به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۳۰ ساعت ۱۴:۲۹
کد مطلب : ۴۴۰۷۹۴

راز زیردریایی جاسوسی AS-۳۱ روسیه

راز زیردریایی جاسوسی AS-۳۱ روسیه
گروه بین الملل: زیردریایی لوشاریک AS-31 که در سورودوینسک در سال ۱۹۸۸ میلادی ساخته شد به دلیل مشکلات مالی تا سال ۲۰۰۳ میلادی راه اندازی نشد. این زیردریایی به طور کلی به عنوان زیردریایی جاسوسی طبقه‌بندی می‌شود. روسیه اطلاعات چندانی درباره این زیردریایی مرموز فاش نکرده و باعث شده غربی‌ها مجبور به حدس و گمانه زنی شوند.
به گزارش فرارو به نقل از نشنال اینترست، بدنه AS-31 تقریبا از هفت گوی تیتانیوم متصل به یکدیگر تشکیل شده است. نام «لوشاریک» برای این زیردریایی از روی نام یک انیمیشن روسی اقتباس شده که شخصیت اصلی آن یک اسباب بازی ساخته شده از گوی‌های کوچک بود.
طراحی کروی این زیردریایی استحکام ساختاری آن را به شکل فزاینده‌ای افزایش داده است.
در واقع، AS-31 باید قوی باشد زیرا برای شیرجه در عمق آب طراحی شده است گزارش شده که روس‌ها در سال ۲۰۱۲ میلادی این زیردریایی را در عمق ۲۰۱۱ تا ۲۴۹۹ متری در اقیانوس منجمد شمالی آزمایش کردند که منطقه عمیقی محسوب می‌شود. برای در نظر گرفتن این عمق در نظر بگیرید که زیردریایی کلاس لس آنجلس نیروی دریایی ایالات متحده می‌تواند حداکثر عمق ۹۱۴ متری را تحمل کند که قدری بیش از یک سوم حداکثر عمق غواصی AS-31 است. تقویت بیش‌تر استحکام AS-31 به دلیل کاربرد تیتانیوم در ساخت بدنه آن بوده است.
علیرغم آن که استفاده گسترده از تیتانیوم در زیردریایی هم یک چالش مهندسی و هم به طور قابل توجهی پرهزینه‌تر از طراحی سنتی بدنه فولادی است استفاده از آن فلز سبک وزن و با استحکام بالایی چون تیتانیوم جازه می‌دهد لوشاریک برای مقاومت در برابر فشار شدید آب در کف دریا از توان لازم برخوردار بوده و بنابراین جزئی از ماموریت زیردریایی باشد.
AS-31 قوی است اما بزرگ نیست و ظرفیت جابجایی ان ۲۱۰۰ تن می‌باشد. در مقایسه با آن زیردریایی کلاس اوهایو ساخت امریکا ظرفیت جابجایی ۱۸۷۵۰ تن و بلگورود ساخت روسیه ظرفیت جابجایی ۱۷ هزار تن دارند. در واقع، AS-31 به اندازه کافی کوچک است که یک زیرزمینی روسی بزرگتر به نام دلتا - ۳ (Delta-III) می‌تواند آن را حمل کند. در مورد نحوه استفاده روس‌ها از AS-31 اطلاعات زیادی در دسترس نیست. با این وجود، می‌توان در این مورد حدس و گمانه زنی کرد.
یکی از گمانه زنی‌های صورت گرفته رد مورد ماموریت احتمالی آن زیردریایی شامل ضربه زدن به کابل‌های مخابراتی و ارتباطی زیردریایی است که برای ترافیک اینترنت و سایر اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل‌هایی این چنینی که بین قاره‌ها در بستر دریا کشیده شده‌اند به طور خاص آسیب‌پذیر هستند زیرا عملا محافظت شده نیستند و قطع کردن حتی یک عدد از انبوه کابل‌های زیر آب می‌تواند ترافیک اینترنت، تراکنش‌های بانکی یا انواع مختلف ارتباطات از راه دور را مختل نماید.
در سال ۲۰۱۹ میلادی آتش سوزی در AS-31 رخ داد. آن زیردریایی در آن زمان زیرآب بود و اندازه گیری کف دریا را در آب‌های سرزمینی روسیه انجام می‌داد. آتش سوزی حدود ساعت ۲۰:۳۰ آغاز شد و در آن زمان زیردریایی در عمق ۲۹۸ متری قرار داشت. ۱۴ ملوان روس بر اثر استنشاق دود ایجاد شده جان‌شان را از دست دادند. تعداد خدمه AS-31 تنها ۲۵ ملوان تخمین زده شده است. نکته جالب توجه اینجاست که هفت نفر از فوت شدگان از نظر رتبه کاپیتان درجه یک بودند. هنگامی که زیردریایی کورسک با ۱۱۸ خدمه گم شد تنها دو نفر از خدمه آن چنین رتبه‌ای را داشند. تراکم بالای کاپیتان‌ها در AS-31 در زمان آتش سوزی نشان می‌دهد که آن زیردریایی در حال انجام یک کار خطرناک و مهم بوده است.
آتش با یک انفجار بزرگ در محفظه باتری زیردریایی شروع شد. AS-31 برای استفاده از باتری‌های نقره - روی ساخت اوکراین طراحی شده بود اما با تیره شدن روابط روسیه و اوکراین باتری‌های ساخت اوکراین با باتری‌های لیتیوم - یون ساخت روسیه تعویض شدند. در حال حاضر مشخص نیست که آیا باتری‌های تازه استفاده شده مسئول انفجار بوده‌اند یا خیر. روسیه در مورد این فاجعه رویکردی کاملا محرمانه داشته است. شاید امریکا و نروژ در حال رصد این حادثه بوده‌اند اما اگر این گونه باشد آنان هرگونه اطلاعاتی را برای خود نگه داشته اند. AS-31 از زمان آتش سوزی از کار افتاده است. با این وجود، کار تعمیرات آغاز شده و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ میلادی به ناوگان روسیه بازگردد.
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها