخانیات.

علائم اولیه سرطان روده بزرگ
شناخت علائم اولیه و تشخیص زودهنگام سرطان روده نقش مهمی در بقای بیمار دارد. موارد اولیه می تواند به صورت پولیپ غیر سرطانی شروع شود. سایر علائم اولیه این بیماری عبارتند از:‌
• تغییرات مداوم در عادات روده
• ناراحتی مداوم شکمی
• وجود خون در مدفوع
• خونریزی از مقعد
• درد شکم.
• یبوست
• کم خونی

چگونه از سرطان روده بزرگ پیشگیری کنیم؟
اگرچه هیچ راه اثبات شده ای برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ وجود ندارد، اما ممکن است با مدیریت وزن ، افزایش فعالیت بدنی و انتخاب رژیم غذایی سالم، خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهید.
برچسب ها: سرطان روده بزرگ
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها