به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۲۶ ساعت ۱۲:۱۸
کد مطلب : ۴۳۴۳۶۸
منطقه شیرین سرمایه‌گذاری در بازار سکه کجاست؟

ترک بازار طلا به مقصد بازار خودرو

ترک بازار طلا به مقصد بازار خودرو
گروه اقتصادی: کاهش قیمت، وضعیتی است که در روز‌های گذشته بازار طلا در همه قطعات با آن مواجه بوده است. روز سه‌شنبه نیز این وضعیت ادامه‌دار بود و به نظر می‌رسد عاملی چون تزریق ارز توسط بانک مرکزی آن را موجب شد و این اسکناس را روی کانال ۵۰ هزار تومان تثبیت کرد.به گزارش اقتصاد24،در سوی دیگر نرخ جهانی طلاست که در طول یک هفته گذشته رشد قابل توجهی را از ۱۸۳۰ دلار تا ۱۹۳۲ دلار تجربه کرد، اما به نظر می‌رسد روز گذشته با نوسان همراه بود و اگرچه در ابتدای روز با کاهش قیمت همراه بود، اما در ادامه تا لحظه تنظیم این گزارش به ۱۹۲۴ دلار رسید.

عمر کوتاه تقاضا در بازار طلا
، طلای داخلی که در طول ماه‌های گذشته پیوسته در رکود به سر می‌برد و حتی فعالان بازار را از تمام شدن ماه‌های محرم و صفر و امید و برای افزایش تقاضا ناامید کرده بود، با آغاز جنگ اسرائیل و حماس با هجوم سرمایه مواجه کرد و منجر به رشد هیجانی قیمت شد.

اما دیری نپایید که این رونق با تزریق ارز به بازار و به دنبال آن کاهش قیمت طلا کاهش یافت، وضعیتی که برخی فعالان بازار آن را ناشی از عرضه خودرو‌های وارداتی می‌دانند و بر این باورند یکی از مقاصد اصلی خروج پول از بازار طلا به سمت بازار رقیب یعنی خودرو صورت‌گرفته است.

موضوعی که «مجتبی دیبا» کارشناس بازار‌های مالی نیز بر آن تاکید می‌کند. او در این باره می‌گوید: «سرمایه‌گذاران قیمت خودرو‌های وارداتی را جذاب دیده‌اند، اتفاقی که بعد از تصویب خودرو‌های وارداتی و دست دوم افتاده و الان هم شاهدیم که شرکت‌های مهمی از خودروساز‌ها سامانه‌هایشان را باز کردند. این خبر مهمی برای بازار بوده که نگاه را دارد سمت خود می‌کشد. تصور کنید که انگار یک سهام زیر ارزش ذاتی به شما معرفی شود و، چون شما می‌دانید که قیمت این خیلی از ارزش ذاتیش بالاتر است به سراغ آن می‌روید».

نگاه طلای آبشده به قانون جدید معافیت مالیاتی
در روز‌های گذشته اعلام شد که واردات شمش طلا از مالیات معاف شده است. مجتبی دیبا آن را عامل موثری در کاهش قیمت طلای آبشده می‌داند. به گفته او نکته‌ای که باید مدنظر قرار دهد این است که واردات شمش طلا از اول آبان قرار است بدون مالیات و با تشویقات گمرکی وارد شود، لذا ممکن است یک حباب مثبت در طلای آبشده شاهد باشیم چون برای شمش‌ها چنین اتفاقی معمولا می‌افتد. با ورود این شمش‌ها ما عملا شاهد ترکیدن این حباب خواهیم بود. در حال حاضر هم بازار به پیشواز آن رفته است.

پیش بینی قیمت سکه
این کارشناس بازار طلا در ادامه با بررسی روند قیمت سکه  می‌گوید: «ما از سکه به عنوان طرح کلی بازار طلا یاد می‌کنیم. سکه در منطقه ۲۷ و ۶۰۰ یا ۷۰۰ یک منطقه مهم حمایتی است. ما دیدیم که سکه تا ۳۱ و ۷۰۰ رفت و سپس ریزش کرد. الان امکان ریزش تا ۲۷ و ۶۰۰ هم هست. اینجا شاید منطقه شیرین سرمایه‌گذاری برای معامله گران باشد.»

قیمت دلار نیز عامل مهم دیگری در تعیین قیمت این قطعه طلاست که به گفته دیبا، منطقه جدید معاملاتی آن در این چند روز بالای ۵۰ هزار تومان و زیر ۵۳ هزار تومان خواهد بود؛ که اگر در همین ریسک قرار بگیرد و انس جهانی هم خیلی شارپ به بالا انجام ندهد ما اشاره کلی مان به سکه در همین محدوده ۲۷ و ۷۰۰ است. او همچنین با توصیه به خریداران یادآور شد «برای خرید طلا به دنبال نقطه جدید نباشند و در نقاط مختلف ورود‌ها را انجام دهند».

دلیل ریزش قیمت طلا
مجتبی دیبا به دلیل روند ریزشی قیمت طلا به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: «نمی‌توانیم بگوییم که رفتار انس در حال کاهش است. اگر خارج از جنگ بخواهیم رفتار انس را مدنظر قرار دهیم، محدوده ۱۸۱۴- ۱۸۱۵ منطقه حمایتی انس قبل از وقوع جنگ بود. این فضا یک فضای حمایتی است. اینکه بازار ریزشی می‌شود به آن دلیل است که روز دوشنبه بازار خود را اصلاح کرد. روز‌های دوشنبه معمولا بازار‌های جهانی بعد از تعطیلات دو روزه کم کم یک ریکاوری انجام می‌دهد. شاید از امروز به بعد بتوانیم رفتار بازار برای هفته پیش را زیر نظر بگیریم. در هر صورت منطقه سقف ۱۹۳۳ با کف ۱۹۱۰ منطقه فعلی حرکتی انس است. اگر بالا برود و ۱۹۳۳ را بشکند ما می‌توانیم تا ۱۹۷۷ هم انس را ببینیم.»

چرا با وجود تداوم جنگ، افزایش قیمت انس متوقف شد؟
به گفته دیبا بازار طلا به دلیل هوشمند بودن ذاتی، خودش درک می‌کند که کدام حرف‌ها دروغ است و کدام حرف‌ها واقعیت پیدا می‌کند. شاید از زوایه دید بازار و سرمایه گذاران طلا که دنبال یک فضای امن هستند، این یک جنگ جهان شمول نیست، اما به هر حال یک خطری است و بازار تلاش دارد در همین سقف از آن محافظت کند. به هر حال یک سطحی از جنگ است که امکان ورود نیرو‌های جدید دارد و بازار هم به همان نسبت با آن برخورد می‌کند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها