به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۰:۲۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۲۴ ساعت ۱۵:۰۶
کد مطلب : ۴۲۸۲۰۹

خشم مردم لیبی از فساد و جنگ قدرت

خشم مردم لیبی از فساد و جنگ قدرت
گروه بین الملل: تخریب دو سد در درنه که باید سال‌ها پیش بازسازی می‌شدند، بخش بزرگی از شهر را ویران کرده و احتمال داده می‌شود شمار قربانیان به ۲۰ هزار نفر نیز برسد. مردم از فساد، سهل‌انگاری و جنگ قدرت در این کشور خشمگین‌اند.
گستره واقعی تلفات جانی و خسارات مالی وارد آمده به شهرهای سیل‌زده لیبی هنوز روشن نیست. عبدالمنعم الغيثی، شهردار درنه به شبکه العربیه گفته است که احتمال دارد شمار قربانیان این شهر به ۱۸ تا ۲۰ هزار نفر برسد.به گفته طارق الخراز، سخنگوی وزارت کشور دولت مستقر در شرق لیبی، شمار کشته‌شدگان تاکنون تنها در درنه به ۳۸۴۰ نفر رسیده است. سازمان بین‌المللی مهاجرت تخمین می‌زند که حداقل ۳۰ هزار نفر تنها در این شهر بی‌خانمان شده‌اند.به گزارش رسانه‌ها هزاران نفر در منطقه سیل‌زده شمال شرق لیبی ناپدید شده‌اند. ساکنان با دست خالی در تلاش‌اند تا بستگان یا همسایگان خود را زیر آوار بیابند. مردم به شدت خشمگین‌اند.
خشم آنها متوجه مقاماتی است که برای جلوگیری از چنین بلایایی یا حداقل آماده شدن برای آنها هیچ کاری انجام نداده‌اند. آنها نه به فکر سیستم هشدار کارآمد بوده‌اند و نه دفاع غیرنظامی. فاجعه‌بارتر این که با شکسته شدن دو سد شهر درنه که سال‌ها پیش باید بازسازی و ایمن می‌شدند، سیل بخش بزرگی از شهر را با خود به دریا برد.یکی از شاهدان عینی از شهر ساحلی البیضاء که مانند درنه به شدت آسیب دیده است، به شبکه تلویزیونی المسار می‌گوید که مردم همه چیز خود را از دست داده‌اند. او شکایت می‌کند که "هر سال چنین سیلی می‌آید‌... فقط امسال کمی قوی‌تر بود ودولت‌ها هرگز کاری در این زمینه انجام ندادند".
تیم ایتون، کارشناس لیبی در مؤسسه بریتانیایی چتم هاوس درباره فقدان سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها گفت: «نیروهای سیاسی به قدرت چسبیده‌اند و آمادگی ندارند کسی را در آن سهیم کنند. آنچه درباره لیبی همیشه شنیده می‌شود گسترش خشونت‌های مسلحانه است، اما هزینه پنهانی نیز وجود دارد که اکنون لیبیایی‌ها آنرا می پردازند؛ فقدان اراده برای سرمایه گذاری که در نهایت مردم را در دام چنین فجایعی می‌اندازد.»به گفته این کارشناس پول برای رسیدگی به زیرساخت‌ها وجود دارد. او می‌گوید: «اینطور نیست که پول نباشد. بر اساس گزارش بانک جهانی، درآمدهای امسال بیش از پيش‌بيني‌ها و ارقام بودجه است و صندوق بین‌المللی پول رشدی ۱۷.۵ درصدی را در سال جاری برای اقتصاد لیبی پیش‌بینی می‌کند که بالاترین رقم در میان کشورهای عربی است.»
از خرابی‌های سیل و اجسادی که کنار خیابان‌ها پشته شده‌اند، تصاویر بسیاری در دو روز گذشته در رسانه‌ها منتشر شده است. در یکی از ویدیوهایی که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شده، دو مرد دیده می‌شوند که به آوار یکی از دو سدی که در نزدیکی درنه شکسته نگاه می‌کنند.
یکی با شگفتی می‌گوید: «سد فقط از ماسه ساخته شده بود، از شن و ماسه بین دو دیوار و بدون فولاد!» السنوسی اسماعیل، سخنگوی سابق شورای دولتی از طرابلس در برنامه تلویزیونی اسکای نیوز گفت: «فاجعه روشن است! سهل انگاری واضح است! فساد روزافزون آشکار است!»
او می‌افزاید که خشم شدیدی نسبت به همه نیروهای سیاسی وجود دارد زیرا "این سدها ۳۰ سال یا بیشتر است که مرمت نشده‌اند. همه می‌دانستند که طوفانی در راه است و باران خواهد بارید."
برچسب ها: لیبی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها