به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۰۴ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب : ۴۵۲۰۹۳

«الیور استون» را مجبور به عقب‌نشینی کردند

«الیور استون» را مجبور به عقب‌نشینی کردند
گروه فرهنگی:فیلم «باربی» به خط قرمز فمینیست‌های هالیوود تبدیل شده و هرکسی که قصد انتقاد از این شاهکار را دارد، باید منتظر عواقب هم باشد، حتی اگر فیلمساز شناخته‌شده‌ای چون «اولیور استون» باشد.به گزارش صبا، الیور استون نظرات درستی را درباره دو فیلم «باربی» Barbie و «جان ویک ۴» John wick داده بود؛ اما لابی فمینیسم به‌قدری در فضای امروز آمریکا قدرتمند است که کارگردان پر افتخار هالیوود را به نوعی به «اشتباه کردم» انداخت.

استون با توجه به موضعی که در رابطه با پوتین و روسیه دارد، این روزها چهره محبوبی نزد لیبرال‌ها نیست. فیلمساز آمریکایی معتقد است که بی تدبیری بایدن و جنگ طلبی مجتمع صنعتی نظامی، مسبب جنگ اوکراین بوده است. از طرفی کارگردان «متولد چهارم جولای» Born on the fourth of July مستند جدیدی را درباره انرژی هسته‌ای و ضرورت استفاده از این تکنولوژی ساخته است؛ لیبرال‌های آمریکایی و اروپایی، مخالف استفاده از انرژی هسته‌ای برای تامین انرژی هستند.

با این اوصاف، هنرمندی که سابقه دریافت چهار اسکار را در کارنامه خود دارد، محبوبیت پیشین خود را در کالیفرنیا از دست داده است. بنابراین چنین مسائلی سبب شد تا صحبت‌های این کارگردان برای وی دردسر ساز شود. استون در رابطه با بازی رایان گاسلینگ در «باربی» گفته بود: «اگر رایان گاسلینگ صرفاً به خاطر پول در این فیلم آشغال بازی کرده، وقت خودش را تلف کرده است. او باید بیشتر در فیلم‌های جدی بازی کند. گاسلینگ نباید در بچه‌سازی‌های هالیوود داخل شود. همه چیز این روزها شده افسانه‌ای، افسانه‌ای، افسانه‌ای. حتی فیلم‌های جنگی رو هم افسانه‌ای می‌سازن.»

استون با چند فیلم اخیر «سریع و خشن» Fast & Furious نیز مشکل دارد. او معتقد است که این آثار شبیه فیلم‌های مارولی شده و فقط ماشین‌ها را به در و دیوار می‌کوبند.تا اینجای کار این فیلمساز حرف غیر منطقی نزده است. آیا مخاطبان جدی سینما، «باربی» را یک اثر بچه‌گانه نمی‌خوانند؟ و از طرفی چند فیلم اخیر «سریع و خشن» فروش نزولی در آمریکا داشته و با توقعات هواداران چند فیلم اول، فاصله کیلومتری گرفته است.

استون در ادامه به معضل اصلی «جان ویک ۴» نیز اشاره کرد و گفت: «من تو هواپیما این فیلم رو دیدم که انگار سه ساعتی بود؛ ۷۷۸ بار موقع دیدن فیلم خوابم برد. هر دفعه از خواب می‌پریدم و می‌دیدم که جان ویک داره آدمای بیشتری رو می‌کشه. انگار دنیا به گودال ضد-منطق سقوط کرده است.»

استون در رابطه با قسمت چهارم این فیلم نیز عقیده خارج از عرف ندارد. کاربران زیادی در گزارش سایت ددلاین از این ماجرا، کامنت‌هایی همسو با نظر کارگردان «جوخه» گذاشته‌اند.البته عده‌ای نیز هروقت، هرکسی از «باربی» انتقاد کند، انگار به رگ غیرتشان برخورده باید از این شاهکار دفاع کند. یک فیلم خوب، نیاز به این همه طرفداری و مقبولیت در فصل جوایز ندارد.

چندی پیش اعلام شد که «باربی» نامزد هشت جایزه اسکار شده است. چنین دست‌آوردسازی برای درس عبرت دادن به مردانی نظیر الیور استون، صورت می‌گیرد. اما لابی قدرتمند فمینیسم، استون را مجبور به عذرخواهی کرد. استون در توییتر با مضمون «به دست بریده سربازای ویتنام قسم، اشتباه کردم» چنین نوشت: «من «باربی» را جولای پارسال دیدم و بداعت و تم فیلم را تحسین می‌کنم. معتقدم که کارگردان محصول متفاوتی با پیش‌فرض من ساخته است. من بابت نادانی‌ام عذرخواهی می‌کنم… باکس آفیس «باربی» روحیه بیزنس ما را تقویت کرد که ما قدردان این مسئله هستیم. من برای گرتا گروگ (کارگردان باربی) و بقیه تیم آرزوی موفقیت در اسکار را دارم.»الیور استون ۷۷ سال سن دارد و معلوم نیست چرا باید آخر عمری، نگران خشم فمینیست‌ها باشد!
برچسب ها: سینمای جهان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها