به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۶:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۱۱ ساعت ۱۹:۴۱
کد مطلب : ۴۳۱۷۹۵

پاکستان به مهاجران افغانستانی برای ترک خاک این کشور یک ماه مهلت داد

گروه بین‌الملل: دولت پاکستان پس از آن‌که اعلام کرد ۱۴ مورد از ۲۴ بمبگذاری انتحاری در این کشور در سال جاری توسط شهروندان افغانستان انجام شده است، روز سه‌شنبه ۱۱ مهر به همه مهاجران غیرقانونی افغان دستور داد که خاک این کشور را ترک کنند.
پس از شکسته‌شدن آتش‌بس میان دولت پاکستان و طالبان این کشور در سال گذشته، آمار حملات شبه‌نظامیان در پاکستان افزایش یافته است
پس از شکسته‌شدن آتش‌بس میان دولت پاکستان و طالبان این کشور در سال گذشته، آمار حملات شبه‌نظامیان در پاکستان افزایش یافته است
سرفراز بوگتی، وزیر کشور پاکستان، گفت همه مهاجران غیرقانونی باید تا ۱۶ آبان (اول ماه نوامبر) خاک پاکستان را ترک کنند، در غیر این صورت به اجبار از کشور اخراج خواهند شد. او گفت حدود یک میلیون و ۷۳۰ هزار شهروند افغانستان هیچ مدرک قانونی برای اقامت در پاکستان ندارند.
در مجموع چهار میلیون و ۴۰۰ هزار شهروند افغانستان در پاکستان زندگی می‌کنند. هنوز مشخص نیست که مقامات پاکستانی چگونه می‌توانند از خروج مهاجران غیرقانونی اطمینان حاصل کنند یا حتی چگونه می‌توانند آن‌ها را برای اخراج پیدا کنند.
پلیس و مقام‌های درمانی پاکستان می‌گویند حملات بمبگذاران انتحاری به دو مسجد در روز هفتم مهر، همزمان با برگزاری مراسم میلاد پیامبر اسلام، باعث کشته شدن بیش از ۶۰ تن و زخمی شدن بیش از ۶۰ نفر دیگر در این کشور شده است. هر دو استانی که مورد حمله انتحاری قرار گرفته‌اند، با افغانستان هم‌مرز هستند و در سال‌های اخیر از طرف شبه‌نظامیان اسلام‌گرایی هدف قرار گرفته‌اند که قصد براندازی دولت پاکستان و برقراری قوانین اسلامی تندروانه را دارند. سخنرانی آقای بوگنی نشان می‌دهد که روابط میان دو کشور پس از درگیری مرزی آن‌ها در ماه گذشته، در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد.
وزیر کشور پاکستان این سخنرانی را پس از دیدار رهبران نظامی و غیرنظامی این کشور با نخست‌وزیر انجام داد، دیداری که با هدف بحث در مورد اجرای نظم و قانون پس از موج حملات اخیر شبه‌نظامیان در پاکستان انجام شد. او با تأکید بر این‌که همه مقامات پاکستان معتقدند حملات از داخل خاک أفغانستان و توسط شهروندان این کشور انجام می‌شود، گفت:‌ «ما در این زمینه شواهدی در دست داریم.» حکومت طالبان هیچ واکنش فوری به صحبت‌های وزیر کشور پاکستان نشان نداده است اما این گروه همواره اعلام کرده که مسئله امنیت پاکستان یک موضوع داخلی است و اتهامات مربوط به استفاده از خاک افغانستان برای فعالیت‌های شبه‌نظامی را رد کرده است.
پس از شکسته‌شدن آتش‌بس میان دولت پاکستان و «تحریک طالبان پاکستان» در سال گذشته، آمار حملات شبه‌نظامیان در پاکستان افزایش یافته است. اما این گروه مسئولیت خود در حملات روز جمعه را انکار کرده است. این در حالی است که برخی گروه‌های کوچک‌تر وابسته به تحریک طالبان پاکستان مسئولیت حملات خونین پیشین را پذیرفته‌اند، از جمله حمله به مسجدی در شهر پیشاور در زمستان سال گذشته که باعث جان باختن ۱۰۰ تن شد. این گروه‌ها در شمال غربی این کشور و در طول مرز أفغانستان مستقر هستند. ارتش پاکستان که چندین حمله را علیه این گروه‌ها اجرا کرده است می‌گوید این گروه‌ها که در حملات انتحاری اخیر نقش داشته‌اند به داخل مرزهای أفغانستان گریخته‌اند.

احمد مسعود: عاقبت دوستی با گرگ معلوم است که چه می‌شود!
احمد مسعود (رهبر مقاومت ملی افغانستان) در مصاحبه‌ای گفته است: هیچ کشوری اندازه پاکستان با طالبان تعامل نداشته و حال می بینید روزانه تا ۹۰ حمله در داخل پاکستان رخ می‌دهد؛ عاقبت دوستی با گرگ معلوم است که چه می‌شود!
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها