به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۱۱:۲۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۰۱ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۴۵۶۷۷۳

دورخیز برای تحریم‌های بیشتر روسیه 

دورخیز برای تحریم‌های بیشتر روسیه 
گروه بین الملل: رئیس‌جمهور ایالات متحده  گفت: دولت آمریکا در حال بررسی «تحریم‌های بیشتر» علیه روسیه پس از مرگ الکسی ناوالنی، منتقد سرشناس کرملین، است. برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز خواسته مشابهی را مطرح کرده‌اند.
جو بایدن که پیش‌تر ولادیمیر پوتین را مسئول مرگ  ناوالنی معرفی کرده بود،  گفت: «ما قبلا تحریم‌هایی اعمال کرده‌ایم، اما بله، در حال بررسی تحریم‌های اضافه [علیه مسکو] هستیم.»
او همچنین با انتقاد از خودداری جمهوریخواهان صاحب اکثریت در مجلس نمایندگان آمریکا در تصویب بسته کمکی به اوکراین در جنگ علیه روسیه، گفت امیدوار است مرگ الکسی ناوالنی در نظر آن‌ها برای تصویب این بسته مالی تغییر ایجاد کند و سپس افزود: «اما مطمئن نیستم.»
اعضای اتحادیه اروپا از جمله آلمان نیز همزمان با مذاکرات در مورد اعمال مجازات‌های بیشتر علیه روسیه در سالگرد تهاجم آن کشور به اوکراین، خواستار وضع تحریم‌های جدیدی علیه مسکو به‌دلیل مرگ الکسی ناوالنی شدند.مجارستان تنها عضو اتحادیه اروپاست که با تحریم‌های جدید علیه حدود ۲۰۰ فرد حقیقی و حقوقی روس مخالف است. اگر این طرح به تصویب برسد، سیزدهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه از زمان شروع تهاجم نظامی آن کشور به اوکراین در اسفند ۱۴۰۱ خواهد بود.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت مقامات اداره زندان‌های روسیه که با مرگ الکسی ناوالنی ارتباط داشتند می‌توانند مشمول این تحریم‌ها شوند که نتیجه آن ممنوعیت سفر به اتحادیه اروپا و مسدود شدن دارایی آن‌ها است.در مذاکرات اعضای اتحادیه اروپا، وضع تحریم‌های اقتصادی فعلا مطرح نشده است و یک دیپلمات اروپایی گفت تحریم‌های مشخص در ارتباط با مرگ الکسی ناوالنی «نمادین» خواهند بود و دیرتر بررسی می‌شود.
آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان، ابراز امیدواری کرد که ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به زودی سیزدهمین بسته تحریمی علیه روسیه را تصویب کنند. مقامات اتحادیه اروپا می‌گویند اگر موافقت دولت مجارستان تضمین شود، تحریم‌های جدید روز چهارشنبه تصویب خواهند شد.
 بائربوک گفت: «ما شاهد اعمال زور بیرحمانه‌ای بوده‌ایم که رئیس‌جمهور روسیه برای سرکوب معترضان و یا پوشش آن در رسانه‌ها به کار می‌برد. ما در ارتباط با مرگ الکسی ناوالنی تحریم‌های جدیدی علیه روسیه پیشنهاد خواهیم کرد.»الکسی ناوالنی حدود یک هفته قبل از سومین سالگرد شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در یک زندان امنیتی در مناطق قطبی شمال روسیه درگذشت.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش‌بینی کرد که اعضای اتحادیه اروپا در ارتباط با مرگ الکسی ناوالنی مقامات روسیه را در فهرست تحریم‌ها قرار می‌دهند.
 بورل که ریاست جلسه وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل را برعهده دارد، افزود: «بدون تردید اعضای اتحادیه تحریم‌هایی علیه افراد مسئول را مطرح خواهند کرد. اما مسئول اصلی شخص ولادیمیر پوتین است.»او افزود که برای مجازات مسئولان مرگ الکسی ناوالنی، مقامات ارشد در سلسله مراتب سازمان زندان‌های روسیه مد نظر قرار خواهند گرفت ولی نباید فراموش کرد که مسئول واقعی مرگ ناوالنی کیست.
یولیا ناوالنایا، همسر الکسی ناوالنی، در جلسه وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل حضور داشت. او قبل از شرکت در این جلسه در یک پیام ویدئویی دو دقیقه‌ای در فیسبوک گفت: «من کار الکسی ناوالنی را ادامه خواهم داد. به مبارزه برای کشورمان ادامه خواهیم داد و از شما دعوت می‌کنم که در کنار من بایستید.»
سوئد و لیتوانی نیز از جمله کشورهایی هستند که خواستار وضع تحریم‌های جدید علیه روسیه شده‌اند.
مجارستان هنوز با تحریم‌های جدید علیه روسیه که قبل از مرگ الکسی ناوالنی پیشنهاد شده بود موافقت نکرده و پس از مرگ این منتقد سرشناس دولت روسیه در مورد آن‌ها اظهار‌نظر نکرده است.
ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان که گفته است به تماس با روسیه «افتخار می کند»، با مخالفت خود مانع از تصویب بسته‌های تحریمی قبلی علیه روسیه شده و تصویب کمک‌ مالی به اوکراین را ماه‌ها به تعویق انداخته بود.این بسته کمک مالی به اوکراین به ارزش ۵۰ میلیارد یورو (۵۴ میلیارد دلار) در نهایت با جلب نظر مجارستان روز ۱۲ بهمن تصویب شد.
وزیر خارجه مجارستان  در بروکسل اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه توسط اتحادیه اروپا را «استراتژی شکست‌خورده» و باعث ضربه به اقتصاد اعضای آن دانست اما گفت کشورش این تصمیم را وتو نخواهد کرد.
اتخاذ تصمیم‌های مهم در سیاست خارجی نظیر تحریم و یا کمک مالی به کشورهای دیگر مستلزم رای موافق تمامی ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا است.
اتحادیه اروپا می‌گوید از طریق وضع تحریم علیه روسیه پس از تهاجم نظامی به اوکراین حدود ۱۳۵ میلیارد یورو از حجم تجارت روسیه با اروپا کاسته است.
گذشته از ویکتور اوربان که منتقد اصلی حمایت اتحادیه اروپا از اوکراین است، برخی دیگر از اعضای این اتحادیه در مورد اعمال مجازات‌های اقتصادی بیشتر علیه روسیه تردید دارند، چون این تحریم‌ها تاکنون باعث تغییر سیاست مسکو نشده است.وزیران خارجه اتحادیه اروپا قرار است کمک نظامی به اوکراین را نیز بررسی کنند.
در شرایطی که به‌دلیل اختلافات حزبی در کنگره آمریکا، کمک نظامی و مالی واشینگتن به کی‌یف هنوز تصویب نشده و روسیه چند روز پیش با تصرف شهر آودیوکا به بزرگترین پیروزی طی شش ماه گذشته رسید، کمک‌های اروپا به اوکراین اهمیت دوچندان دارد.علاوه بر این، بسیاری از رهبران کشورهای اتحادیه اروپا نگران بازگشت دونالد ترامپ به قدرت هستند که بارها ناتو را «بی‌اهمیت» خوانده است.
وزیر خارجه لیتوانی گفت: «اگر اوکراین شکست بخورد ما کشور بعدی خواهیم بود. پوتین قصد توقف ندارد، او نمی‌تواند توقف کند.»
 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها