به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۸:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۲۹ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب : ۴۲۹۱۶۳

بیماری AMD ؛ مهم‌ترین علل کم بینایی

بیماری AMD ؛ مهم‌ترین علل کم بینایی
گروه سلامت: در بیماری AMD چشم دید مرکزی خود را از دست می‌دهد. یعنی در این بیماری شما نمی‌توانید جزئیات دقیق را ببینید، چه نزدیک، چه دور. اما دید محیطی (جانبی) شما همچنان طبیعی خواهد بود. به عنوان مثال، تصور کنید که با عقربه به ساعت نگاه می‌کنید. در بیماری AMD ممکن است اعداد ساعت را ببینید اما عقربه‌ها را نه. AMD بسیار رایج است. این یکی از دلایل اصلی از دست دادن بینایی در افراد ۵۰ سال به بالا یا بالاتر است.

بیماری AMD ؛ مهم‌ترین علل کم بینایی
دکتر عبدالحسین غفوریان، جراح و متخصص چشم، فوق تخصص افتالمیک پاتولوژی از دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا می‌گوید: در مورد بیماری AMD دژنراسیون ماکولا Macular degeneration باید گفت این بیماری یعنی دژنراسیون یا تخریب ماکولا یا مرکز بینایی شبکیه یکی از مهمترین علل کم بینایی در دنیاست که معمولا  افراد با سنین نسبتا بالا (حدودا ۶۰ سال به بالا) و اغلب پس از میانسالی درگیر این بیماری می‌شوند.

به گفته این جراح و متخصص چشم، هنوز درمان معناداری برای این بیماری وجود ندارد. یعنی در بهترین حالت، بیمار باید به طور مرتب برای تزریق آواستین داخل چشم یا داروهای مشابه به متخصص مراجعه کند که این تزریق با توجه به شدت بیماری ممکن است ماهی یک بار، ۴۵ روز یک بار یا چندین ماه یک بار صورت گیرد.

بهبود و اصلاح نسبی دید بیمار
دکتر غفوریان می‌گوید: اخیرا یک شرکت آمریکایی، دستگاهی را با طیفی از نور اختراع کرده که قسمت خاصی به نام میتو کندری‌ها را که بخش خاصی از داخل هر سلول هست فعال، ری اکتیو یا بازتوانی می‌کند. این کار  باعث می‌شود دید این بیماران بین یک تا سه خط بهبود پیدا کند. ضمن آنکه انجام این عمل برای بیماران با نوع پیشرفته اصطلاحا نوع dry انجام می‌شود که ما عملا هیچ کاری نمی‌توانستیم برای آنها بکنیم. البته چنین امکاناتی هنوز به ایران نیامده است و به خاطر تحریم‌ها امکان استفاده از چنین خدماتی وجود ندارد. بنابراین فعلا نمی‌توانیم چنین کاری برای این بیماران در ایران انجام دهیم. امید می‌رود در آینده در ایران نیز چنین خدماتی ارائه شود.
مرجع : همشهری آنلاین
برچسب ها: کم بينايي
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها