به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۱۶ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب : ۴۴۳۵۰۰

لایحه بسته کمک به اوکراین و اسرائیل در سنای آمریکا رای نیاورد

گروه بین‌الملل: لایحه دولت جوبایدن با عنوان «کمک امنیتی» به اسرائیل و اوکراین شامگاه چهارشنبه ۱۵ آذرماه در مجلس سنای آمریکا آرا لازم را کسب نکرد.
لایحه بسته کمک به اوکراین و اسرائیل در سنای آمریکا رای نیاورد
جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا خواستار اضافه شدن تدابیر سخت‌تر برای مقابله با ورود مهاجران غیرقانوین از مرز مکزیک، به این لایحه هستند. این لایحه با ۵۱ رای مخالف در مقابل ۴۹ رای موافق نتوانست آرای لازم در سنای آمریکا را کسب کند. سنای آمریکا ۱۰۰ عضو دارد و برای تصویب این لایحه نیاز بود ۶۰ سناتور از آن حمایت کنند.
ساعاتی قبل از رای نیاوردن این لایحه، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، از جمهوری‌خواه در کنگره خواست با کنار گذاشتن «سیاسی‌کاری» بسته کمک به اوکراین را به فوریت تصویب کنند. بایدن هشدار داد که عدم تصویب این بسته کمکی باعث خواهد شد که روسیه در جنگ با اوکراین به موقعیت برتر دست پیدا کند. رئیس‌جمهور آمریکا گفت که حاضر است برای راضی کردن جمهوری‌خواهان در سنا که مخالف کمک به اوکراین هستند، در خصوص مسائل مرزی و جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی به طور جدی «مصالحه» کند. جو بایدن با این حال از رویکرد جمهور‌ی‌خواهان به خاطر عدم تمایل به عقب‌نشینی از آنچه او خواسته‌های «افراطی» دانسته است، انتقاد کرد.
جمهوری‌خواهان اصرار دارند که یک متمم به لایحه هزینه‌های اضطراری برای تشدید تدابیر مهاجرتی اضافه شود.
رئیس جمهور آمریکا در یک سخنرانی تلویزیونی با اشاره به لایحه کمک‌های اضطراری و بسته کمک به اوکراین گفت: «کنگره باید بودجه تکمیلی را برای اوکراین قبل از تعطیلات تصویب کند. به همین سادگی. صادقانه بگویم، من فکر می‌کنم ، این تعجب برانگیز است که اصلا به این نقطه رسیده‌ایم. جمهوری‌خواهان در کنگره می‌خواهند بزرگترین هدیه‌ ممکن را به پوتین بدهند.»
جو بایدن سپس جمهوری خواهان را متهم کرد که بودجه اوکراین را گروگان سیاست‌های مرزی افراطی خود قرار داده‌اند.
رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که جمهوری‌خواهان فکر می‌کنند می‌توانند به هر چیزی که می‌خواهند، بدون مصالحه با دیگر حزب حاضر در کنگره دست یابند. وی افزود: «اشتباه نکنید، رای امروز تا مدت‌ها در اذهان عموم به خاطر خواهد ماند. تاریخ در مورد کسانی که به آرمان آزادی پشت کرده‌اند به سختی قضاوت خواهد کرد. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم پوتین پیروز شود.»
در همین زمینه، جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، روز سه‌شنبه هشدار داد اگر کنگره این کشور بودجه مورد درخواست جو بایدن برای کمک به اوکراین را تصویب نکند، واشینگتن «مسئول شکست اوکراین» خواهد بود.
خانم یلن گفت: «من و همکارانم با اعضای کنگره صحبت کرده‌ایم. به نظرم آنها درک می‌کنند، که این یک وضعیت بحرانی است و گر نتوانیم بودجه مورد نیاز را به اوکراین برسانیم، باید خود را مسئول شکست اوکراین بدانیم.»
دولت جو بایدن از کنگره درخواست حدود ۱۰۶ میلیارد دلار بودجه تکمیلی برای تأمین مالی جنگ‌های اوکراین و اسرائیل و همچنین امنیت مرزهای آمریکا کرده است. اما جمهوری‌خواهان که اکثریت را در مجلس نمایندگان آمریکا را در دست دارند، مخالفت خود را با لایحه پیشنهادی دولت بایدن اعلام کرده‌اند. اوکراین از چند ماه پیش ضد حمله‌ای را برای بازپس‌گیری مناطق اشغالی خود از دست روسیه آغاز کرده است اما برخی نمایندگان حزب جمهوری‌خواه نسبت به سرعت ضدحملات اوکراین و هدر رفتن این منابع مالی در سیستم فساد‌آمیز اوکراین اظهار نگرانی می‌کنند.
برچسب ها: جمهوری‌خواهان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها