به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۴:۲۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۱۹ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۴۴۳۹۶۹

رشد اقتصادی ایران در سال 1403؛ کمتر از 4 درصد

رشد اقتصادی ایران در سال 1403؛ کمتر از 4 درصد
گروه اقتصادی:علی‌رغم این که رشد اقتصادی در تابستان سال جاری به 7.1 درصدرسیده بود اما مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی پیش‌بینی کرده این شاخص در پایان 1402 به 4.5 درصد می‌رسد. آیا رویای شیرین رشد اقتصادی 8 درصدی از واقعیت دور می‌شود؟

به گزارش اکوایران، مرکز پژوهش‌های مجلس پس از تقدیم لایحه بودجه 1403 از طرف دولت به ساکنین ساختمان بهارستان، گزارشی تحت عنوان «لایحه بودجه 1403» را منتشر کرده و در آن به بررسی شاخص‌های کلان اقتصادی و ابعاد مختلف سند مالی دولت در سال آینده پرداخته است. بر اساس این گزارش، عمده رشد اقتصادی در دو سال گذشته به واسه رشد بخش نفت و صنایع بزرگ بوده است. رشد بالای این بخش‌ها نیز در پی به کارگیری ظرفیت‌های خالی محقق شده است.

دولت همواره در تنظیم سندهای خود رشد اقتصادی 8 درصدی را به عنوان یکی از اهداف خود در نظر گرفته است. برای مثال، رشد اقتصادی در برنامه‌ توسعه هفتم برابر با 8 درصد در نظر گرفته شده است. آخرین داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در دو فصل ابتدایی سال جاری رشد اقتصادی در کانال 7 درصد جای گرفته است. این رقم فاصله اندکی تا رویای شیرین 8 درصدی دارد ، به همین دلیل  امیدها بر آن بود تا پرونده رشد اقتصادی 1402 با همین رقم بسته شود. با این حال، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود رشد اقتصادی 1402 و 1403 را در سطحی به مراتب پایین‌تر پیش‌بینی کرده است.

رشد اقتصادی ایران در سال 1403؛ کمتر از 4 درصد
طبق داده‌های مرکز آمار، رشد اقتصادی کل به قیمت‌های ثابت سال 90 در بهار سال جاری 7.9 درصد بوده است. این شاخص در تابستان کاهش یافته و به 7.1 درصد رسیده است. این آمار مربوط به رشد اقتصادی فصلی است. در انتهای هر سال با استفاده از رشدهای فصلی، رشد اقتصادی سالانه محاسبه می‌شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود با بهره‌گیری از داده‌های مرکز آمار ایران، پیش‌بینی کرده که رشد اقتصادی تا پایان سال جاری به 4.5 درصد می‌رسد. بنابراین طبق برآورد این مرکز می‌توان گفت که در رشد اقتصادی در نیمه دوم سال جاری افت می‌کند و از رویای 8 درصدی خود دور می‌شود. در بخشی از گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس اشاره شده که اگر رشد محدود «تشکیل سرمایه ثابت» ادامه یابد، امکان تداوم رشد اقتصادی بالا مثل سال‌های 1400 و 1401 وجود ندارد. بنابراین به نظر می‌رسد پرونده اقتصادی سال 1402 با رشدی کمتر از آن چه در بهار و تابستان تجربه شده بسته می‌شود.

همچنین، برآورد این مرکز نشان می‌دهد که رشد اقتصادی در سال 1403 به سطحی برابر با 3.1 درصد می‌رسد. آخرین باری که رشد اقتصادی سالانه به نزدیک این سطح رسیده بوده مربوط به سال 99 می‌شود که در این سال، رشد اقتصادی  معادل با 3.3 درصد ثبت شده است.

بنابراین به نظر می‌رسد با این که در بهار و تابستان 1402 رشد اقتصادی، سطح 7.9 درصد را تجربه کرده اما برآوردهای بال پژوهشی مجلس نشان می‌دهد که مسیر این شاخص از رکورد 8 درصدی خود باز می‌ماند و تا پایان امسال به 4.5 درصد و در سال بعد به 3.1 درصد می‌رسد و اقتصاد ایران کماکان از دستیابی به هدف چند ساله خود باز می‌ماند.
برچسب ها: اقتصاد ايران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها