به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۷:۴۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۳۰ ساعت ۱۷:۲۲
کد مطلب : ۴۴۰۸۴۲

استارشیپ باید ظرف ۴ هفته آماده پرواز شود

استارشیپ باید ظرف ۴ هفته آماده پرواز شود
گروه علمی: به گفته‌ ایلان ماسک، موشک فضایی استارشیپ اسپیس‌ایکس در روز ۲۷ آبان در آسمان منفجر شد باید تا قبل از کریسمس دوباره آماده پرواز شود.به گزارش ایسنا ، ایلان ماسک، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت اسپیس‌ایکس در روز یکشنبه(۱۹ نوامبر) از طریق  پلتفرم ایکس(توییتر سابق) گفت: سومین وسیله نقلیه استارشیپ اسپیس‌ایکس باید ظرف سه تا چهار هفته آماده پرواز شود. هنوز مشخص نیست که آیا این شرکت تا آن زمان مجوز پرتاب را دریافت خواهد کرد یا خیر.
 
این امر آمادگی فنی را تا قبل از کریسمس نشان می‌دهد اما هیچ تضمینی وجود ندارد که استارشیپ تا آن زمان برای پرواز آماده شود.این موشک هنوز مجوز پرتاب از اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده(FAA) که بر تحقیقات در مورد آنچه روز شنبه(۱۸ نوامبر) در دومین پرواز آزمایشی استارشیپ رخ داده است، نظارت می‌کند را دریافت نکرده است.

هدف از ماموریت روز شنبه که از پایگاه استاربیس(Starbase) شرکت اسپیس ایکس در جنوب تگزاس بلند شد، رسیدن مرحله فوقانی استارشیپ به مدار زمین بود و قرار بود ۹۰ دقیقه پس از پرتاب با یک فرود در اقیانوس آرام در نزدیکی هاوایی به پایان برسد.اما ماموریت حدودا هشت دقیقه بعد از پرتاب با «جداسازی سریع و بدون برنامه‌ریزی» این موشک به پایان رسید.

این تنها انفجار آن روز نبود. اولین مرحله استارشیپ موسوم به سوپرهوی قرار بود حدود هفت دقیقه پس از بلند شدن برای فرود در خلیج مکزیک به زمین بازگردد اما درست پس از جدا شدن از مرحله بالایی در آسمان تکه تکه شد.با این حال استارشیپ به نقاط عطف مهمی در پرواز دوم خود دست یافت و مهم‌ترین آنها جداسازی موفقیت‌آمیز دو بخش موشک بود که در اولین پرواز آزمایشی در ماه آوریل گذشته موفق به انجام آن نشده بود. اولین ماموریت این موشک تنها چهار دقیقه پس از پرتاب، با دستور انفجار، پایان یافت.

علاوه بر این، تعداد انگشت شماری از ۳۳ موتور رپتور سوپرهوی در اوایل پرواز در ماه آوریل از کار افتادند، در حالی که به نظر می‌رسید همه آن‌ها برای مدت زمان مناسبی در روز شنبه شعله‌ور ماندند. به نظر می‌رسید که سکوی پرتاب مداری استاربیس آخر این هفته سالم دیده شده است در حالی که پرتاب ماه آوریل یک دهانه بزرگ در پایه‌های سکو ایجاد کرد.

اندکی پس از پرواز اول در روز ۲۰ آوریل، ماسک گفت که اسپیس‌ایکس تنها ظرف شش تا هشت هفته آماده پرتاب مجدد استارشیپ خواهد بود.البته پرتاب دوم خیلی بیشتر از زمان اعلام شده‌ ماسک به طول انجامید. اداره هوانوردی فدرال مجوز پرتاب را تا روز ۱۵ نوامبر و تا پایان تحقیقات در مورد انفجار و انجام بررسی ایمنی و همچنین ارزیابی زیست محیطی اعطا نکرد.

مشخص نیست تحقیقات این آژانس در مورد پرواز روز شنبه چه زمانی به پایان می‌رسد. اما با توجه به پیشرفتی که اسپیس‌ایکس با پرواز دوم در مقایسه با پرواز اول داشته است، تعجب‌آور است که فاصله هفت ماهه دیگری بین پروازهای استارشیپ وجود داشته باشد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها