به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۷:۴۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۲۳ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب : ۴۱۵۷۸۲
بانکی وبال گردن دولت

دولت چون حریف بانک‌ها نمی‌شود پیشنهاد تاسیس بانک توسعه اقتصادی را داده است

دولت چون حریف بانک‌ها نمی‌شود پیشنهاد تاسیس بانک توسعه اقتصادی را داده است
گروه اقتضادی: تاسیس «بانک توسعه اقتصادی» از جمله ایده‌های وزیر اقتصاد بود که قرار بود در پیش نویس لایحه برنامه توسعه هفتم اقتصادی گنجانده شود اما به گفته خاندوزی در نهایت با این پیشنهاد وی موافقت نشد.
اما چرا در حالی که در کشور بانک‌های دولتی و خصوصی بسیاری هم‌اکنون مشغول به فعالیت هستند، وزیر اقتصاد پیشنهاد تاسیس بانکی دیگر را مطرح کرده است، بانکی که هدف از کارکرد و جزئیات فعالیتش مشخص نیست.

به گزارش اقتصاد24، آلبرت بغزیان درباره اینکه آیا تاسیس «بانک توسعه اقتصادی» در کشور ضرورت دارد یا خیر گفت: اساسا بانک‌ها دریچه‌ای برای تامین منابع سرمایه گذاری به شمار می‌روند. در ایران بانک‌های تخصصی مانند بانک کشاورزی تاسیس شده‌اند که می‌تواند در تامین مالی بخش کشاورزی قدم‌های خوبی بردارد اما تاسیس بانک با هدف برآورده شدن نیاز‌های کلی حوزه اقتصاد، امری مبهم است.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی در ادامه گفت: درباره تاسیس بانک توسعه اقتصادی باید دید با چه هدفی و برای چه کاری راه اندازی می‌شود و همچنین باید بررسی شود که قرار است سرمایه مورد نیاز از چه طریقی به دست بیاید. مسئولان باید این توضیح را بدهند که با چه هدفی قرار بود بانکی را راه اندازی کنند که وبال گردن سیستم بانکی خواهد شد؟ اینکه بدون فکر و مطالعه و در نظر نگرفتن تبعات احتمالی، بانکی جدید شروع به کار کند، نه تنها سودی نخواهد داشت، بلکه مشکلی بر خیل مشکلات عدیده نظام بانکی افزوده خواهد شد.

وی تصریح کرد: در واقع حقیقت چیزی جز این نیست که دولت حریف بانک‌های موجود نمی‌شود و به همین دلیل به فکر تاسیس بانک جدید افتاده اند. ظاهرا وزارت اقتصاد نمی‌تواند حریف سیستم درهم تنیده نظام بانکی باشد که این شامل بانک‌های دولتی، خصوصی و خصولتی می‌شود. در واقع زور بانک مرکزی به قدری نیست که بانک‌ها را مجاب به این کند تا منابع شان را به سمت تولید ببرند و به همین دلیل گمان کرده اند، بانکی با عنوان بانک توسعه اقتصادی می‌تواند آن‌ها را در اجرایی کردن برنامه توسعه هفتم یاری کند که باید گفت، این برداشتی اشتباه و به دور از واقعیت‌های موجود است.

بغزیان تصریح کرد: از قرار معلوم قرار بود بانک توسعه اقتصادی با این هدف تاسیس شود که بتواند تامین منابع برنامه توسعه را انجام بدهد تا اهداف دیده شده در برنامه هفتم توسعه محقق شود، با این توضیح که برای پیگیری برنامه‌های پیش بینی شده در منابع توسعه نمی‌توان از بانک‌های خصوصی برای مشارکت دعوت کرد. به همین دلیل وزرات اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه برای تاسیس بانکی که بتواند موانع برنامه توسعه را از پیش رو بردارد، باهم به هماهنگی رسیده بودند.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: شاید هم تاسیس بانک توسعه اقتصادی را در دستور کار قرار دادند تا بگویند، برنامه هفتم توسعه با برنامه‌های گذشته تفاوت دارد که این رویکرد تعجب برانگیز است و جای تاسف دارد! با این حال به نظر می‌رسد، وضعیت سیستم بانکی به قدری به هم ریخته است که آقایان در دولت به فکر راه اندازی بانکی جدید افتادند و  نمی‌دانند که بانک‌های دیگر بانک جدیدالتاسیس را منحرف کرده و می‌بلعند.

بغزیان در پایان گفت: تلاش برای تاسیس بانک توسعه اقتصادی توسط دولت، آن هم در حالی که نظام بانکی مستقل از دولت فعالیت می‌کند، چیزی جز این مسئله نیست که در دولت نظرات کارشناسی و البته واقع بینی به حاشیه رانده شده است که این عامل به تصمیم‌های احساسی و ناکارآمد منجر می‌شود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها