به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۲۹ ساعت ۲۱:۱۷
کد مطلب : ۴۴۰۶۴۵

سربازگیری از نمازگزاران مسلمان در روسیه 

سربازگیری از نمازگزاران مسلمان در روسیه 
گروه بین الملل: تعداد سربازان روسی که در جنگ با اوکراین کشته شدند مشخص نیست اما آنچه واضح است سربازگیری‌های مداوم ارتش روسیه برای تجهیز جبهه‌های جنگ است. حال ظاهرا نوبت به سربازگیری روسیه از میان مسلمانان رسیده است.
در شهر بالاشیخا واقع در استان مسکو نیروهای امنیتی روسیه پس از نماز وارد یک مسجد شدند و تعدادی از نمازگزاران را سوار اتوبوس‌هایی کردند و با خود بردند. 
روزنامه مستقل اینترنتی "نوایا گازتا اروپا" که در تبعید در لتونی منتشر می‌شود در این باره نوشته است که این افراد، مسلح بودند و هیچ آرم و نشانی برای شناسایی نداشتند و حدود ساعت یک و نیم بعدازظهر پس از پایان نمازوارد مسجد شده‌اند و مدارک همه را قبل از خروج از مسجد کنترل کرده‌اند. در این میان برخی نیز بازداشت شده‌اند.
بر اساس برخی گمانه‌زنی‌ها بازداشت‌شدگانی که سوار اتوبوس شده‌اند، احتمالا به مرکز سربازگیری ارتش روسیه منتقل شده‌اند. یکی از نیروهای امنیتی مسلح در پاسخ به پرسشی درباره علت این تفتیش گفته است که این یک عملیات مشترک اداره امنیت داخلی، وزارت کشور و دادستانی روسیه بوده است.
امام مسجد شهر بالاشیخا در گفت‌وگو با روزنامه "نوایا گازتا اروپا" تفتیش این مسجد را تایید کرده است. او همچنین گفته از برخی نمازگزاران خواسته شد که به خدمت ارتش درآیند اما نمی‌دانسته دقیقا چه تعدادی از نمازگزاران سوار اتوبوس شده‌اند.
این اولین بار نیست که چنین عملیاتی از سوی نیروهای امنیتی روسیه در شهر بالاشیخا انجام می‌شود. روز ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان)  نیز جنبش جوانان ناسیونالیست همراه با نیروهای امنیتی در یک بازار این شهر و نیز در یک کارخانه عملیات مشابهی انجام دادند و تعداد زیادی را دستگیر و با اتوبوس با خود بردند.
در شهر کوتلنیکی نیز که در استان مسکو قرار دارد، اواخر ماه اکتبر چنین عملیاتی در چندین مسجد انجام شد. به گفته روزنامه "نوایا گازتا اروپا" بازداشت‌شدگان در همان روز به ارتش اعزام شده‌اند. وزارت کشور روسیه پیش از این دستور داده بود ۱۵ هزار مهاجر از این کشور بیرون رانده شوند. احتمال می‌رود که بسیاری از این افراد به عنوان سرباز به ارتش روسیه فرستاده شده باشند.به گفته اوکراین از آغاز حمله متجاوزانه روسیه به این کشور  بیش از ۳۰۰ هزار سرباز روس زخمی و کشته شده‌اند. دولت روسیه برای جبران تلفات نیروهایش در ماه‌های گذشته دست به سربازگیری اجباری یا استخدام سرباز به بهانه‌های واهی زده است. در یک مورد یک شبکه قاچاق انسان صدها کوبایی را به روسیه برد و مدتی بعد همه آنها به جبهه فرستاده شدند.
همچنین یورش برای دستگیری مهاجران از کشورهای آسیای مرکزی ظاهراً به بخشی از اقدام‌های روزمره ارتش روسیه تبدیل شده است.





 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها