به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۰۰:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۲۲ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب : ۴۴۹۹۶۸
 بایدن: آمریکا حملات حوثی‌ها را تحمل نمی‌کند

حمله هوایی آمریکا و بریتانیا به مواضع‌ حوثی‌ها در یمن

حمله هوایی آمریکا و بریتانیا به مواضع‌ حوثی‌ها در یمن
گروه بین الملل: نیروی هوایی آمریکا اعلام کرد که نیروهای آمریکا و متحدانش بیش از ۶۰ نقطه را در ۱۶ مکان مورد استفاده حوثی‌ها در یمن، با موشک‌های "توماهاک" و هواپیماهای جنگی بمباران کردند.
بر اساس این اعلام، نقاط مورد هدف، شامل هسته‌های فرماندهی و کنترل، انبارهای مهمات، سیستم‌های پرتاب، تأسیسات تولید و سامانه‌های رادار دفاع هوایی بوده، و در این حملات از بیش از یکصد قطعه «مهمات هدایت‌شونده دقیق» استفاده شده است.
آنگونه که این مقامات آمریکایی گفته‌اند، مراکز لجستیک، سیستم‌های دفاع هوایی و انبارهای تسلیحاتی اهداف این حملات بوده‌اند.
خبرنگاران آسوشیتدپرس در صنعا، پایتخت یمن، صدای چهار انفجار را در صبح روز جمعه شنیدند اما گفتند هیچ نشانه‌ای از هواپیماهای جنگی مشاهده نکردند.
این خبرگزاری به نقل از دو تن از ساکنان حدیده هم از پنج انفجار قوی در بندر حدیده خبر داده است. حدیده در دریای سرخ واقع شده و بزرگ‌ترین شهر بندری است که توسط حوثی‌ها کنترل می‌شود. 
شبکه تلویزیونی "المسیره"، وابسته به حوثی‌های یمن هم در گزارشی تائید کرده است که آمریکا و بریتانیا بامداد جمعه در حملات هوایی و موشکی خود یک پایگاه نیروی هوایی، یک فرودگاه و یک پایگاه نظامی را هدف قرار دادند.  
سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده در خاورمیانه و شمال آفریقا، هم صبح روز جمعه در پیامی در شبکه اکس (توییتر سابق) خبر داد نیروهای مسلح آمریکا و بریتانیا با حمایت استرالیا، کانادا، هلند و بحرین به اهداف حوثی‌ها حمله کردند. طبق داده‌های سنتکام این حمله ساعت ۲ و ۳۰ دقیقه بامداد به وقت محلی در صنعا، انجام گرفته است. در پیام سنتکام آمده است که این عملیات نظامی مشترک به منظور جلوگیری از حملات حوثی‌ها علیه کشتی‌های تجاری و کشتیرانی آزاد در دریای سرخ بوده است.طبق داده‌های سنتکام سامانه‌های راداری، پدافند هوایی و محل‌های پرتاب پهپادهای جنگی و موشک‌های کروز و بالستیک حوثی‌ها مورد هدف قرار گرفته است. سنتکام اندکی پیش از حمله خود و متحدانش به مواضع حوثی‌ها در یمن، از حمله حوثی‌ها با یک موشک بالستیک به خطوط کشتیرانی بین‌المللی در خلیج عدن خبر داده بود.
سنتکام گفته است که این بیست و هفتمین حمله از این دست حملات حوثی‌ها از اواسط نوامبر ۲۰۲۳ تا کنون بوده است. هیچ تلفات یا خسارتی بر اثر این حمله گزارش نشده است. 
برای مقابله با حملات حوثی‌ها در دریای سرخ، تنگه باب المندب و خلیج عدن، ائتلافی متشکل از ۲۰ کشور تشکیل شده است.ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده سنتکام حوثی‌ها  را عامل بی‌ثباتی و مسئول حملات به کشتیرانی بین‌المللی دانسته است. او گفت حملات حوثی‌ها تا کنون ۵۵ کشور را تحت تأثیر قرار داده و جان صدها ملوان از جمله ملوانان آمریکایی را به خطر انداخته است. 
در این میان روسیه نیز گفته است که برای یک نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد حملات آمریکا و بریتانیا علیه حوثی‌ها درخواست داده است.

 بایدن: آمریکا حملات حوثی‌ها را تحمل نمی‌کند
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا،  در بیانیه‌ای اعلام کرد که حمله به مواضع حوثی‌ها با دستور او انجام گرفته است. بایدن تاکید کرد که ایالات متحده و متحدانش حملات بی‌وقفه حوثی‌ها را تحمل نخواهند کرد.
بایدن افزود که آمریکا و متحدانش پس از تلاش برای مذاکرات دیپلماتیک و رایزنی دقیق، این اقدام را انجام دادند.
رئیس جمهور آمریکا در بیانیه خود تصریح کرد که حملات هدفمند انجام شده در بامداد روز جمعه، «پیام روشنی است مبنی بر اینکه ما حملات به نیروهای خود و به خطر افتادن آزادی کشتی‌رانی را تحمل نخواهیم کرد.»
وی در این بیانیه گفت: «به دستور من نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا همراه با بریتانیا و با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند حملات موفقیت‌آمیزی علیه چند قرارگاه حوثی‌ها در یمن انجام دادند که از آن برای به خطر انداختن آزادی کشتی‌رانی در یکی از حیاتی‌ترین آب‌راه‌های جهان استفاده می‌کردند.»
جو بایدن تاکید کرده است این حملات در پاسخ مستقیم به حملات «بی‌سابقه حوثی‌ها علیه کشتی‌ها در آب‌های بین‌المللی در دریای سرخ و استفاده از موشک‌های بالستیک ضد کشتی برای اولین بار در تاریخ» انجام شد.او اضافه کرد که بیش از ۵۰ کشور تحت تاثیر ۲۷ حمله به کشتی‌رانی تجاری بین المللی قرار گرفته‌اند و خدمه بیش از ۲۰ کشور در این اقدامات، تهدید یا به گروگان گرفته شده‌اند.
 نخست وزیر بریتانیا، هم در بیانیه‌ای این عملیات را «اقدامی محدود، ضروری و متناسب در دفاع از خود» توصیف کرد.
ریشی سوناک حوثی‌ها را به خاطر «یک رشته حملات خطرناک و بی‌ثبات کننده علیه کشتیرانی تجاری در دریای سرخ، که بریتانیا و سایر کشتی‌های بین‌المللی را تهدید کرد و باعث اختلالی جدی در یک مسیر مهم تجار دریایی و افزایش بهای کالاها شد» مقصر شناخت.
او گفت: «بریتانیا همیشه از آزادی ناوبری و آزادی جریان تجاری دفاع خواهد کرد.»
دولت‌های استرالیا، بحرین، کانادا، دانمارک، آلمان، هلند، نیوزیلند، جمهوری کره، بریتانیا و آمریکا در بیانیه مشترکی با اشاره به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که از حوثی‌ها می‌خواست به حملات به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ پایان دهند گفتند که «اجماع گسترده‌ای» در جامعه جهانی علیه حوثی‌ها وجود دارد.
این بیانیه می‌گوید که حملات چندجانبه علیه حوثی‌ها در ساعات گذشته «با تکیه بر حق ذاتی فرد یا گروه برای دفاع از خود انجام شد.»
اعضای این ائتلاف می‌گویند که «هدف ما همچنان کاهش تنش و احیای ثبات در دریای سرخ است.»
روز ۹ ژانویه ناو دایاموند بریتانیا و سه ناو آمریکایی بزرگترین حمله حوثی‌ها را در دریای سرخ دفع کردند. در همان روز حوثی‌ها گفتند که یک کشتی آمریکایی را که از اسرائیل پشتیبانی می‌کرد هدف قرار دادند.حملات حوثی‌ها در دریای سرخ بین نوامبر و دسامبر ۵۰۰ درصد افزایش یافته است.
این تهدید آنقدر جدی است که شرکت‌های بزرگ کشتیرانی سفر خود را در منطقه متوقف کرده‌اند و هزینه‌های بیمه از اوایل دسامبر ۱۰ برابر شده است.
اتاق بین‌المللی کشتیرانی می‌گوید که ۲۰ درصد از کشتی‌های کانتینری جهان اکنون از دریای سرخ دوری می‌کنند و به جای آن از مسیر بسیار طولانی‌تری - که دماغه جنوبی آفریقا می‌گذرد - استفاده می کنند.

جمهوری اسلامی حمله به  حوثی‌های یمن را محکوم کرد 
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: جمهوری اسلامی حملات آمریکا و انگلیس به چند شهر یمن را شدیدا محکوم می‌کند و آن را "اقدامی خودسرانه، نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی یمن و نقض قوانین و مقررات و حقوق بین‌الملل" می‌داند.
ناصر کنعانی این حملات نظامی را در راستای استمرار حمایت کامل آمریکا و بریتانیا از اسرائیل دانست و گفت: این "حملات خودسرانه نتیجه‌ای جز دامن زدن به ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه نخواهد داشت."او از جامعه جهانی خواست "با واکنش‌ها و اقدامات مسئولانه، از گسترش دامنه‌های جنگ، بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه" جلوگیری کنند. 

واکنش قانونگذاران آمریکایی به حملات علیه حوثی‌ها
قانونگذاران آمریکایی واکنش‌های متفاوتی را در مورد اقدام نظامی ایالات متحده در یمن ارائه کرده‌اند.
جمهوری‌خواهان، به ویژه رهبران جمهوری‌خواه در کنگره، گرچه این اقدام نظامی را «دیرهنگام» توصیف کرده‌اند عمدتاً از این اقدام حمایت می‌کنند.در این زمینه میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت سنا، از حملات آمریکا و متحدانش علیه حوثی‌ها استقبال کرد، اما گفت: «تصمیم بایدن برای استفاده از نیروی نظامی علیه این نمایندگان ایران دیرهنگام بود».
مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز در پستی در شبکه اجتماعی ایکس، اقدام نیروهای آمریکایی و بریتانیایی را «بسیار دیرهنگام» خواند، اما افزود که ایالات متحده «همیشه و به‌ویژه در مواقع خطرناک، باید قدرتمند ظاهر شود».جک رید، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا نیز از این اقدام نظامی حمایت کرد که آن را اقدامی «ضروری و متناسب» توصیف کرد.
در همین حال، برخی نمایندگان دموکرات که به دموکرات‌های مترقی شهرت دارند، از بایدن انتقاد کرده‌اند که چرا برای این اقدام نظامی به دنبال مجوز کنگره نبوده است. این دیدگاه در میان برخی جمهوری‌خواهان کنگره هم مشاهده می‌شود.
در این زمینه مارک پوکان، نماینده دموکرات از ویسکانسین، در شبکه ایکس نوشت که «ایالات متحده نمی‌تواند بدون مجوز کنگره، برای درگیر شدن در یک درگیری چنددهه‌ای دیگر مخاطره کند».
چیپ روی، نماینده جمهوری‌خواه از تگزاس هم در شبکه ایکس نوشت که او «به طور بالقوه» با این حملات مشکلی ندارد، اما این سؤال را مطرح کرد که «این کار با چه اختیاراتی انجام شد» و چرا کنگره در این زمینه تصمیم‌گیرنده نیست.

حوثی‌ها به حملات خود ادامه خواهند داد
سخنگوی حوثی‌ها می‌گوید به رغم حملات هوایی آمریکا و بریتانیا، این گروه به هدف‌گیری کشتی‌های مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ، ادامه خواهد داد.
محمد عبدالسلام در این اظهارات که در پستی در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شده، گفته است که «هیچ توجیهی» برای به گفته او «تجاوز به یمن» وجود ندارد، زیرا «هیچ تهدیدی برای کشتیرانی بین‌المللی در دریای سرخ و عرب وجود نداشت».
او در عین حال اضافه کرد که «هدف قرار دادن کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که به سمت بنادر فلسطین اشغالی حرکت می‌کردند»، در دریای سرخ ادامه خواهد داشت.

آمریکا: حوثی‌ها  هزینه‌های بیشتری متحمل خواهند شد
 وزیر دفاع آمریکا، در بیانیه‌ای اعلام کرد که حمله مشترک نظامی ایالات متحده و بریتانیا به مواضع حوثی‌ها با هدف «مختل کردن و تضعیف توانایی» آنها انجام شد.
لوید آستین گفت، در پاسخ به حملات «خطرناک و بی‌ثبات‌کننده» حوثی‌های مورد حمایت ایران علیه کشتی‌رانی بین‌المللی دریای سرخ ، « ارتش ایالات متحده و بریتانیا با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند، حملاتی را علیه اهداف نظامی در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن انجام دادند.»لوید آستین تصریح کرد: هدف از حملات بامداد جمعه «مختل کردن و تضعیف توانایی حوثی‌ها برای به خطر انداختن دریانوردان و تهدید تجارت جهانی در یکی از حیاتی‌ترین آب‌راه‌های جهان است.»وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد حمله مشترک نظامی ائتلاف «پیامی روشنی به حوثی‌ها است که اگر به حملات غیرقانونی خود پایان ندهند، هزینه های بیشتری متحمل خواهند شد. »لوید آستین در ادامه گفت که در این حملات «پهپادها، شناورهای بدون سرنشین، موشک‌های کروز زمینی، و تجهیزات رادار ساحلی و تجسس هوایی حوثی‌ها» مورد حمله قرار گرفتند.او تصریح کرد: «ایالات متحده حق دفاع خود را برای خود محفوظ می‌داند و در صورت لزوم، اقدامات بعدی را برای محافظت از نیروهای ایالات متحده انجام» خواهد داد.

 حمله آمریکا به یمن شروع یک جنگ چندساله خواهد بود
«محمد الفرح»، عضو دفتر سیاسی حوثی‌ها در حساب کاربری خود در شبکه ایکس و در واکنش به احتمال حمله نظامی ائتلاف آمریکا و انگلیس علیه یمن، گفت: «فرض کنیم آمریکا امشب به یمن حمله کرد و فردا صبح حمله به غزه متوقف شد یا اعلام شد که حمله آمریکا به یمن متوقف شده است، اما ما به آمریکایی‌ها تأکید می‌کنیم که جنگ بین ما و کسی که به ما حمله کرده، هرگز متوقف نخواهد شد و ما به هدف قرار دادن ناوهای متجاوزان و کشتی‌های تجاری، پایگاه‌ها و منافع آن‌ها ادامه خواهیم داد و چه بسا جنگ بین ما و متجاوزان برای سال‌ها ادامه یابد.»
وی همچنین گفت: «آمریکا و انگلیس باید از حمله پیشین خود به یمن با رهبری رژیم سعودی درس عبرت بگیرند. جنگ قبلی فقط برای چند هفته و یا چند ماه برنامه ریزی شده بود، ولی این جنگ بیش از هشت سال طول کشید و ما قوی‌تر و پیروز میدان از این معرکه بیرون آمدیم و آن‌ها شکست خوردند و زیان دیدند.»
 
برچسب ها: یمن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها