به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۷:۲۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۱۶ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب : ۴۲۰۴۸۶
سه وعده غذای روزانه ساده چند؟

سوءتغذیه سرنوشت شمار بیشتری از شهروندان؟

سوءتغذیه سرنوشت شمار بیشتری از شهروندان؟
گروه اقتصادی: روند سینوسی قیمت گوشت ادامه دارد و کارشناسان می‌گویند این کالای اساسی در آینده نزدیک و پس از تابستان گران می‌شود. دلیل آن کمبود احتمالی دام است گفته می‌شود حدود ۳۰ درصد در کشور کاهش داشته است. از سوی دیگر تورم نقطه به نقطه تیر ماه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که بیشترین میزان مربوط به گروه گوشت قرمز و گوشت ماکیان با ۷۹.۵ درصد بوده است. به همین دلیل سرانه مصرف گوشت در یک دهه گذشته افت شدیدی داشته و از سال ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۰ از سالانه ۵۷ کیلوگرم به ۲۴ کیلوگرم رسیده است.

به گزارش فراز دیلی، بر اساس آمار اتحادیه تهیه و توزیع‌کنندگان سرانه مصرف گوشت گوسفندی هر ایرانی در سال ۱۴۰۲ برابر با ۶ کیلوگرم است. البته تورم اقلام خوراکی فقط شامل گوشت نیست و به همه مواد غذایی سرایت کرده است. با این قیمت‌ها سه وعده غذای ساده شامل صبحانه پنیر و نان، ناهار خورشت قیمه و شام کوکوی سیب زمینی چقدر هزینه دارد؟ در این گزارش این هزینه‌ها را محاسبه کردیم تا مشخص شود که چطور هر ایرانی به لبه پرتگاه سوءتغذیه و فقر نزدیک‌تر می‌شود.

یک وعده خورشت قیمه و کوکو چقدر آب می‌خورد؟
قیمت بسته ۸۰۰ گرمی گوشت گوسفندی خرد شده خورشتی حدود ۷۰۰ هزار تومان است. برای تهیه خورشت قیمه به ازای چهار نفر دست کم ۱۲ تکه گوشت ریخته می‌شود که حدودا معادل ۲۰۰ گرم است که نزدیک به ۱۷۵ هزار خواهد شد. تقریبا برای چهار نفر نیم کیلو برنج نیز باید مصرف شود که اگر قیمت آن را کیلوییی ۱۰۰ هزار تومان نیز در نظر بگیریم برای یک وعده ۵۰ هزار تومان لازم خواهد بود. هر چند که برنج درجه یک ایرانی این روز‌ها تا کیلویی ۲۰۰ هزار تومان نیز بالا رفته است. ارزان‌ترین بخش این غذا لپه است که ۲۰۰ گرم آن را می‌توان بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان خرید. اینجا قیمت رب و سایر مواد لازم مثل روغن و ادویه را که میزان آن‌ها در یک غذا قابل بررسی نیست در نظر نمی‌گیریم؛ بنابراین یک وعده خورشت قیمه با گوشت کم و برنج نه چندان مرغوب حدود ۲۳۵ هزار تومان برای یک خانواده چهار نفره هزینه دارد.

برای درست کردن کوکو سیب زمینی چهار نفر نیز ۳۳ لازم است. قیمت سیب زمینی را برحسب قیمت تره بار باید کیلویی ۱۵ هزار تومان در نظر گرفت که ۳ عدد متوسط آن استفاده می‌شود و می‌توان آن را حدودا معادل ۵ هزار تومان در نظر گرفت. تخم مرغ حداقل دانه‌ای ۳۲۵۰ قیمت دارد که معادل ۱۰ هزار تومان است. حداقل دو نان سنگک نیز برای یک وعده چهار نفر لازم است که با قیمت جدید ۹ هزار تومانی ۱۸ هزار تومان می‌شود که جمعا به ۳۳ هزار تومان رسیده است.

صبحانه با نان سنگکی که گران می‌شود
برای یک وعده صبحانه اگر فقط پنیر و نان را در نظر بگیریم، دو نان سنگک برای چهار نفر حدود ۱۸ هزار تومان قیمت می‌گیرد. ارزان‌ترین پنیر ۴۰۰ گرمی نیز در بازار حدود ۴۰ هزار تومان قیمت دارد که تقریبا معادل مصرف سه روز خواهد بود و معادل روزی حدود ۱۲ هزار تومان است. در اینجا از قیمت چای و شکر نیز صرف نظر می‌کنیم و همراه‌های پنیر مثل گردو و کره را هم محاسبه نمی‌کنیم. با این حساب قیمت یک روز صبحانه پنیر و نان سنگک یک خانواده ۴ نفره حدود ۳۰ هزار تومان می‌شود.

فقط با حساب ۳ وعده غذایی در ساده‌ترین حالت ممکن و بدون هیچ وعده اضافه‌ای، یک خانواده چهار نفره در ۳۰ روز حدود ۸ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان هزینه دارد. اگر در یکی از این وعده‌ها به جای کوکوی سیب زمینی غذایی مثل تن ماهی را لحاظ کنیم این هزینه‌ها بسیار بیشتر خواهد شد. ضمن اینکه هر انسان غیر از وعده‌های اصلی غذایی برای دچارنشدن به سوءتغذیه به مواد دیگری نیز برای تامین نیاز‌های بدن احتیاج دارد.

سوءتغذیه سرنوشت شمار بیشتری از شهروندان؟
حال باید توجه کرد که بر اساس آخرین آمار مدیرکل مطالعات رفاه اجتماعی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی ۵۷ درصد از جمعیت کشور سوءتغذیه دارند. این عدد وقتی در کنار حدود ۸ میلیونی کارگر و حداقل هزینه برای سه وعده غذایی قرار بگیرد اصلا عجیب به نظر نمی‌رسد. ضمن اینکه هزینه‌های برآورد شده همواره کف هزینه‌ها بوده و ممکن است در بازار به اقتضای مناطق مختلف قیمت‌ها نیز بسیار بیشتر از نقاط دیگر یا نرخ‌های مصوب دولتی باشد.
برچسب ها: تورم در ایران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها