به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۸:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۱۵ ساعت ۱۸:۱۷
کد مطلب : ۴۲۶۶۱۳

 حمله خونین  افراد مسلح در بورکینافاسو 

 حمله خونین  افراد مسلح در بورکینافاسو 
گروه بین الملل: ستاد کل ارتش بورکینافاسو  در بیانیه‌ای اعلام کرد ۱۷ سرباز و ۳۶ غیرنظامی داوطلب ارتش در حمله افراد ناشناس  کشته شدند.
در بیانیه یاد شده گفته می‌شود یک واحد نظامی ارتش در شهر کومبری در استان یاتنگا مورد حمله قرار گرفته است. این واحد نظامی به اسکان ساکنانی که دو سال پیش توسط  افراطیون مجبور به ترک منطقه شده بودند، کمک می‌کرد.در بیانیه ارتش همچنین گفته می‌شود دست‌کم ۳۰ تن از نیروهای امنیتی و چندین مهاجم زخمی شدند و عملیات همچنان در منطقه درگیری ادامه دارد.
تا کنون هیچ فرد یا گروه مشخصی مسئولیت حمله تروریستی به ارتش بورکینافاسو را برعهده نگرفته است.
جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکوواس) حمله تروریستی بورکینوفاسو را محکوم کرد. اکوواس در بیانیه‌ای گفته است کشته شدن سربازان و داوطلبان غیرنظامی ارتش "شوک‌آور" است و همبستگی خود را با مردم بورکینافاسو اعلام کرده است.بورکینافاسو در سال گذشته شاهد کودتای نظامی بود. اکوواس پس از کودتای ارتش، عضویت بورکینافاسو را تعلیق کرد.
ابراهیم ترائوره افسر نظامی ۳۴ ساله در ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲ در این کشور کودتا کرد. او وعده انتخابات آزاد ریاست جمهوری تا ژوئیه ۲۰۲۴ را داده است.
روابط بین حکومت نظامی بورکینافاسو و فرانسه تیره است. رهبر جدید بورکینافاسو به نیروهای فرانسوی مستقر در این کشور تا ژانویه ۲۰۲۴ مهلت داده است که این کشور را ترک کنند.
ترائوره هفته گذشته با یک هیئت روسی درباره همکاری‌ و توسعه نظامی گفتگو کرد. روز دوشنبه، اولیویا روامبا، وزیر امور خارجه این کشور در تهران با ابراهیم رئیسی هم گفتگو کرد. این کشور قصد دارد با روسیه و ایران مناسبات خود را گسترش دهد.بر اساس داده‌های نهادهای غیر دولتی در درگیری مسلحانه در بورکینافاسو از سال ۲۰۱۵ تا کنون بیش از ۱۶ هزار غیرنظامی، سرباز و پلیس کشته شده‌اند. تنها از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از پنج هزار نفر در درگیری‌های مسلحانه جان خود را از دست داده‌اند. بیش از دو میلیون نفر نیز در داخل بورکینافاسو آواره شده‌اند.
بورکینافاسو که یکی از فقیرترین کشورهای جهان محسوب می‌شود، در غرب آفریقا قرار دارد و با کشورهای نیجر، مالی، بنین، توگو، غنا و ساحل عاج هم‌مرز است. بورکینافاسو زمانی تحت استعمار فرانسه قرار داشت و در سال ۱۹۶۰ به استقلال دست یافت.
بخش عمده‌ای از جمعیت ۲۰ میلیون نفری بورکینافاسو زیر خط فقر زندگی می‌کنند. اکثر مردم این کشور مسلمان هستند. شمار اندکی از آنان نیز به اقلیت‌های مسیحی و ادیان بومی تعلق دارند.
برچسب ها: بورکینافاسو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها