به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۴:۲۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۳۰ ساعت ۱۷:۳۹
کد مطلب : ۴۲۳۳۳۳

حمله پوتین به اوکراین یک شکست مفتضحانه اطلاعاتی بود

گروه بین‌الملل:  یک کارشناس اطلاعاتی غرب می‌گوید حمله ولادیمیر پوتین، به اوکراین «بزرگ‌ترین شکست مفتضحانه اطلاعاتی» او بود.
ولادیمیر پوتین با الکساندر بورتنیکف، رئیس سرویس امنیت فدرال روسیه
ولادیمیر پوتین با الکساندر بورتنیکف، رئیس سرویس امنیت فدرال روسیه
کالدر والتون، استاد دانشگاه هاروارد و نویسنده کتاب «جاسوس‌ها: جنگ اطلاعاتی میان شرق و غرب»، در مقاله‌ای که در ساندی تایمز منتشر شده است، می‌گوید سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) در تدارک حمله این کشور به اوکراین ناموفق عمل کرد.
به گفته والتون، احتمالا پوتین اطلاعات درست دریافت نکرده بود؛ به‌دلیل رویکرد پوتین، کارکنان این سازمان سعی کرده‌اند اطلاعاتی که فراهم می‌کنند در تایید دیدگاه‌های رئیس‌جمهوری باشد تا خطر مخالفت با او را به جان نخرند. والتون در ادامه می‌نویسد این موضوع احتمالا در ناتوانی سرویس امنیت فدرال روسیه در استخدام نیروهای موثر در عملیات‌های خرابکاری و کمک به نیروهای روسیه در جریان حمله نقش داشته است.
این استاد دانشگاه هاروارد می‌گوید سرویس امنیت روسیه بیشتر سازمانی خلافکار است. این سازمان که پوتین در سال ۱۹۹۸ اداره‌اش می‌کرد، طرح‌های پولشویی دولتی و سازمان‌یافته را برای افزایش ثروت پوتین و الیگارش‌های روس تسهیل می‌کند.
والتون معتقد است ضعف‌های عملیات‌های جاسوسی مسکو در یک سال گذشته مشهود بوده است، و افراد به‌ظاهر عادی در بریتانیا، اسلوونی و یونان به جاسوسی برای روسیه متهم شده‌اند. پیش از حمله به اوکراین، پوتین برای عملیات‌های برون‌مرزی به دیپلمات‌های نفوذی متکی بود، اما اخراج بسیاری از آن‌ها رئیس‌جمهوری روسیه را وادار به تغییر نقشه کرد. بر اساس برآورد مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی، در سه ماه اول جنگ اوکراین، بیش از ۴۵۰ دیپلمات روس از سفارتخانه‌های روسیه اخراج شدند. از آن زمان، پوتین برای جمع‌آوری اطلاعات خارجی، شیوه‌های کم‌خطرتر را برگزیده است، و از جاسوس‌های غیررسمی و ماموران مخفی غیرفعال استفاده می‌کند که به‌صورت ناشناس در کشور هدف حضور دارند و در صورت ضرورت و نیاز، دستور دریافت می‌کنند. به گزارش گاردین، در یک سال گذشته، دست‌کم هفت نفر از این ماموران در برزیل، یونان، نروژ، هلند و اسلوونی شناسایی شده‌اند.
والتون می‌گوید بیشتر تجربه پوتین در دوران خدمتش در  سرویس اطلاعات و امنیت اتحاد جماهیر شوروی (کاگ‌ب) در درسدن بوده است، اما جایگاه سازمانی‌اش آن‌طور نبود که ممکن است ادعا کند. بر اساس تحقیق خبرگزاری اشپیگل آلمان، پوتین احتمالا هرگز آن مامور اطلاعاتی زبده شوروی که جهان تصور می‌کند نبود. در بسیاری از داستان‌ها، او را قهرمانی ترسیم کرده‌اند که یک‌تنه از دفتر کاگ‌ب در مقابل غارتگرها محافظت کرده است و ماموریت‌های اطلاعاتی فوق‌محرمانه مانند ملاقات با اعضای فراکسیون ارتش سرخ، گروهی تروریستی در آلمان غربی، انجام داده است اما به گزارش اشپیگل، بیشتر کار اطلاعاتی پوتین در واقع به وظایف اداری «پیش‌پاافتاده» محدود بود. هورست جملیچ، یک مامور سابق اشتازی (وزارت امنیت دولت آلمان شرقی) که در درسدن خدمت می‌کرد، به اشپیگل گفته بود که پوتین یک «پادو» بیشتر نبود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها