به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۸:۳۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۰۴ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب : ۴۵۷۲۸۵

هشدار مهم درباره یک نابودی بزرگ

هشدار مهم درباره یک نابودی بزرگ
گروه جامعه: جنگل‌های جهان به خاطر نقشی که در تعادل بخشی آب‌وهوای و ترسیب کربن دارند، نقش بااهمیتی در سیاست ضد تغییر اقلیم نهادهای بین‌المللی ایفا می‌کنند. اما دولت‌هایی که مدیریت این جنگل‌ها را بر عهده دارند، عمدتاً منافع زودگذر دولت‌های خود را دنبال می‌کنند و بعضاً با تصمیم‌های مخرب، روند مدیریت تغییرات آب‌وهوایی را مختل می‌کنند.

سایت MONGABAY در گزارشی تحقیقی با عنوان «چشم‌انداز سال 2024 برای جنگل‌های بارانی» نوشته است: نرخ جنگل‌زدایی در آمازون برزیل در اولین سال ریاست‌‌جمهوری لولا، به دنبال بازگرداندن برنامه‌های مختلف حفاظت از جنگل‌های بارانی، به‌طور قابل توجهی کاهش یافته است. با این حال، لولا با مخالفت قابل توجهی از سوی کنگره و دولت‌های ایالتی در مورد سیاست‌های زیست‌محیطی خود مواجه است. علی‌رغم این چالش‌ها، حمایت بین‌المللی از آمازون تلاش‌های حفاظتی دولت او را تقویت می‌کند.

مطابق اطلاعات مرکز آمار ایران، حدود ۷۰ میلیون گوسفند و بز برای استفاده به‌عنوان منابع غذایی در کشور پرورش داده می‌شود. به گفته مدیران امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، این تعداد دام حداقل شش برابر ظرفیت مراتع کشور است.

همچنین وضعیت جنگل‌ها در جمهوری کنگو ربط مستقیمی به انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور پیدا کرده است. با توجه به همزمانی ریاست‌جمهوری شیسکدی با نرخ بالای جنگل‌زدایی و تقاضای شدید برای مواد معدنی کشور، انتخاب مجدد وی احتمالاً نشان‌دهنده تغییر اساسی کمی در روند فعلی است.

در اندونزی، وزیر دفاع پرابوو سوبیانتو به عنوان نامزد پیشتاز ریاست‌جمهوری ظاهر شده است. پرابوو، منتقد سرسخت قانون جنگل‌زدایی صفر اتحادیه اروپا است. کاهش مستمر، جنگل‌زدایی این کشور از آن زمان سوالاتی را در مورد ادامه آن تحت رهبری بالقوه پرابوو ایجاد می‌کند.

براساس گزارش تجارت فردا، در حالی که به نظر می‌رسد تورم جهانی در حال کاهش است، تحلیلگران در مورد پیش‌بینی قیمت کالاها اختلاف نظر دارند. برای مثال، اس اند پی گلوبال به دلیل رکود تولید در تولیدکنندگان اصلی مانند اندونزی و مالزی، همراه با افزایش تقاضای بیودیزل، قیمت‌های بالای روغن پالم را پیش‌بینی می‌کند که احتمالاً عرضه‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد.

15 کشور با بیشترین پوشش جنگلی
حال که نگاهی بر وضعیت این روزهای جنگل های بارانی انداخته‌ایم، خالی از لطف نیست که نگاهی هم به وضعیت پوشش جنگلی در کشورهای مختلف دنیا بیندازیم. در فهرست 15 کشوری که بیشترین پوشش جنگلی را در اختیار دارند، روسیه در صدر و ونزوئلا در قعر قرار دارد.

نزدیک به 50 درصد روسیه را جنگل تشکیل می دهد که وسعت آن تقریبا هشت میلیون کیلومتر مربع است. این عدد بزرگ تر از کل مساحت هر کشوری دیگری در جهان است؛ به استثنای چین، آمریکا، کانادا، برزیل و استرالیا. بیشتر جنگل‌های روسیه در آب و هوای سرد و خشک این کشور و از گونه‌های درختان برگ ریز و مخروطی مانند کاج، صنوبر و بلوط است.برزیل، کانادا، آمریکا، چین، استرالیا، کنگو، اندونزی، هند، پرو، آنگولا، مکزیک، کلمبیا، بولیوی و ونزوئلا، 14 کشوری هستند که به ترتیب در رتبه‌های بعدی از نظر وضعیت پوشش جنگلی قرار گرفته اند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها