به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۷:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۱۳ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب : ۴۳۷۴۹۰

بحث بر سر ۷۰ ساعت كار هفتگی در هند 

بحث بر سر ۷۰ ساعت كار هفتگی در هند 
گروه بین الملل:  یک فرد باید چند ساعت در هفته کار کند؟ این سوالی است که در چند روز گذشته پس از آن که  "نارایانا مورتی"  بازرگان، میلیاردر هندی و موسس شرکت اینفوسیس هند معروف به بیل گیتس هندوستان و پدر زن "ریشی سوناک"  نخست وزیر بریتانیا اظهار داشت که جوانان باید 70 ساعت در هفته برای کمک به توسعه کشور آماده باشند در هند پرسیده می شود.
به گزارش فرارو به نقل از بی بی سی ورلد، او اخیرا در یک پادکست گفته بود: "بازده کاری هند یکی از پایین ترین نرخ بازده کاری در جهان است. تا زمانی که بهره وری کار خود را بهبود نبخشیم نمی توانیم با کشورهایی که پیشرفت فوق العاده ای داشته اند رقابت کنیم. بنابراین، درخواست من این است که جوانان مان بگویند: "اینجا کشور من است. من دوست دارم 70 ساعت در هفته کار کنم ."پس از آن که اظهارنظر مورتی در فضای مجازی پخش شد او هم مورد حمایت و هم هدف انتقاد قرار گرفت زیرا کاربران هندی در رسانه های اجتماعی و صفحات نظرات روزنامه ها درباره فرهنگ کاری "سمی" و آن چه کارفرمایان می توانند از افرادی که استخدام می کنند، انتظار داشته باشند، بحث می کردند.
رخی از انتقادات از جانب افرادی بود که به حقوق اولیه معمولا در سطح پایین برای مهندسان شرکت های فناوری هند از جمله اینفوسیس که مورتی یکی از بنیانگذاران آن بود اشاره کردند. دیگران بر روی مسائل مرتبط با سلامت جسمی و روانی که ممکن است از کار بدون وقفه ناشی شود، تمرکز کردند.
دکتر "دیپاک کریشنا مورتی" متخصص قلب در بنگلور در توئیتر نوشت: "هیچ زمانی برای معاشرت، زمانی برای صحبت با خانواده، هیچ زمانی برای ورزش و تفریح نیست. ناگفته نماند که شرکت ها از کارکنان شان انتظار دارند که پس از ساعات کاری نیز به ایمیل ها و تماس ها پاسخ دهند. سپس تعجب می کنید که چرا جوانان دچار حمله قلبی می شوند"؟
برخی نیز اشاره کردند که اکثر زنان بیش از 70 ساعت در هفته کار هم در اداره و هم در خانه مشغول کار هستند. این بحث در زمانی مطرح می ‌شود که در سراسر جهان پاندمی کووید - 19 افکار عمومی را وادار کرده رابطه خود را با کار مورد بازبینی و ارزیابی مجدد قرار دهند. بسیاری احساس می کردند که وقتی از خانه کار می کنند بهره وری بیش تری دارند در حالی که برخی دیگر از تعادل کار و زندگی سالم حمایت می کنند. کارشناسان می گویند این کار مزایایی دارد که صرفا مختص کارمندان نیست.سازمان بین‌المللی کار (ILO) در گزارشی که سال گذشته منتشر کرد با استناد به مطالعه 45 شرکت اشاره کرده بود شرکت‌ هایی در امریکا که در سیاستگذاری شان ‌های تعادل بین کار و زندگی را اعمال می کنند از حفظ کارکنان فعلی، بهبود استخدام، کاهش میزان غیبت و بهره ‌وری بالاتر سود می ‌برند.هندی‌ ها در حال حاضر ساعات طولانی کار می ‌کنند.  طبق گزارش سازمان بین المللی کار هندی‌ ها پیش از پاندمی هر سال به طور میانگین بیش از 2000 ساعت کار می‌کردند که بسیار بیش تر از میانگین ساعات کاری در ایالات متحده، برزیل و آلمان است.
"رونی اسکرووالا" کارآفرین هندی و تهیه کننده فیلم در توئیتر نوشته است: "افزایش بهره وری در کار تنها مرتبط با ساعات طولانی تر کار کردن در ساعات بیش تر نیست. این در مورد بهتر شدن در کاری است که انجام می دهید: ارتقاء مهارت، داشتن یک محیط کاری مثبت و دستمزد منصفانه برای کار انجام شده. کیفیت کار انجام شده مهم تر از تعداد ساعات کار انجام شده است".
این موضوع در هند مسئله حساسی است آن کشور قوانینی قوی درحوزه اشتغال دارد اما فعالان می گویند که مقام های دولتی باید برای اجرای دقیق آن قوانین بیش تر تلاش کنند.
در اوایل سال جاری اعتراضات کارگران و رهبران اپوزیسیون دولت ایالت تامیل نادو را مجبور کرد لایحه‌ای را پس بگیرد که به موجب آن زمان کار در کارخانه‌ها از هشت ساعت به 12 ساعت افزایش می یافت. مورتی پیش از این در سال 2020 میلادی با انتقادهایی مواجه شده بود زمانی که پیشنهاد کرد هندی ها حداقل 64 ساعت در هفته به مدت دو تا سه سال کار کنند تا رکود اقتصادی ناشی از قرنطینه ویروس کرونا را جبران نمایند. سال گذشته یکی دیگر از مدیران اجرایی هندی به دلیل پیشنهاد این که جوانان در ابتدای کار خود 18 ساعت در روز کار کنند مورد انتقاد قرار گرفت.
با این وجود، برخی از رهبران تجاری در هند با این توصیه موافق هستند.
"سی ‌پی گورنانی" مدیر عامل شرکت فناوری اطلاعات تِک ماهیندرا گفته بود: "من معتقدم وقتی او از کار صحبت می کند این کار به شرکت محدود نمی شود به شما و کشور شما نیز تسری می یابد. او نگفته 70 ساعت برای شرکت کار کنید 40 ساعت برای شرکت کار کنید اما 30 ساعت برای خودتان کار کنید. 10000 ساعتی را سرمایه گذاری کنید که باعث می شود در موضوع خود استاد شده و مهارت پیدا کنید. روغن نیمه شب را بسوزانید و در رشته خود متخصص شوید".
"ساجان جیندال" سرمایه دار فولاد هندی و رئیس گروه شرکت ‌های JSW می ‌گوید: "فرهنگ پنج روز کار در هفته چیزی نیست که یک کشور به ‌سرعت در حال توسعه هم چون کشور ما به آن نیاز دارد". در حالی که هند در مورد ساعات کاری طولانی تر بحث می کند برخی از کشورهای توسعه یافته هفته های کاری چهار روزه را آزمایش کرده اند. در سال 2022 میلادی بلژیک قوانینی را تغییر داد که به کارگران اجازه داد چهار روز در هفته بدون کاهش حقوق کار کنند. نخست وزیر آن کشور گفته بود که هدف از این تصمیم "ایجاد اقتصادی پویاتر و مولدتر" است. سال گذشته چندین شرکت در بریتانیا در یک طرح آزمایشی شش ماهه شرکت کردند که 4 روز کار در هفته را شامل می شد.  در پایان آزمایش 56 شرکت از 61 شرکت مشارکت کننده اعلام کردند که به کار خود ادامه خواهند داد و حداقل 18 شرکت اعلام کرده اند در آن تغییری دائمی ایجاد خواهند کرد. گزارشی که تاثیر این طرح را در بریتانیا ارزیابی کرد نشان داد که این طرح "مزایای گسترده ‌ای" به ‌ویژه برای رفاه کارکنان دارد.
نویسندگان آن گزارش استدلال ‌کردند که آن طرح می ‌تواند نویدبخش تغییر نگرش باشد به طوری که یک استراحت در اواسط هفته یا یک تعطیلات آخر هفته سه روزه به زودی طبیعی تلقی می‌ شود. آزمایش مشابهی اکنون در پرتغال در حال انجام است.


 
برچسب ها: هند
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها