به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۲۹ ساعت ۱۴:۵۰
کد مطلب : ۴۵۶۳۸۱

بازداشت۴۰۰ نفر در شهرهای روسیه 

بازداشت۴۰۰ نفر در شهرهای روسیه 
گروه بین الملل: به دنبال انتشار گزارش‌ها درباره مرگ الکسی ناوالنی، منتقد سرشناس ولادیمیر پوتین، سوگواران برای دومین روز متوالی در خیابان‌های مسکو و دیگر شهرهای روسیه با حمل دسته‌های گل و روشن کردن شمع به این چهره مخالف حکومت روسیه ادای احترام کردند.
در همین زمینه یک گروه مستقل ناظر بر حقوق بشر می‌گوید که صدها نفر توسط نیروهای امنیتی در سراسر روسیه در دو روز گذشته بازداشت شده‌اند.
گروه حقوق بشر «او.وی.دی اینفو»اعلام کرد، از زمان اعلام مرگ  ناوالنی در روز جمعه، دست‌کم ۴۰۰ نفر در سراسر روسیه بازداشت شده‌اند. یکی از این بازداشت شدگان،کشیشی به نام پدر گریگوری میخنوف-وایتنکو است که قرار بود مراسم یادبودی برای  ناوالنی را در سن پترزبورگ برگزار کند.
همچنین دبیرکل ناتو در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ از واکنش چین به مرگ الکسی ناوالنی در زندان روسیه انتقاد کرد.
ینس استولتنبرگ  به بیانیه وزارت خارجه چین که در آن مرگ  ناوالنی «مسئله داخلی روسیه» خوانده شده بود، اشاره کرد و گفت: «این مسئله داخلی روسیه نیست چون همه می‌دانیم این نتیجه وجود یک حکومت مستبد در مسکو است.»
او دلیل مسموم شدن و سپس زندانی شدن الکسی ناوالنی را «برخاستن علیه پوتین» ذکر کرد و گفت بهترین راه برای زنده نگه داشتن خاطره این مخالف سیاسی کرملین حمایت از اوکراین در برابر تهاجم نظامی ادامه‌دار روسیه است.
او افزود واکنش پکن به مرگ  ناوالنی بخشی از یک الگوی بزرگ‌تر است که در آن چین در سکوت از جنگ ولادیمیر پوتین در اوکراین حمایت می‌کند.
در همین حال سخنگوی الکسی ناوالنی، می‌گوید کمیتهٔ تحقیقات در مورد مرگ مشکوک موکلش «به صورت مستقیم» اعلام کرده که جسد  ناوالنی «تا زمان تکمیل تحقیقات به بستگانش تحویل داده نخواهد شد.»کیرا یارمیش  در شبکه ایکس (توئیتر سابق) گفت که این کمیته همچنین اعلام کرده که در تحقیقات «مورد مجرمانه‌ای پیدا نشده است.»
او در ادامه نوشت: «آنها به معنای واقعی کلمه هر بار دروغ می‌گویند، ما را در یک چرخهٔ بی‌سرانجام انداخته و رد پای خود را پنهان می‌کنند.»
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها