به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۸:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۰۸ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب : ۴۳۱۰۱۷

تورم اروپا به کمترین میزان در 2 سال اخیر رسید

تورم اروپا به کمترین میزان در 2 سال اخیر رسید
گروه اقتصادی:تورم اروپا در ماه سپتامبر به پایین‌ترین سطح خود در 2 سال گذشته رسید که نشان می‌دهد بانک مرکزی اروپا با افزایش نرخ بهره موفق به مهار قیمت‌ شده است.به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس آمار یورواستات در ارتباط با تورم اروپا که در روز جمعه منتشر شد، قیمت‌های مصرف‌کننده در 20 کشور عضو اتحادیه اروپا، در سپتامبر (از 5.2 درصد یک ماه قبل) 4.3 درصد افزایش یافت که پایین‌ترین نرخ از اکتبر 2021 است. تورم بدون احتساب مواد غذایی، انرژی و دخانیات – که توسط بانک مرکزی اروپا به عنوان معیار بهتری از روند اساسی به دقت رصد می شود – از 5.3 درصد به 4.5 درصد کاهش یافت، این بزرگترین کاهش از اوت 2020 تاکنون بوده است.

نرخ تورم اصلی، یک معیار اساسی است که قیمت‌های بی‌ثبات مواد غذایی و انرژی را فیلتر می‌کند؛ بر این اساس تورم اصلی نیز در سپتامبر به 4.5 درصد کاهش یافت و پایین‌ترین نقطه خود را از اوت 2022 نشان داد.
مطالعه بیشتر:

آمار و ارقام درباره تورم اروپا چه می گویند؟
در میان بزرگترین اقتصادهای منطقه یورو، نرخ HICP در آلمان کاهش یافت و به 4.3 درصد رسید که در مقابل 6.4 درصد قبلی بود. فرانسه هم با ثبت تورم 5.6 درصدی در مقابل تورم 5.7 درصدی قبل، کاهشی شد و هلند با ثبت منفی 0.3 درصد در مقابل 3.4 درصد کاهش تورم را ثبت کرد. با این حال، نرخ تورم در ایتالیا و اسپانیا، به ترتیب از 5.5 درصد و 2.4 درصد  به 5.7 درصد و 3.2 درصد افزایش یافت.


در منطقه یورو، نرخ تورم با استفاده از میانگین موزون کل شاخص هماهنگ قیمت مصرف‌کننده (HICP) محاسبه می‌شود. اجزای اصلی HICP عبارتند از غذا و دخانیات (21 درصد وزن کل)، انرژی (11 درصد)، کالاهای صنعتی غیر انرژی (27 درصد) و خدمات (42 درصد). مجموع HICP به‌عنوان میانگین وزنی اجزای HICP هر کشور محاسبه می‌شود. وزن یک کشور سهم آن از هزینه مصرف پولی نهایی خانوار در کل گروه کشور است. HICP محلی توسط مؤسسه ملی آمار به یورواستات ارائه می‌شود.

بر اساس گزارش رویترز، این موارد احتمالاً اعتقاد بانک مرکزی اروپا را تقویت می‌کند که نرخ‌های بهره را به اندازه کافی افزایش داده است تا تورم را تا سال 2025 به هدف دو درصدی خود کاهش دهد، پس از آن که در سال 2021 افزایش یافت.

دیگو ایسکارو، رئیس گروه اقتصاد اروپا در S&P Global Market Intelligence، گفت: «اثرات پایه نقش کلیدی در توضیح کاهش شدید تورم داشتند، اما ارقام همچنین نشان می‌دهند که فشارهای تورمی زیربنایی در حال کاهش است». ارقام ثبت‌شده این دیدگاه را تقویت می‌کند که احتمالاً نرخ‌های بهره در چرخه انقباض فعلی به اوج خود رسیده است.

بر اساس آمار اعلامی، کاهش تورم اروپا گسترده بوده است به طوری که همه دسته‌های قیمتی با سرعت کمتری رشد کردند و قیمت انرژی برای پنجمین ماه متوالی به طور کامل کاهش یافت. گزارش جداگانه‌ای نشان داد که قیمت‌های واردات آلمان که بسیاری از محصولات واسطه‌ای و مواد خام را از خارج تامین می‌کند، منجر به افزایش قیمت‌های مصرف‌کننده می‌شود. با این حال این کشور در آگوست بزرگترین کاهش سالانه از نوامبر 1986 را ثبت کرد.

آیا با این تفاسیر احتمال رکود وجود دارد؟
تورم اروپا در پاییز گذشته برای مدت کوتاهی دو رقمی شد که به دلیل ترکیبی از افزایش هزینه‌های انرژی، مشکلات پس از همه‌گیری در زنجیره تامین و هزینه‌های بالای دولت بود. در پاسخ، بانک مرکزی اروپا نرخ بهره کلیدی خود را به رکورد 4.0 درصد از پایین‌ترین سطح منهای 0.5 درصد در یک سال افزایش داد و پس از یک دهه تلاش برای تحریک تورم از طریق یک سیاست پولی بسیار آسان، مجاری تزریق پول نقد را بست.

اما تأثیر شدیدترین چرخه انقباض در تاریخ 25 ساله بانک مرکزی اروپا بر اقتصاد، به طور فزاینده‌ای آشکار می‌شد و برخی از شاخص‌ها به رکود احتمالی در منطقه یورو اشاره می کردند. شاخص خرده‌فروشی آلمان در ماه آگوست کاهش یافت و بیکاری در سپتامبر افزایش یافت، داده‌ها در اوایل روز جمعه نشان داد که بزرگترین اقتصاد منطقه یورو ممکن است به سمت دومین رکود خود در سال جاری حرکت کند.

تا کنون، بانک مرکزی اروپا به انتظارات خود مبنی بر جهش اقتصادی در سال آینده پایبند بوده که بخشی از آن به دلیل افزایش دستمزدهای واقعی با کاهش تورم است. اما به گفته درک شوماخر، اقتصاددان Natixis، این چشم‌انداز بر روی محیط خارجی پیش‌بینی شده بود – از جمله در چین، جایی که اقتصاد در حال کند شدن است – بیشتر از این بد نمی‌شود و سرمایه گذاری همچنان انعطاف پذیر است. شوماخر افزود: «افزایش نرخ‌های بهره بسیار سریع‌تر از زمان‌های گذشته بوده است، بنابراین نگاه به گذشته به عنوان یک مدل ممکن است گمراه‌کننده باشد».
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها