به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۷:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۱۷ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب : ۴۵۹۶۱۰

۲۰۲۳ مرگبارترین سال برای مهاجران 

۲۰۲۳ مرگبارترین سال برای مهاجران 
گروه بین الملل: سازمان ملل اعلام کرد که در سال گذشته میلادی دست‌کم ۸ هزار و ۵۶۵ نفر در مسیرهای مهاجرتی جان خود را از دست داده‌اند و این مرگبارترین سال از یک دهه پیش و آغاز ثبت مرگ مهاجران بوده است.
سازمان بین‌المللی مهاجرت، از نهادهای زیرمجموعه سازمان ملل، در بیانیه‌ای، گفت: «رقم مرگ مهاجران در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال قبل از آن ۲۰ درصد افزایش یافته و ضرورت اقدامات فوری برای جلوگیری از مرگ‌های بیشتر را برجسته می‌کند.»
به گفته این سازمان، رکورد قبلی مرگ مردم در مسیرهای مهاجرتی ۸ هزار و ۸۴ نفر و مربوط به سال ۲۰۱۶ بود. از آغاز سال میلادی جدید تاکنون نیز ۵۱۲ مورد از مرگ مهاجران توسط این سازمان ثبت شده است.
سازمان بین‌المللی مهاجرت خاطرنشان کرد که به دلیل محدود بودن مسیرهای امن مهاجرت، صدها هزار نفر از مردم هر سال تلاش می‌کنند از طریق مسیرهای غیرقانونی و ناامن مهاجرت کنند.
دریای مدیترانه، مسیر اصلی مهاجرت از شمال آفریقا به جنوب اروپا، هنوز پرخطرترین مسیر است و سال گذشته دست‌کم ۳ هزار و ۱۲۹ مورد مرگ و ناپدید شدن در این مسیر ثبت شده که بالاترین رقم مرگ مهاجران در دریای مدیترانه از سال ۲۰۱۷ است.
فقط در یک مورد از حوادث در دریای مدیترانه روز ۱۴ ژوئن سال گذشته بر اثر غرق شدن یک کشتی ماهیگیری فرسوده به نام «آدریانا» در نزدیکی سواحل یونان بیش از ۶۰۰ نفر مهاجر کشته شدند.
تعداد مهاجرانی که سال گذشته میلادی جان خود را از دست دادند، در سایر نقاط جهان نیز به رقم بی‌سابقه‌ای رسید. در قاره آفریقا هزار و ۸۶۶ و در قاره آسیا نیز دو هزار و ۱۳۸ نفر کشته و یا مفقود شده‌اند.
اکثر قربانیان در قاره آفریقا مربوط به مهاجرت در مسیر صحرای پهناور آفریقا و یا مسیر دریایی بین غرب این قاره و جزایر قناری اسپانیا بوده است. در قاره آسیا نیز مرگ صدها مهاجر افغانستانی و پناهجویان روهینگیا ثبت شده است.
کمی بیش‌تر از نصف تلفات در سال گذشته مربوط به غرق شدن مهاجران، حدود ۹ درصد در تصادف‌های رانندگی و هفت درصد نیز بر اثر خشونت روی داده است.
اوگوچی دانیلز، معاون دبیر کل سازمان بین‌المللی مهاجرت گفت: «همزمان با گذشت ده سال از راه اندازی طرح مهاجران ناپدید‌شده، قبل از هرچیز تمامی جان‌های از دست رفته را به یاد می‌آوریم. هر یک از آنها یک فاجعه انسانی بود که زندگی خانواده و اطرافیانشان را سال‌ها تحت تاثیر قرار خواهد داد.»
سازمان بین‌المللی مهاجرت «طرح مهاجران ناپدید‌شده» را که جمع آوری آمارهای مربوط به مرگ و مفقود شدن مهاجران و برای عموم قابل دسترسی است از سال ۲۰۱۴ راه اندازی کرد. در این طرح تاکنون ۶۳ هزار و ۸۷۲ مورد از سراسر جهان ثبت شده است.
اما تخمین زده می‌شود که به دلیل موانع موجود برای شناسايی و ثبت آمار به خصوص در نقاط دورافتاده نظیر جنگل‌های پاناما و همینطور مسیرهای دریایی که قایق‌های حامل مهاجران بدون به جا گذاشتن هیچ اثری ناپدید می‌شوند، تعداد واقعی مرگ و مفقود شدن مهاجران بسیار بیشتر از آمارهای سازمان بین‌المللی مهاجرت است.
براساس آمارهای «طرح مهاجران ناپدید‌شده» از سال ۲۰۱۴ اجساد ۲۶ هزار و ۵۵۳ نفر از افرادی که حین مهاجرت جان خود را از دست دادند، پیدا نشده است.
اوگوچی دانیلز افزود: «این آمارهای تکان‌دهنده درعین حال تأکیدی بر ضرورت انجام اقدامات گسترده‌تر برای تضمین مهاجرت امن برای همه است تا مردم در جست‌وجوی زندگی بهتر دیگر جان خود را به خطر نیندازند.»
سازمان بین‌المللی مهاجرت در بخشی از بیانیه خود از همه دولت‌های جهان خواست برای پیشگیری از تلف شدن جان‌های بیشتر و دفاع از حرمت انسانی و حقوق همه افراد با یکدیگر همکاری کنند.
برچسب ها: مهاجران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها