به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۹:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۰۳ ساعت ۲۲:۱۷
کد مطلب : ۴۳۵۸۸۴
نتانیاهو: در حال آماده شدن برای تهاجم زمینی به نوار غزه هستیم

اسرائیل درخواست آمریکا برای وقفه در حمله زمینی را پذیرفته است

گروه بین‌الملل: نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید در حال آماده شدن برای تهاجم زمینی به غزه است، اما حاضر نشد جزئیاتی در مورد زمان یا اطلاعات مربوط به عملیات ارائه کند.
اسرائیل درخواست آمریکا برای وقفه در حمله زمینی را پذیرفته است
بنیامین نتانیاهو در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: تصمیم‌گیری در مورد زمان ورود نیروها به باریکه غزه با کابینه ویژه جنگی دولت اسرائیل است. او افزود: «ما در حال حاضر هزاران تروریست را کشته‌ایم و این تازه آغاز کار است». نخست‌وزیر اسرائیل تصریح کرد: «همزمان، ما برای تهاجم زمینی آماده می‌شویم. من در مورد زمان، چگونگی و تعداد نیروها توضیح نمی‌دهم. من همچنین درباره محاسبات مختلفی که انجام می‌دهیم، که عموم مردم از آن بی‌اطلاع هستند و وضعیت باید این‌گونه باشد، توضیح بیشتری نمی‌دهم».
ساعاتی پیش از این اظهارات، روزنامه آمریکایی «وال استریت جورنال» بر اساس گفته‌های مقامات آمریکایی و اسرائیلی گزارش داده بود که اسرائیل با درخواست واشینگتن برای وقفه در آغاز عملیات زمینی در نوار غزه موافقت کرده است.
این روزنامه نوشت: این اقدام به آمریکا فرصت خواهد داد که برای محافظت از نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه سامانه‌های ضدهوایی ارسال کند. ارتش اسرائیل از زمان حمله شبه‌نظامیان حماس به خاک این کشور در روز ۱۵ مهر، صدها هزار نیرو در مرز نوار غزه و همچنین جبهه شمالی با لبنان مستقر کرده است. مقامات این کشور می‌گویند که گروه حماس را از صفحه روزگار محو خواهند کرد و رهبران حماس باید خود را «مرده» بدانند!
وال استریت جورنال می‌افزاید پنتاگون در صدد ارسال سامانه‌های دفاع هوایی برای محافظت از نیروهای آمریکایی در عراق، سوریه، کویت، اردن، عربستان و امارات در مقابل حملات راکتی و موشکی نیروهای نیابتی ایران است. جمهوری اسلامی ایران پیشتر تهدید کرده بود که در صورت آغاز حملات زمینی اسرائیل به غزه، دامنه جغرافیایی جنگ گسترده خواهد شد. این گزارش می‌افزاید آمریکا درخواست کرده است که اسرائیل تا آخر هفته جاری حمله زمینی به غزه را انجام ندهد. مقامات آمریکایی می‌گویند تهدیدات علیه نیروهای آمریکایی یک نگرانی اساسی است.
مقامات سیاسی و نظامی آمریکا بر این باورند که پس از آغاز تهاجم زمینی اسرائیل به غزه، نیروهای آمریکایی در منطقه هدف حمله گروه‌های مختلف شبه‌نظامی مورد حمایت ایران قرار خواهند گرفت.
به گفته مقامات آمریکایی، تاکنون حداقل ۱۳ حمله در عراق و سوریه با استفاده از پهپاد و موشک صورت گرفته است که منجر به کشته‌شدن یک پیمانکار آمریکایی شده است. وال استریت جورنال همچنین گزارش داده که اسرائیل وارد مذاکرات ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به نوار غزه در ازای آزادی بیش از ۲۰۰ گروگان‌ اسرائیلی از دست حماس شده است. قطر نیز روز چهارشنبه از پیشرفت در مذاکرات با حماس برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی خبر داد.

مکرون: مداخله گسترده زمینی اسرائیل در غزه اشتباه است
رئیس‌جمهور فرانسه می‌گوید حق اسرائیل برای دفاع از خود را به رسمیت می‌شناسد، اما به باور او اشتباه است اگر اسرائیل دست به «مداخله گسترده زمینی» در غزه بزند. امانوئل مکرون که در مصر به سر می‌برد به خبرنگاران گفت: «فرانسه حق اسرائیل برای دفاع از خود را به رسمیت می‌شناسد. در مورد مداخله زمینی، اگر گروه‌های تروریستی به طور کامل هدف قرار گیرند، این انتخابی است که دارد، اما اگر این یک عملیات گسترده باشد که جان غیرنظامیان را به خطر بیاندازد، در آن صورت فکر می‌کنم اسرائیل در اشتباه است».

اسرائیل به اردوغان: حماس بدتر از داعش است!
سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل روز چهارشنبه اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، مبنی بر «تروریستی نبودن» گروه شبه‌‌نظامی حماس را رد کرد. لیور هیات در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «اسرائیل با قاطعیت سخنان تند رئیس‌جمهور ترکیه در مورد سازمان تروریستی حماس را رد می‌کند.» او گفت: «حماس یک سازمان تروریستی نفرت‌انگیز بدتر از داعش است که به‌طور وحشیانه و عمدی نوزادان، کودکان، زنان و سالمندان را قتل‌عام می‌کند، غیرنظامیان را به گروگان می‌گیرد و از مردم خود به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند. سخنان تحریک‌آمیز رئیس‌جمهور ترکیه و تلاش او «برای دفاع از این سازمان تروریستی» نیز نمی‌تواند «وحشتی» را که تمام جهان دیده است، تغییر دهد. هیات در انتها مدعی شد که حماس مساوی با داعش است.
رجب طیب اردوغان در دیدار با نمایندگان حزب «عدالت و توسعه» در پارلمان، شبه‌نظامیان حماس را «جنگجویان آزادیبخشی» توصیف کرد که به گفته او، «برای سرزمین‌شان می‌جنگند». او همچنین اعلام کرد برنامه دیدارش از اسرائیل را‌ به‌دلیل جنگ «غیر انسانی» این کشور علیه حماس لغو می‌کند.

قطر از پیشرفت در مذاکرات برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی خبر داد
نخست‌وزیر قطر می‌گوید مذاکرات برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی از دست حماس پیشرفت‌هایی داشته است.
شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر، روز چهارشنبه در یک نشست خبری اظهار امیدواری کرد که این موضوع به‌زودی حل شود.
او با این‌حال نسبت به آغاز حملات زمینی اسرائیل به نوار غزه هشدار داد و گفت این اقدام باعث خواهد شد آزادی گروگان‌ها «بسیار مشکل‌تر» شود. سخنگوی وزارت خارجه قطر نیز اعلام کرد بدیهی است تهاجم زمینی به غزه، حفظ امنیت گروگان‌ها و میانجی‌گری کشورهای عربی با اسرائیل را دشوار و پیچیده می‌سازد. قطر از همه طرف‌های درگیری خواست تا فورا تنش‌ها را کاهش دهند. هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه نیز که به قطر سفر کرده، در نشست خبری اعلام کرد حمله زمینی اسرائیل به نوار غزه، این منطقه را به صحنه «قتل‌عام» تبدیل خواهد کرد. فیدان گفت کسانی که به بهانه همبستگی، از اقدامات اسرائیل حمایت می‌کنند «همدست جنایات» این کشور هستند. نیروهای حماس در حمله ۱۵ مهر به خاک اسرائیل، ۲۲۲ شهروند اسرائیلی ۹ ماهه تا ۸۵ ساله را به گروگان گرفته و به غزه منتقل کردند.
گروه حماس روز سه‌شنبه مذاکره درباره سرنوشت گروگان‌های اسرائیلی را منوط به ورود سوخت و دارو به نوار غزه کرد.
اسرائیل از زمان تهاجم حماس، غزه را تحت محاصره قرار داده، اما طی روزهای گذشته کمک‌های انسان‌دوستانه، از جمله غذا، آب و دارو از مرز رفح مصر به نوار غزه ارسال می‌شود.

فاش شدن هویت اصلی «ابوعبیده»، سخنگوی شاخه نظامی حماس
صفحه فارسی ارتش اسرائیل روز چهارشنبه در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) از هویت اصلی «ابوعبیده»، سخنگوی گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، خبر داد. ابوعبیده از زمان حمله روز ۱۵ مهر شبه‌نظامیان حماس به شهرها و شهرک‌های اسرائیلی که بیش از ۱۴۰۰ کشته برجا گذاشته، به یکی از چهره رسانه‌ای این گروه بویژه در زمان آزادی چهار گروگان اسرائیلی تبدیل شده است. صفحه فارسی ارتش اسرائیل در صفحه توئیتری خود خبر داده است «ابوعبیده»، که چفیه به صورت خود می‌بندد، «خذیفه کحلوت» است و به او هشدار داده که «مطمئن باش که نقاب و چفیه نه به تو و نه سازمان حماس- داعشی‌ات، در برابر ضرباتی که می‌خورید، کمکی نمی‌کند».

گوترش در مورد گفته‌هایش توضیح داد
در پی انتقاد شدید و واکنش تند دولت اسرائیل به اظهارات شب گذشته آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، او با شرکت در یک نشست خبری در مورد گفته‌هایش توضیح داد. او گفت که از «برداشت‌های نادرست» که از سخن سخنانش شده «شوکه» شده است. او به خبرنگاران گفت این برداشت‌ها به گونه‌‌ای است که «گویی ترورهای حماس را توجیه می‌کند» و افزود: «این خلاف واقعیت است و موضوع برعکس بوده است.» گوترش گفت «اقدامات وحشتناک و بی‌سابقه هفتم اکتبر حماس در اسرائیل» را «بدون قید و شرط» به عنوان «ترور» محکوم می‌کند. دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد که «هیچ چیز نمی‌تواند کشتن، مجروح کردن و ربودن عمدی غیرنظامیان - یا پرتاب موشک به اهداف غیرنظامی را توجیه کند» و افزود «در واقع، من از مصیبت مردم فلسطین صحبت کردم.» دبیرکل سازمان ملل گفت که من به صراحت اعلام کردم «درد و رنج مردم فلسطین نمی‌تواند حملات وحشتناک حماس را توجیه کند». او افزود که این توضیح را برای روشن شدن موضع خود «و به ویژه به احترام قربانیان و خانواده‌هایشان» داده است. 
اما گیلاد اردان، نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد، به اظهارات امروز آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در دفاع از سخنرانی دیشب او واکنش تندی نشان داده و بار دیگر از او خواسته است استعفا دهد. اردان گفته است: «این مایه شرمساری سازمان ملل است که دبیرکل سخنان خود را پس نگیرد و حتی قادر به عذرخواهی بابت سخنان دیروز خود نباشد. او باید استعفا دهد.» نماینده اسرائیل در سازمان ملل افزوده است که دبیرکل سازمان ملل «واقعیت را تحریف و واژگون می‌کند» و او را متهم کرد که اسرائیل را مسئول حمله وحشیانه حماس در ۷ اکتبر قلمداد کرده است. گیلاد اردان گفت: «هر کس به خوبی می‌داند که معنای سخنان او این است که اسرائیل در قبال اقدامات حماس مقصر است یا حداقل، این سخنان حاکی از توجیه‌گری او از پس‌زمینه این کشتار است.» نماینده اسرائیل افزود: «دبیرکلی که نمی‌داند درک قتل بی‌گناهان با هیچ پیش‌زمینه‌ای ممکن نیست، نمی‌تواند دبیرکل باشد.»

آیا حماس سوخت در غزه ذخیره کرده است؟
بی‌بی‌‌سی نوشت: بسیاری از نهادهای امدادی سازمان ملل می‌گویند غزه به شدت به سوخت نیاز دارد و کمبود سوخت به تعطیل بیمارستان‌ها منجر خواهد شد. در همانحال، اسرائیل اجازه ورود سوخت را به غزه نمی‌دهد و حماس را متهم می‌کند که چند صدهزار لیتر سوخت را ذخیره کرده است. روز گذشته ارتش اسرائیل تصویری هوایی از ۱۲ مخزن بزرگ در نزدیکی مرز غزه و مصر را منتشر کرد و گفت که از این مخازن برای نگهداری سوخت استفاده می‌شود.
دکتر فرانک لدویج، تحلیلگر نظامی و افسر اطلاعاتی سابق بریتانیا، معتقد است این تصاویر حاوی دلایل نظامی کافی برای تایید وجود مخازن ذخیره سوخت در این محل نیست و برای نتیجه‌گیری، شواهد بیشتری از وجود چنین مخازنی در این منطقه لازم است. به گفته این کارشناس دانشگاه پورتسموث، به احتمال زیاد حماس سوخت خود را در شبکه‌های تونل زیرزمینی ذخیره کرده که به گفته کارشناسان نظامی، طول آنها به ۵۰۰ کیلومتر می‌رسد.
دکتر لدویج می‌افزاید: «حماس از ذخایر سوخت‌هایی مانند گازوئیل یا بنزین برای پرتاب موشک به سوی اسرائیل استفاده نمی‌کند زیرا این موشک‌ها به سوخت ویژه نیاز دارد.» ورونیکا پنیسکجوا، همکار او و متخصص خشونت سیاسی در اسرائیل، تاکید دارد که «این اولین بار نخواهد بود که حماس سوخت، کمک‌های بشردوستانه یا سایر منابع را برای استفاده خود تصرف می‌کند.» او در توضیح می‌گوید که در مورد کاربرد سوخت مورد ادعا کسی نمی‌تواند نظر نهایی بدهد اما احتمالا حماس این سوخت را برای برق مورد نیاز جهت روشن کردن تونل‌های زیرزمینی، به کارگرفتن خودروها و پمپاژ آب از تونل‌ها جهت جلوگیری از آب گرفتگی آنها به کار می‌برد.
برچسب ها: حماس اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها