به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۰۰:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۲۱ ساعت ۱۷:۱۷
کد مطلب : ۴۱۵۵۰۸

چراغ سبز فروش اف-۱۶ به ترکیه

چراغ سبز  فروش اف-۱۶ به ترکیه
گروه بین الملل: یک مقام دولت جو بایدن اعلام کرد این دولت با فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه بعد از آنکه آنکارا مخالفتش را با درخواست سوئد برای عضویت در ناتو کنار گذاشت، موافقت کرده است.
به گزارش ایسنا، رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند، دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا ساعاتی پس از آنکه آنکارا رفع مخالفتش با عضویت سوئد در ناتو را اعلام کرد، قبول کرده تا روند جنجالی فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه را به پیش ببرد.
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید  این تصمیم را تایید کرد و گفت،‌ جو بایدن با کنگره برای نهایی ساختن این معامله تسلیحاتی همکاری خواهد کرد.
سالیوان در گفتگو با خبرنگاران در  محل اجلاس ناتو در شهر ویلنیوس، پایتخت لیتوانی گفت: "او (بایدن) هیچ شرط یا تبصره‌ای تعیین نکرده است. او مایل است این انتقال تسلیحاتی را در رایزنی با کنگره به پیش ببرد."
یک گروه از سناتورهای آمریکایی ماه فوریه تهدید به بلوکه کردن این معامله تا زمانی که آنکارا مخالفتش با پیوستن سوئد و فنلاند به ائتلاف ناتو را رفع نکند، کردند. عضویت فنلاند در ناتو در ماه آوریل نهایی شد.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو و اولف کریسترسن، نخست وزیر سوئد در حاشیه اجلاس ویلنیوس دیدار کرد. او در جریان این دیدار با حمایت از درخواست استکهلم برای پیوستن به ائتلاف ناتو موافقت کرد. عضویت یک کشور متقاضی در ائتلاف ناتو نیازمند کسب تایید همه اعضای ائتلاف است. اردوغان از چند ماه قبل از قدرت وتوی خود برای ممانعت از پذیرش سوئد در ناتو استفاده کرده چون استکهلم را متهم به کم‌کاری در استرداد شبه نظامیان مرتبط با گروه‌ تروریستی پ.ک.ک می‌کند.
با وجود گزارش‌ها درباره این که موضع آنکارا درباره عضویت سوئد در ناتو تغییر کرده، برخی قانونگذاران آمریکایی همچنان درباره معامله فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه تردید دارند. باب منندز، سناتور دموکرات و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا گفت: "آمریکا باید راهی برای تضمین متوقف کردن تجاوزگری ترکیه علیه همسایگانش پیدا کند."
او همچنین درباره سوابق حقوق بشری ترکیه و پروازهای هواپیماهای ترکیه‌ای بر فراز حریم‌ هوایی یونان اظهار نگرانی کرد.
منندز گفت، تضمین‌هایی می‌خواهد مبنی بر اینکه ترکیه از جنگنده‌های خود "برای انجام اقدامات خصمانه‌ آن هم نه فقط علیه یونان بلکه علیه دیگر متحدان عضو ناتو استفاده نکند."
واشنگتن در سال ۲۰۱۹ ترکیه را از برنامه خرید جنگنده‌های نسل جدید اف-۳۵ در واکنش به خرید سامانه‌های دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسیه توسط  آنکارا کنار گذاشت.
آنکارا در اکتبر ۲۰۲۱ خواستار موافقت آمریکا با یک معامله تسلیحاتی ۲۰ میلیارد دلاری شامل جنگنده‌های اف-۱۶ جدید ساخت شرکت لاکهید مارتین و همین طور حدود ۸۰ کیت مدرنیزه سازی برای جنگنده‌های فعلی خود شد.
برچسب ها: ترکیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها