به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۲۹ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب : ۴۵۶۲۸۴

جهان در شوک و خشم از مرگ ناوالنی

جهان در شوک و خشم از مرگ ناوالنی
گروه بین الملل: انتشار خبر درگذشت آلکسی ناوالنی، چهره اپوزیسیون روس و از سرسخت‌ترین منتقدان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در زندان، موجی از واکنش‌ها را در میان مقامات کشورها در سطح‌بین‌المللی در پی داشت.
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با بیان این که گرچه دقیقا نمی‌داند چه اتفاقی برای ناوالنی افتاده، گفت "اشتباه نکنیم، مسئول مرگ ناوالنی پوتین است".
بایدن افزود: «همانطور که در اوکراین دیدیم، پوتین تنها شهروندان سایر کشورها را هدف قرار نمی‌دهد، بلکه او جنایات وحشتناکی را علیه مردم روسیه هم مرتکب می‌شود.»
رئیس جمهور آمریکا در ادامه گفت که خبر مرگ ناوالنی او را متعجب نکرده، ولی از آن خشمگین شده است..
او این حادثه را دلیل دیگری برای " فوریت تصویب کمک به اوکراین" توصیف کرد،  زیرا  از نظر او "شکست در حمایت از اوکراین در این لحظه حساس هرگز فراموش نخواهد شد و آمریکا باید هم اکنون به کی‌یف کمک کند".
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مسئولیت مرگ الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه را مستقیما بر دوش ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه قرار داد.
او ساعاتی پس از اعلام خبر مرگ ناوالنی در رسانه‌های دولتی روسیه، این موضوع را "نشان دهنده ضعف و پوسیدگی در قلب سیستمی" دانست که "پوتین ساخته است". 
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی  كاخ سفيد نیزبا اشاره به "سابقه طولانی و پلید دولت روسیه در آسیب رساندن به مخالفان خود" گفت که مرگ ناوالنی سوالاتی جدى را در مورد آنچه اتفاق افتاده است ایجاد مى‌کند.
اولاف شولتس صدراعظم آلمان، با بیان این که ناوالنی "بهای شجاعت خود را با جانش پرداخت کرده است" به مرگ این چهره سرشناس اپوزیسیون روسیه واکنش نشان داد. صدراعظم آلمان همچنین افزود: «اما ما اکنون دقیقا می‌دانیم، که این چه نوع رژیمی است.»اولاف شولتس در یک نشست مطبوعاتی به همراه ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، به ملاقات خود با ناوالنی در برلین در زمانی اشاره کرد که ناوالنی در سال ۲۰۲۰ میلادی در پی مسمومیت و سوءقصد با گاز نوویچوک برای درمان به آلمان منتقل شده بود.
صدراعظم آلمان افزود که او در آن دیدار با ناوالنی در خصوص شجاعت بسیاری صحبت کرده بود که برای بازگشت به روسیه لازم است و ادامه داد «و او احتمالا اکنون هزینه این شجاعت را با جان خود پرداخته است.»
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین نیز پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را در مرگ ناوالنی مقصر دانست و اظهار داشت: «واضح است که ناوالنی توسط ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه کشته شده است. پوتین اهمیتی نمی‌دهد که چه کسی بمیرد.» زلنسکی همچنین افزود که پوتین "تنها به دنبال حفظ قدرت است."
در میان موج واکنش‌ها به انتشار خبر درگذشت ناوالنی، شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا، با بیان این که این اتحادیه "رژیم روسیه را تنها مسئول این مرگ غم‌انگیز می‌داند"، با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی اکس از مبارزه ناوالنی برای "ارزش‌های آزادی و دموکراسی" سخن گفت.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز با اشاره به انتشار خبر درگذشت ناوالنی در زندان روسیه اظهار داشت: «روسیه باید به پرسش‌های جدی پاسخ دهد. ناوالنی صدایی قدرتمند برای آزادی و دموکراسی بود. ناتو و متحدان آن‌، از مدت‌ها پیش خواستار آزادی او شده بودند.»کامالا هریس معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در خلال کنفرانس امنیتی مونیخ، مرگ ناوالنی را "نشانه دیگری از وحشیگری پوتین" خواند" و افزود: "صرف‌نظر از هر داستانی که بگویند، بگذارید واضح بگوییم: روسیه مسئول است."ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا نیز اعلام کرد که از این خبر شوکه شده است. سوناک گفت: «این خبر وحشتناکی است. ناوالنی به عنوان سرسخت‌ترین مدافع دموکراسی روسیه، در طول زندگی‌اش شجاعتی باورنکردنی از خود نشان داده است.»
آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان نیز، دولت روسیه را عامل مرگ ناوالنی دانست. مرکل با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «او قربانی قدرت سرکوبگر دولتی روسیه شد. این وحشتناک است که صدای شجاع و نترسی که برای کشورش ایستاده بود با روش‌هایی وحشتناک خاموش شد.»
در همین حال، ادگارس رینکوویچ، رئیس‌جمهوری لتونی، اتهامات تندی را علیه روسیه مطرح کرد و مرگ این چهره اپوزیسیون روس را صراحتا "قتل" توصیف کرد.
رئیس‌جمهوری لتونی در پیامی که در شبکه اجتماعی اکس منتشر کرد نوشت ناوالنی "به طرز وحشیانه‌ای توسط کرملین به قتل رسید."
اسپن بارت ایدی، وزیر خارجه نروژ نیز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی اکس نوشت که "دولت روسیه در مرگ ناوالنی، مسئولیتی جدی بر عهده دارد."
دمیتری موراتوف، روزنامه‌نگار روس و برنده جایزه صلح نوبل نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز، مرگ ناوالنی در زندان را "قتل" خواند و افزود که "رفتارهای خشونت‌آمیز سبب مرگ او شده است".با این حال، علت مرگ این سیاستمدار مخالف پوتین در زندان روسیه هنوز به طور رسمی مشخص نشده است. لئونید سولوویوف، وکیل ناوالنی می‌گوید که او در روز چهارشنبه این هفته با یک وکیل دیدار کرده بود و در زمان دیدار خود، "حال مساعدی" داشته است. سولوویوف همچنین افزود  که خانواده ناوالنی فعلا در خصوص مرگ او اظهارنظری نمی‌کنند.
پیش از این  کرا یارمیش، سخنگوی ناوالنی در آوریل ۲۰۲۳ با انتشار یک کلیپ ویدئویی در توییترسابق با اشاره به این که او "در کمتر از دو هفته هشت کیلوگرم کاهش وزن داشته" نوشته بود که "ناوالنی در زندان با یک بیماری مرموز دست و پنجه نرم می‌کند که ممکن است ناشی از نوعی سم باشد که آهسته و به تدریج اثر می‌کند."
در همین حال، گری کاسپاروف از چهره‌‌های سرشناس مخالف پوتین با اشاره طعنه‌آمیز به مصاحبه اخیر تاکر کارلسون، مجری تلویزیونی مشهور آمریکایی با پوتین و همزمانی تقریبی آن با انتشار خبر درگذشت ناوالنی در حساب کاربری اکس خود نوشت: «آیا تاکر هنوز در مسکو است؟ او از قیمت پایین جان انسان‌ها در روسیه پوتین شگفت‌زده خواهد شد.»
اشاره کاسپاورف به انتشار ویدئویی است که در آن، این مجری آمریکایی با ورود به یک فروشگاه مواد غذایی در روسیه، از ارزان بودن و تازه بودن مواد غذایی در مسکو حیرت می‌کند. مخالفان پوتین ادعاهای این ویدئوی تاکر کارلسون را نادرست و تبلیغاتی می‌خوانند.
در همین حال، انتشار خبر درگذشت ناوالنی بر بازارهای مالی روسیه نیز اثر گذاشته است و ارزش روبل، واحد پول ملی این کشور در برابر دلار کاهش یافته است.
 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها