به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۸:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۱۹ ساعت ۱۰:۰۶
کد مطلب : ۴۲۷۲۰۴
آمار اشتباه مردم را عصبانی‌تر می‌کند

درآمد نفتی دولت رئیسی؛ از ادعا تا واقعیت

درآمد نفتی دولت رئیسی؛ از ادعا تا واقعیت
گروه اقتصادی:هفته گذشته برخی رسانه‌ها خبری تحت عنوان برابری درآمد نفتی دولت ابراهیم رئیسی در یک‌ماهه مرداد با کل درآمد نفتی سال 1399 منتشر کردند. اما آیا بروز چنین اتفاقی شدنی است؟به گزارش تجارت‌نیوز، در حالی که درآمد نفتی ایران در سال 1399 حدود 18.3 میلیارد دلار بود، روز سه‌شنبه ایسنا در گزارشی مدعی شد که دولت رئیسی تنها در مرداد امسال به اندازه کل سال 99 درآمد نفتی داشت. این ادعایی است که حتی با اظهارات مسئولان دولت نیز همخوانی ندارد و در هیچ آمار رسمی مشاهده نمی‌شود.

اما به نظر می‌رسد اکنون رسانه‌های نزدیک به دولت به جای بازنمایی واقعیت‌های موجود در اقتصاد و استفاده از راهکارهای کارشناسان و پیشنهاد آن به دولت، با ارائه اعداد واهی و طرح ادعاهای بزرگ به دنبال دستاوردسازی برای دولت هستند و از طریق سعی در دستکاری افکار عمومی دارند.از سوی دیگر، وقتی چنین اعدادی طرح می‌شود، مردم انتظار دارند که در سفره خود آن را احساس کنند، اما آیا مردم درآمد 18.3 میلیارد دلاری ادعاشده را در سفره خود احساس کرده‌اند؟

آمار اشتباه مردم را عصبانی‌تر می‌کند
موید حسینی‌صدر، نماینده ادوار مجلس، گفت: آماری که به آن اشاره شده، قطعاً دقیق نیست. چراکه هیچ‌گاها فروش نفت ایران از روزانه 700 هزار تا 800 هزار بشکه پایین‌تر نیامده است و اگر بگویند فروش نفت در یک ماه به اندازه یک سال بود حداقل باید 250 میلیون تا 300 میلیون بشکه نفت در یک ماه بفروشند و چنین چیزی از نظر فنی امکان‌پذیر نیست.وی افزود: ارائه آمار غلط و کذایی دشمنی با دولت است؛ زیرا منجر می‌شود مردم اعتماد خود را به دولت از دست بدهند و موضوع ارائه اعداد و آمارهای غلط منجر به گسترش موجی از خشم در بین مردم شده است و با توجه به این مسائل آمار های سالم و درست دولت هم مورد تردید قرار می گیرد.

این نماینده سابق مجلس خاطرنشان کرد: فروش آن میزان نفت و ادعای این رسانه دولتی از نظر فنی امکان ندارد. فروش نفت با رقم حدود 250 میلیون تا 300 میلیون بشکه در ماه دستاوردی نیست که بشود یک شبه به آن رسید. در واقع هم تولید این میزان نفت ممکن نیست و هم انبار آن امکان ندارد. علاوه براین حمل و نقل این میزان نفت هم ممکن نیست و حتی خریدار چنین حجمی از نفت هم محل سوال است.

وی ادامه داد: ممکن بود گفته شود نسبت به قبل فروش ماهانه دو برابر شده است اما اینکه بگوییم در یک ماه به اندازه 12 ماه نفت فروخته‌ایم واقعی نیست.صدرحسینی در پایان یادآور شد: امروز دلار به 50 هزار تومان رسیده است و در زمان روحانی دلار 22 هزار تومان بود و اگر مقایسه ریالی صورت بگیرد و از نظر حجم فروش نفت رقم اعلام شده ممکن به نظر نمی رسد. نه‌تنها ایران بلکه عربستان با آن همه زیرساخت هم نمی‌تواند روزی 10 میلیون نفت را صادر کند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها