به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۰:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۲۱ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب : ۴۳۳۴۶۷

فاجعه بر سر فاجعه در هرات وحشت‌زده

فاجعه بر سر فاجعه در هرات وحشت‌زده
گروه بین الملل: سازمان برنامه جهانی غذا زلزله‌های این هفته در غرب افغانستان را «فاجعه سر فاجعه» خوانده و از جامعه جهانی خواسته است به نیازمندان در این کشور کمک کند.
مسئولان این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد می‌گویند که بازماندگان زلزله‌‌ هرات شب‌ها، گرسنه و وحشت‌زده، در میان آوارها می‌خوابند.
این درحالی است که به گفته برنامه جهانی غذا، مردم افغانستان با گرسنگی شدید روبه‌رو هستند و این نهاد هم به دلیل بحران مالی گسترده و کمبود بودجه، مجبور شده کمک اضطراری به ده میلیون شهروند نیازمند را متوقف کند.در همین حال کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان خواهان افزایش کمک‌های بشردوستانه به زلزله‌زدگان شد.
فلیپو گراندی، کمک‌های بشردوستانه را «ضروری» خواند و گفت: اوضاع فعلی، به ویژه برای زنان، شکننده است.روز شنبه و چهارشنبه گذشته دو زلزله قوی با قدرت ۶.۳ غرب افغانستان را لرزاند.سازمان ملل برای ادامه و افزایش عملیات امدادرسانی درخواست ۲۰ میلیون دلار کمک‌ بشردوستانه کرده است.
در حال حاضر آژانس‌های سازمان ملل متحد حمایت می‌گویند فعالیت خود را افزایش داده‌اند.سازمان ملل اعلام کرده تیم‌هایی برای ارزیابی خسارت‌ها و کمک به تلاش‌های بشردوستانه مستقر شده‌اند.
مقام‌های طالبان اعلام کردند که بسته‌های کمکی شماری از کشورهای منطقه و سازمان‌های بین‌المللی به هرات رسیده، اما مردم از نبود انسجام و هماهنگی شکایت دارند.
حکومت طالبان گفته که در این زمین لرزه‌ها دست کم ۲۴۰۰ نفر کشته و بیش از ۲ هزار نفر هم زخمی شده‌اند که پس از زلزله‌های اخیر ترکیه و سوریه، با حدود ۵۰ هزار کشته، این زلزله را به یکی از مرگبارترین زمین لرزه‌های سال‌های اخیر جهان تبدیل کرده است.
پنج روز پس از زلزله مرگبار در هرات، هنوز هم ده‌ها نفر ناپدید هستند. به گفته فعالان در هرات نجات‌یافتگان سرگردان و سراسیمه و عملیات نجات و کمک هم ظاهرا «نامنظم و کند» پیش می‌رود.به همین دلیل است که برنامه جهانی غذا زلزله در هرات را «فاجعه سر فاجعه» خوانده است. این نهاد که خود با کاهش شدید بودجه مواجه است، قبلا اعلام کرده مجبور است ده میلیون نفر را که به کمک شدید نیاز دارند، از برنامه کمک‌رسانی خود حذف کند.
فیلیپو روپف، مسئول ارتباطات برنامه جهانی غذا، که به مناطق زلزله‌زده هرات سفر کرده، می‌گوید نیازهای اضطراری در این مناطق بی‌سابقه است و خواستار کمک فوری جامعه جهانی شده است.
او گفت: «کسانی‌که نجات یافته‌اند، جایی برای بازگشت ندارند. وحشت‌زده و گرسنه هستند، با موجودیت اندک سرپناه موقت، آنان شب‌های سرد را در میان آوارها سپری می‌کنند. این در زمانی اتفاق می‌افتد که یک سوم مردم این کشور نمی‌دانند وعده غذایی بعدی شان را چگونه پیدا کنند.»خانواده‌های قربانیان و خبرنگاران در صحنه وضعیت واقعی مناطق زلزله‌زده را به مراتب بدتر از آنچه می‌خوانند که گزارش می‌شود.ظاهرا به همین دلیل است که با گذشت پنج روز هنوز آمار دقیق از قربانیان منتشر نشده است.

 
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها