به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۲۷ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب : ۴۵۰۹۳۸

احتمال مرگ میلیون‌ها نفر در اثر تغییرات اقلیمی

احتمال مرگ میلیون‌ها نفر در اثر تغییرات اقلیمی
گروه بین الملل: سیل، خشکسالی، امواج گرما، طوفان‌های استوایی، آتش‌سوزی‌های جنگلی و افزایش سطح آب دریاها، پیامدهای تغییرات اقلیمی است که بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد در طول دهه‌های آینده بر سلامت انسان در سراسر جهان تأثیر خواهد گذاشت.
بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، تغییرات آب‌وهوایی باعث مرگ چندین میلیون نفر در دهه‌های آینده و همچنین بیماری‌های جدی و هزینه‌های گزاف برای نظام‌های بهداشتی خواهد شد. بیشترین خطر ناشی از سیل است.
نویسندگان این پژوهش به شش پیامد کلیدی تغییرات اقلیمی نظر دارند: سیل، خشکسالی، امواج گرما، طوفان‌های استوایی، آتش‌سوزی‌های جنگلی و بالا آمدن سطح آب دریاها. این نتیجه‌گیری بر اساس سناریوی میانگین "شورای تغییرات اقلیمی جهانی" (IPCC) برای افزایش دما تا سال ۲۱۰۰ است. هم‌زمان، فرض بر این است که دمای کره زمین به طور میانگین ۲.۷درجه سانتیگراد افزایش یابد.
مرگ ۱۴.۵ میلیون نفر ناشی از تغییرات اقلیمی تا سال ۲۰۵۰
طبق این پژوهش، تغییرات اقلیمی می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ باعث مرگ ۱۴.۵میلیون نفر در سراسر جهان شود. در اثر این تغییرات، نظام‌های بهداشتی متحمل یک هزینه اضافی ۱.۱تریلیون دلاری خواهند شد.
بر اساس برآوردها، سیل به تنهایی می‌تواند باعث مرگ ۸.۵ میلیون نفر تا سال ۲۰۵۰ شود؛ و این نه تنها به طور مستقیم، بلکه به طور غیرمستقیم از طریق آسیب به محصولات کشاورزی، افزایش بیماری‌های عفونی و رطوبت بیشتر است که می‌تواند منجر به بیماری‌های تنفسی شود. منطقه آسیا و اقیانوسیه با مناطق ساحلی پرجمعیت آن به ویژه تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.
نویسندگان انتظار دارند که دومین نرخ مرگ و میر با ۳.۲میلیون مورد مرگ ناشی از خشکسالی باشد که در وهله نخست به دلیل اثرات طولانی مدت کاهش کیفیت آب و کاهش حاصلخیزی خاک بر مرگ و میر کودکان اثرگذار است. امواج گرما نیز می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ جان حدود ۱.۶میلیون نفر به ویژه در میان افراد مسن را به همراه داشته باشد.
بیماری‌ها و ناتوانی‌های شغلی بیشتر
بر اساس این گزارش، بیماری‌ها و موارد ناتوانی شغلی نیز می‌توانند افزایش یابند. به عنوان مثال، در دماهای بالاتر، پشه‌ها می‌توانند به طور چشمگیری گسترش یابند. این بدان معناست که عفونت‌های مالاریا، تب دنگی و زیکا نیز در اروپا و ایالات متحده آمریکا می‌توانند شیوع یابند.
به طور کلی، طبق این مطالعه، مناطقی در آفریقا، خاورمیانه و آسیا به ویژه تحت تأثیر پیامدهای سلامتی تغییرات اقلیمی قرار خواهند گرفت. اما بر خلاف همه‌گیری کرونا، دولت‌ها و حوزه بهداشت و سلامت جهانی می‌توانند خود را برای مقابله با این روند آماده کنند.
برچسب ها: تغییرات اقلیمی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها