به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۲۲ ساعت ۱۵:۳۸
کد مطلب : ۴۵۵۳۶۹
به دلیل هشدارهای امنیتی

آلمان از شهروندانش خواست افغانستان را ترک کنند

گروه بین‌الملل: وزارت خارجه آلمان با انتشار بیانیه‌ای از شهروندان این کشور خواست که به‌دلیل وجود هشدارهای امنیتی، افغانستان را ترک و از سفر به این کشور خودداری کنند. 
آلمان از شهروندانش خواست افغانستان را ترک کنند
در بیانیه این وزارتخانه که امروز یکشنبه ۲۲ بهمن (۱۱ فوریه) صادر شد، وضعیت امنیتی در افغانستان «شکننده» توصیف و یادآوری شده است که به دلیل بسته‌ بودن سفارت آلمان در کابل از زمان به قدرت رسیدن طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، ارائه هیچ نوع حمایت کنسولی در این کشور امکان‌پذیر نیست. وزارت خارجه آلمان هشدار داد که در شرایط کنونی، علاوه بر احتمال وقوع رویدادهای امنیتی، امکان گروگان‌گیری، آدم‌ربایی و بازداشت خودسرانه نیز وجود دارد چون «اکثر اعضای طالبان با خارجی‌ها مخالف‌اند». همچنین در صورت وقوع رویداد امنیتی، خروج از افغانستان سخت است و با وجود باز بودن فرودگاه بین‌المللی کابل، پروازها محدود است و خود فروددگاه هم در گذشته هدف حملات تروریستی قرار گرفته است. 
در بیانیه وزارت خارجه آلمان تاکید شده است: «علاوه بر چالش‌های دیگر، زیرساخت‌ها و امکانات ایمنی پرواز در فرودگاه بین‌المللی کابل با استانداردهای بین‌المللی مطابقت ندارد و وضعیت گذرگاه‌های مرزی زمینی با کشورهای همسایه هم گیج‌کننده است و همیشه امکان بسته شدن مرزها به مدت چند روز وجود دارد. از طرفی، گاه در گذرگاه‌های مرزی با پاکستان درگیری‌های مسلحانه هم رخ می‌دهد.» وزارت خارجه آلمان می‌افزاید که اگرچه از زمان به قدرت رسیدن طالبان، جنگ تا حد زیادی در افغانستان متوقف شده، وضعیت کلی امنیت در سراسر این کشور همچنان وخیم و احتمال اجرای حملات تروریستی جدی و پیاپی در کابل و سایر نقاط این کشور بالا است. آلمان به شهروندانش در داخل افغانستان توصیه کرد از شرکت در تظاهرات و تجمع‌های بزرگ بپرهیزند. 
علاوه بر آلمان، بریتانیا نیز اخیرا در مورد احتمال حملات تروریستی در افغانستان در ماه رمضان هشدار داد و از شهروندانش خواست از سفر به این کشور بپرهیزند.  وزارت خارجه بریتانیا در اطلاعیه‌ای که ۱۴ بهمن (۳ فوریه) به‌روز‌رسانی شد، درباره وجود تهدیدهای امنیتی در افغانستان به شهروندانش هشدار داد و نوشت: «اطلاعات جدید نشان می‌دهد که فرودگاه بین‌المللی کابل با استانداردهای ایمنی بین‌المللی مطابقت ندارد. ما خودداری از هرگونه سفر به افغانستان را توصیه می‌کنیم. شما نباید به افغانستان سفر کنید.» این اطلاعیه درباره وضعیت امنیتی نامناسب در افغانستان می‌نویسد: «تروریست‌ها به احتمال زیاد سعی دارند در افغانستان حملاتی انجام دهند و در داخل یا اطراف اماکن مذهبی در طول مراسم و جشن‌های مذهبی مانند ماه رمضان، خطر حملات تروریستی وجود دارد.»
این هشدارهای امنیتی در مورد وضعیت افغانستان در حالی مطرح می‌شود که بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سی‌گار) در گزارشی که به‌تازگی به کنگره آمریکا ارائه کرد، نوشت که رهبر القاعده به احتمال زیاد در افغانستان مستقر است. این گزارش تاکید می‌کند که رهبر القاعده از ماه اکتبر تاکنون سه بیانیه صادر کرده و از گروهش خواسته است که اماکن متعلق به آمریکا، اروپا و اسرائیل را در هر منطقه‌ای که به آن دسترسی دارند، هدف قرار دهند. گزارش شورای امنیت سازمان ملل هم که افزایش فعالیت شبکه القاعده در دو سال اخیر در افغانستان را تایید می‌کند، احتمال مطرح‌شده در گزارش سی‌گار را تقویت می‌کند.
 
برچسب ها: افغانستان طالبان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها